Hej, har hittat en kille som ska gräva och förbereda uppfart ca 100 kvm. Marken är väldigt lerig och det växer en massa ogräs. Om jag väljer grus så fixar han allt men om jag vill ha marksten får jag lägga det själv eller anlita annan för den biten. Att lägga sten är det jag helst vill men problemet är att huset har så låg sockel och för att få lutning från huset behöver han fylla på så mycket att sockeln nästan försvinner. Alternativt att han stannar en bit från huset men då blir det liksom en ränna vid sockeln istället. Vad skulle ni gjort? Ska jag ta den enkla vägen med grus eller ändå satsa på marksten?
 
  • Lerig uppfart med grus och ogräs framför gult hus med låg sockel och dubbelgarage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Försummad uppfart med grus, ogräs och låg hussockel intill gult trähus och vit dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det som gör att du inte kan få mer lutning?
Är det en väg utanför som du vill ansluta till?
Var ska vattnet ta vägen?
Hur stor är höjdskillnaden?
Vad är det som gör att han inte kan gräva djupare och på så sätt få plats med allt material och marksten?
 
Det ligger en väg på framsidan och den ligger nästan i nivå med huset så för att få en tillräckligt lutning från huset behöver han komma upp ett par centimeter. Gräver han i nivå med huset kommer lutningen hamna under gatan istället.
 
D
Vi hade ett liknande läge och valde då marksten. Från huset bort till vägen är det 10 meter. Det är ringa lutning däremellan. Säg att det är kanske 3 cm lutning ut fr huset på de 6 meterna till lägsta punkten, sen lutar det någon centimeter på de 4 meterna från vägen ner mot lägsta punkten.

Vi har aldrig behövt ångra oss. Vattnet tar sig ner mellan markstenarna. Det är snyggt.
 
Jag har knappt någon lutning på min uppfart (marksten) har inte heller några problem vid regn.
 
Lägg lutningen åt sidan/sidorna istället för mot vägen alternativt ha lägsta punkten någonstans mellan huset och vägen.
 
D Danii KD skrev:
Det ligger en väg på framsidan och den ligger nästan i nivå med huset så för att få en tillräckligt lutning från huset behöver han komma upp ett par centimeter. Gräver han i nivå med huset kommer lutningen hamna under gatan istället.
har du funderat på mönsterbetong?
Riktigt bra med många fördelar
 
D
O oliven1 skrev:
har du funderat på mönsterbetong?
Riktigt bra med många fördelar
Nackdelen är kanske att med heltäckande yta blir plötsligt lutning och avrinning onödigt viktigt?
 
Tack för alla bra tips och kommentarer 👍. Jag kör nog då på sten som jag egentligen vill 🙂
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
D Danii KD skrev:
Tack för alla bra tips och kommentarer 👍. Jag kör nog då på sten som jag egentligen vill 🙂
Det tycker jag du ska. Du kan också köra ner en ACO dränränna och ha plattorna som du vill med ett veck på mitten där rännan är. Men att sockeln på huset försvinner gör väl inte så mycket. Har lagt rätt många tusen kvadrat i mina dar, och på alla skolor etc så ska stenen ligga 1 cm under fasadplåt. Och du har ju lite garage och dörrar där, det är rätt skönt att bara ha 1-2 cm kant om du ska in med säckkärra/skottkärra/cykel, bil etc.
 
S Sarocco skrev:
Det tycker jag du ska. Du kan också köra ner en ACO dränränna och ha plattorna som du vill med ett veck på mitten där rännan är. Men att sockeln på huset försvinner gör väl inte så mycket. Har lagt rätt många tusen kvadrat i mina dar, och på alla skolor etc så ska stenen ligga 1 cm under fasadplåt. Och du har ju lite garage och dörrar där, det är rätt skönt att bara ha 1-2 cm kant om du ska in med säckkärra/skottkärra/cykel, bil etc.
Tack! Det övertygar mig än mer 😁
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.