Hej!

Vad ska man ha på garageuppfarten? Sten? Verkar ju jättedyrt, men snyggt... Asfalt? Ingen aning vad det kostar och inte så himla snyggt.... Singel? Ingen aning vad det kostar och en maaassa sten....

Vad har ni och vad kostar det? Jättesvårt...
Något smart och snyggt förslag?
 
Hej!

Mycket beror det på hur er uppfart ser ut. Är det en UPPfart som är brant så är grus inget bra alternativ.

Asfalt kan vara praktiskt, men inte vidare snyggt om du frågar mig. Dessutom är det känsligt för skador osv... Grus är billigt och kräver lite mer underhåll, kan vara vldigt snyggt...

Marksten eller "betongsten" har blivit populärt de senaste åren och det är enligt mig en bra beläggning. Den är hållbar, lättskött, tålig och kan vara riktigt snygg. Den är dock förhållandevis dyr, om man inte gör jobbet själv då. Det finns en uppsjö olika färger, mänster och typer av stenar, bara att kolla runt. Min favorit är de trumlade stenarna som ser "slitna" ut från början, det gör att småskador oms uppkommer med tiden inte blir iögonfallande.

För marksten gäller det att vara noggrann med underarbetet, annars måste hela läggningen göras om efter några år. Kolla t.ex www.skanska.se.

http://www.prefab.skanska.se/index.asp?id=3613
http://www.prefab.skanska.se/index.asp?id=3609

Hör av dig om du vill ha lite närmare info om läggning, jag har arbetat med det lite grann.

//Magnus
 
Det jag helst skulle vilja ha på uppfarten är gatsten. Oslagbart vackrast tycker jag. Tyvär så kostar bara stenen kring 500 kr/m[sup]2[/sup] om man köper ny. Man kan även få tag på begagnad för ca halva det priset.
 
Sten skulle även jag välja, helst då relativt slät sten då det är enklare o skotta.. snyggt eller ej..

Asfalt har jag i dag (förra ägarna).. Gillar det inte. Det spriker o rör på sig..

är väll bara o ta bort då kan man tycka.. men det är det som är problemet... Det räknas som miljö farligt avfall. = dyrt o göra sig av med.. :-[
 
Vad det gäller det estetiska är det ju totalberoende på hur omgivningen ser ut. försök se vad som passar till just din tomt/hus/omgivning
 
Med två moped-meckande tonåringar som troligtvis byter mopeden mot bil inom snar framtid blir det asfalt när vi nu planerar tomten till vårt nybyggda hus. Visst vore det snyggt med plattor istället men med oljefläckar på är det inte så snyggt... Vi kommer att lägga minst en rad med släta cementplattor i 40x40 runt kanten för att binda ihop infarten med övriga plattsättningar runt huset. Visst kommer asfalten bryta av men det kan blir riktigt snyggt!

Måste tillägga att singel är så där, det har vi just nu tills allt blir klart och det är "trögt" att köra in bilen på och ännu värre med cykel eller moped... sen hittar man stenar både här och där... hallen, bilen och gräset.
 
Magnus_Nordmark skrev:
Marksten eller "betongsten" har blivit populärt de senaste åren och det är enligt mig en bra beläggning. Den är hållbar, lättskött, tålig och kan vara riktigt snygg.
Inte kan du mena att marksten är mer lättskött än asfalt?? Och visst ser marksten fint ut de första 2-3 åren, men får man inte problem med att det växer i fogarna trots man använder sig av stenmjöl?
 
Jo det växer i fogarna men det finns ättika och hett vatten....
 
  • Gilla
SpjuteViking
  • Laddar…
Norpan - ett vettigt alternativ är att lägga singel på uppfarten och leva med detta de första åren. När ni sedan får lust  ;), råd & tid marklägger ni. Då har ni hunnit bo in er i huset. Allt måste ju inte vara tiptop färdigt på direkten. Ni kanske tom snubblar över ett billigt parti sten & gör jobbet själva. Är uppfarten bearbetad på rätt sätt från början är ju underarbetet redan gjort.

Duk och stenmjöl är nödvändigt om man vill undvika växtlighet mellan stenarna. Om man skaffar en billig ångare om ogräset tagit fart räcker det med att gå över uppfarten några gånger/säsong. Då slipper man gifta i trädgården.
 
Hemmakatten
En liten gasolbrännare (finns speciella i trädgårdsbutiken) tar hand om allt ogräs mellan stenarna. Vi ägnade max 10 minuter varannan vecka till vår 60 kvm stora uteplats.

Har några bekanta som har gatsten på sin garageuppfart som det är ganska stor lutning på. Vid blött väder (regn eller snö) blir det snorhalt på stenarna. Tvivlar på att ens en bergsklättrare med isdubbar tar sig upp för den backen......
 
markis skrev:
Inte kan du mena att marksten är mer lättskött än asfalt?? Och visst ser marksten fint ut de första 2-3 åren, men får man inte problem med att det växer i fogarna trots man använder sig av stenmjöl?
Nej det menar jag inte, har inte skrivit det heller. En fördel är dock att det är lättare att åtgärda t.ex en sättning på en plattyta jämfört med en asfalterad.

Använder man de släta stenarna så blir dom ju slitna med åren. Väljer man däremot en trumlad variant så kommer slitaget att se betydligt mer naturligt ut eftersom de är "slitna" från början.

Som fler har skrivit så finns det flera metoder att ta bort det ogräs som eventuellt växer upp i skarvarna.

Ytterligare en fördel med marksten är att man kan välja färger, få olika typer av stenar, olika mönster etc som matchar betydligt bättre mot huset och trädgården.
 
Billigast = grus
Mest praktiskt = asfalt
Minst praktiskt = gräs
Snyggast = ???? sten kanske ???

Vi har asfalt på vår infart vilket är praktiskt och bra på många sätt, men det finns nackdelar också. Eftersom vi bor efter en grusväg följer det med mycket skit in på asfalten och dessutom verkar det inte vara gjort något vidare underarbete. Asfalten klarar inte ens biltrafik >:(
Jag gissar att vår asfalterade infart klarar sig i max 5år till innan den måste åtgärdas på något sätt. Synd att behöva lägga om asfalten för att man snålat in på några gruslass.

Personligen tycker jag att (betong) stenplattor är helt ok på infarten.
En fördel är att man själv kan lägga om dom ifall det behövs av någon anledning. Även om man gjort ett bra underarbete kan det ju bli sättningar, kabeldiken eller något annat som gör att det måste rivas upp och läggas om. Man kanske t.om. vill bygga om infarten på något sätt ?
Lite skador gör inget, de går ju att vända på om man störs av det.
Har precis kollat lite priser på betongplattor och det skiljer kraftigt i pris!
De stora bygghandlarna i trakten ville ha ca 30kr/st för 40x40 plattor.
En betongfabrik i närheten ville ha ca 10kr/st för 30x30 plattor.
Det slutade med att vi köpte begagnade på annons och betalade 200kr för 80st.

Om man letar lite kan man nog hitta även lite större partier begagnat.
 
Det finns ytterligare ett alternativ...
Mönstrad markbetong! Har sett det på några
uppfarter, ser snyggt ut och verkar praktiskt inget
ogräs i "skarvarna". Se www.capton.se
Har dock den vanliga nackdelen - dyrt!
 
Ja, jo, men HUR dyrt är det? Jag får inga svar på det utan hänvisas till entreprenörer som aldrig svarar i telefon. Och jag hittar knappt några firmor alls i stockholmsområdet.

Underarbetet är som vid vanlig stenläggning och betongpriset som vid grundgjutning så de priserna kan man ju klura ut ändå. Men hur lång tid per kvadratmeter tar det för en eller två man att kratta ut lite färgpulver och lägga ut sina mattor - och vad tar de i timmen?
 
Ja, jo, men HUR dyrt är det?
När vi kollade pris, så fick sa de runt 650-700 kr per kvm exkl. moms.
Kolla in www.capton.se Färdig betong brukar kunna hänvisa till olika firmor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.