Vi har precis flyttat in i vårt nybyggda hus där vår köksleverantör gjort en tankevurpa där vi har en köksblandare som kan snurra 360grader i en 15 cm smal diskho i köksön. Detta ska enligt protokoll åtgärdas.

Jag vill helst av allt inte byta blandare eftersom vi valt en specifik färg på alla blandare och hoar i köket. Den går ej att göra fast utan endast en snudd trögare. Så därför undrar jag om man inte skulle kunna lägga lim innuti för att steloperera den?

på bilden syns de två plastbitar i vitt som gör att den kan rotera fritt. Om man tar bort dessa och lägger limfog eller vad man nu använder där istället, kanske den kan bli fast? Det finns även ett hål för skruven som ska göra den trög, om man kanske kan lägga på lim runt, sätta tillbaka den och peta i mer lim genom skruvhålet?

Låter kanske helt knäppt men jag vill ändå fråga OM det finns chans att det skulle ha funkat?

Har inte frågat vår byggare än för jag vet att vissa är mer innovativa än andra så jag vill fråga alla här först!
 
  • Röranslutning nära installation, grå plast, metallskruvtrådar, möjligt underarbete vattenkran eller rörledningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kökskran delvis demonterad, synliga anslutningar, inomhuskök i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det brukar finnas lösa plastbitar som ska monteras där man kan ställa hur mycket kranen ska gå att flytta i sidled.
Vänta in en korrekt lösning så du får en fungerande kran:)
 
Det gör inte det till denna blandare då den sälj just som 360 grader, även leverantören av blandaren bekräftar detta. Vi har inväntat en lösning i 6 veckor och det är att byta blandare. Men jag tyckte både vår byggare och VVS killen va lite tråkiga som bara sa att det inte går att lösa utan att ha gjort mer än att dra i skruven. Därför försöker jag själv nu tänka om det verkligen inte går att fixa med en egen lösning.

Byter vi blandare så blir det en annan färg och form därav att jag vill se om det inte finns någon smart person där ute som är lite nytänkande :D

Urvalet är inte så brett om man vill ha en stel blandare, men eftersom vår lilla diskho är så extremt smal är det vad som passar bäst.
 
A
Om det finns tillräckligt med gods i mässingen borde det gå att borra ngn mm, så att en (ev längre) stoppskruv når in och låser till i önskat läge.
 
Bowser Bowser skrev:
Men får man verkligen inte ha en blandare som kan rotera 360grader?
Va väl en tråd tidigare om detta och Ikeas blandare där Ikea skriver att dessa är godkända?

[länk]
Dels så vill vi inte ha det för det finns risk för vattenskada när den når över kanten på köksön. Sen så sitter det dessutom eluttag i köksön där den når över.
 
mowatom skrev:
Om det finns tillräckligt med gods i mässingen borde det gå att borra ngn mm, så att en (ev längre) stoppskruv når in och låser till i önskat läge.
Det var min andra tanke, jag kan eventuellt få hjälp att borra av en jag känner, med risk att man går för långt kanske. Det är ju svårt att se in där ju mycket det är. Just nu funderar jag på att se möjlighet att ha badrumsblandre av större modell där, de finns i fast modell i bredare utsträckning. Och de är mindre vilket kanske passar den extremt smala diskhon. :rofl:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
E Elin Kamel skrev:
Det var min andra tanke, jag kan eventuellt få hjälp att borra av en jag känner, med risk att man går för långt kanske. Det är ju svårt att se in där ju mycket det är. Just nu funderar jag på att se möjlighet att ha badrumsblandre av större modell där, de finns i fast modell i bredare utsträckning. Och de är mindre vilket kanske passar den extremt smala diskhon. :rofl:
Det behövs ju bara en liten fördjupning, men kan du byta ut den mot en annan så är det kanske enklare. Lycka till!
 
Bowser
Jaha ok... jag trodde åtgärden endast var menad för att "släcka" anmärkningen i besiktningsprotokollet.
Men då är jag med.
 
E Elin Kamel skrev:
Det var min andra tanke, jag kan eventuellt få hjälp att borra av en jag känner, med risk att man går för långt kanske. Det är ju svårt att se in där ju mycket det är. Just nu funderar jag på att se möjlighet att ha badrumsblandre av större modell där, de finns i fast modell i bredare utsträckning. Och de är mindre vilket kanske passar den extremt smala diskhon. :rofl:
Hej
Detta följer inte säker vatten vilket vvs installatören skall följa.
Detta skulle inte släppas igenom vid besiktningen om inte ni godkänt en skriftlig avrådan.
Sedan kan jag personligen inte förstå hu estetik kan vara avgörande för att godta en avvikelse.

/ Björkskär
 
  • Barn vid köksvask, instruktion för säker installation av diskmaskinsavloppsslang, begränsad svängrad för köksblandare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
E Elin Kamel skrev:
Vi har precis flyttat in i vårt nybyggda hus där vår köksleverantör gjort en tankevurpa där vi har en köksblandare som kan snurra 360grader i en 15 cm smal diskho i köksön. Detta ska enligt protokoll åtgärdas.

Jag vill helst av allt inte byta blandare eftersom vi valt en specifik färg på alla blandare och hoar i köket. Den går ej att göra fast utan endast en snudd trögare. Så därför undrar jag om man inte skulle kunna lägga lim innuti för att steloperera den?

på bilden syns de två plastbitar i vitt som gör att den kan rotera fritt. Om man tar bort dessa och lägger limfog eller vad man nu använder där istället, kanske den kan bli fast? Det finns även ett hål för skruven som ska göra den trög, om man kanske kan lägga på lim runt, sätta tillbaka den och peta i mer lim genom skruvhålet?

Låter kanske helt knäppt men jag vill ändå fråga OM det finns chans att det skulle ha funkat?

Har inte frågat vår byggare än för jag vet att vissa är mer innovativa än andra så jag vill fråga alla här först!
Hej!

Vi har åkt på samma sak (vad är det för idioti att ha en blandare som går att snurra 360)
Hittade ni någon lösning på problemet?
mvh
 
N noone70 skrev:
Hej!

Vi har åkt på samma sak (vad är det för idioti att ha en blandare som går att snurra 360)
Hittade ni någon lösning på problemet?
mvh
Ja vår köksleverantör och deras kontakt på blandare sa att det fanns ingen stel blandare (vi ville matcha det vi hade innan eller ha svart). De hade inga förslag på det. Så jag tänkte att de måste ju va fel annars skulle ju alla ha samma problem. Så jag ringde Tapwell och frågade om man inte kan använda deras badrumsblandare till en liiiten smal disko i köksö. Jo sa dom, det är så vi brukar göra.. Nästan så jag fick lust att tipsa HTH som vi köpte köket av eftersom de själva inte klurade ut det, då hade de ändå en representant de pratade från Tapwell..

Så det blev en tvättställsblandare från Tapwell (tror den hette EVO) den passade perfekt till vår ho i köksön.
 
Ska man ha den rörlig så blir det ju lite arbete men kan man tänka sej fast så är det väl bara att limma fast lagringen och dra åt låsskruven
 
Ja, eller borra in lite i och sätta en längre stoppskruv, så att spetsen tar i godset och låser allt.
 
Vi köpte från Primy.
Och där sitter en 360 i stora hon. Men det gör inget. Då den är mot en vägg så det mest kommer ändå rinna ner där.

I köksön däremot så satte vi en badrumsblandare modell högre som var fast då jag förutsåg problemet när min fru ögonshoppade..

Konstigt dock att det inte finns färdiga plastspärrar som till dom vanliga svenska märkena.

Här ser man båda. Hade varit förödande med en svängbar i ön.
 
  • Modernt kök med köksö, integrerade vitvaror, trägolv och diskbänk, stämningsfull belysning, stilren design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.