Hej,

vår fiberbox sitter ca 4m in i huset, och fiberkabeln från husvägg och in gick tidigare utmed en källarvägg uppe mot taket fram till väggen där boxen sitter. Denna vägg har vi nu rivit då vi renoverar källaren, och när jag klamrade loss kabeln, som är gul, upptäckte jag att den var väldigt spröd och i princip helt stelnad. Den hade redan gått av på två ställen så det gick att se fibern innanför, vilket jag lagade med silvertejp vid tillfället.

Fibern kommer in ca 10 cm ned från källartaket i fasad, och vår plan var från början att lägga upp kabeln i undertaket (vi sätter nytt gipsundertak), samt försöka fälla in den lite snyggt i väggen den korta sträckan upp, men det är helt omöjligt så som kabelns skick är i nu. Nu funderar vi på om vi ska böja upp den så gott det går och låta den synas en 10-15 cm fritt i luften ut från vägg och upp i gipstaket, eller om det kanske finns någon bättre lösning? Jag har också hört att gul kabel egentligen är till endast för utomhusbruk, så det verkar som lite av en fuskinstallation från början. Utan att veta så gissar jag att byta kabelhölje utan att skjuta ny fiber inte är ett alternativ.

Finns det kanske någon här som kan det här med fiberdragning och som vet vad som går att göra?
 
Den kanske går att dölja den i en kabellist?
 
Utomhusduct oberoende av färg (finns många flera än gul) är i de flesta fall inte UV-beständig så den ska alltid sitta dold med kabelskydd på husvägg. Så har den bara varit klamrad är det felaktigt utfört, redan efter ett år i solen kan den blivit spröd i materialet. Sedan är det också beroende av vilken fibertyp man använt, vanlig blåsfiber är betydligt känsligare än mikrokabel som ofta har ett fukttätt hölje med kevlartrådar invändigt som dragskydd.
Är det mikrokabel så får/kan den dras utan skyddsslang/duct kortare sträcka t.ex. genom vägg men ska sedan skyddas av kabelskydd, dvs den ska inte klamras utan skydd.
Men ta gärna bilder då det är lättare att förstå vad du vill göra och hur det ser ut.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Utomhusduct oberoende av färg (finns många flera än gul) är i de flesta fall inte UV-beständig så den ska alltid sitta dold med kabelskydd på husvägg. Så har den bara varit klamrad är det felaktigt utfört, redan efter ett år i solen kan den blivit spröd i materialet. Sedan är det också beroende av vilken fibertyp man använt, vanlig blåsfiber är betydligt känsligare än mikrokabel som ofta har ett fukttätt hölje med kevlartrådar invändigt som dragskydd.
Är det mikrokabel så får/kan den dras utan skyddsslang/duct kortare sträcka t.ex. genom vägg men ska sedan skyddas av kabelskydd, dvs den ska inte klamras utan skydd.
Men ta gärna bilder då det är lättare att förstå vad du vill göra och hur det ser ut.
Hej, utomhus finns kabelskydd, det är invändigt kabeln känns väldigt spröd. Skulle tro att det är vanlig blåsfiber.

Gul fiberkabel dragen vid en skarp vinkel uppåt längs en vit vägg och under träbalkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det vi trodde skulle gå var att dra kabeln i princip lodrätt upp och sen utmed balkarna, men bilden ovan visar max vinkel jag vågar trycka upp kabeln med utan att den går av. Så frågan är hur vi ska få detta snyggt (och inte lämna kabeln alltför oskyddad).

Här är en till bild som visar hela kabelns dragning, tillsammans med lite annat gammalt el-bös vi tänkt dra om uppe i taket.
Kablar dragna över takbjälkar i en renoveringssituation med synlig elcentral och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för all input.
 
Lite slarvigt brukar man säga att ducten ska vara minst som en snusdosa, så du kan inte böja den ducten 90 grader rakt upp.
Mitt tråkiga svar för en lösning hade varit att sätta fiberdosan direkt innanför väggen där ducten kommer in vilket kräver en ny svetsning och sedan dragit inomhus "villapatch" från dosan till platsen för medieomvandlaren. Villapatchen kan du låta gå i kabelkanalen från fiberdosan rakt upp och sedan drar du en VP-slang för villapatchen i bjälklaget därifrån till platsen för medieomvandlare.
 
Det går inte att jacka ur ett spår ovanför ingångshålet för att få en mjukare böj?
 
Det man ska tänka på om nu börjar tänja på gränserna för att böja ducten är ev. omblåsning av fiber. Men visst det går troligtvis att placera en ny fiberdosa utomhus och blåsa till den och sedan svetsa mot fibern som finns i huset.
 
Fler bilder skulle gärna behövas för att klura ut en vettig lösning. Jobbar som fibertekniker och självklart får man ibland åka på felsökningar där fuskjobb gjorts. Att böja en duct(det gula plastskyddet där kabeln ligger i) som en snusdosa är en dum idé rent praktiskt då det inte kommer att gå att blåsa i ny fiber vid ett ev avbrott, och det hade gått bra att fälla in den i undertaket om ducten hade varit hel, nu när det är en spricka i på 2 ställen som du skrev, som nu är tätat med silvertejp, kommer det ändå inte gå att blåsa i en ny fiber i ducten.

Ur mitt perspektiv, om jag hade byggt in fibern, så hade jag dragit robotslang/flexslang i undertaket/vägg och sedan fiber i denna, då man helst inte vill ha duct inomhus pga risken att vatten följer med in om det är dåligt tätat i skåpsänden.

Lägg gärna upp fler bilder på hur fibern går i dagsläget och även på hur den går in i utrustningen (fiberuttag och mediaomvandlare), så ska jag försöka klura på en lösning.

Mvh, j49l
 
  • Gilla
CarlC_85
  • Laddar…
C
C CarlC_85 skrev:
Det vi trodde skulle gå var att dra kabeln i princip lodrätt upp och sen utmed balkarna, men bilden ovan visar max vinkel jag vågar trycka upp kabeln med utan att den går av. Så frågan är hur vi ska få detta snyggt (och inte lämna kabeln alltför oskyddad).
Ser ju ut som att hålet är borrat horisontellt, det är ju jättedumt. Hur ser det ut på utsidan egentligen? Normalt borrar man ju snett uppåt för att minimera böjradien.
Jag röstar för tidigare nämnda lösning att du ber nätägaren sätta ett fiberuttag på väggen direkt där ducten kommer in och sen dra en patch därifrån till mediakonverteraren. Då kan du kapa bort de delar av ducten som blivit skadad också.
 
  • Gilla
CarlC_85
  • Laddar…
J49l J49l skrev:
Ur mitt perspektiv, om jag hade byggt in fibern, så hade jag dragit robotslang/flexslang i undertaket/vägg och sedan fiber i denna, då man helst inte vill ha duct inomhus pga risken att vatten följer med in om det är dåligt tätat i skåpsänden.
Mvh, j49l
Jag rekommenderar att man inte alls drar in utomhusducten som i ts fall. Man drar t.ex. 7mm utomhusduct fram till husvägg där man ovanför mark växlar över till 5 mm inomhusduct och sätter en skarvhylsa med tätning (bakom kabelskydd), då förhindrar man att vatten kan ta sig vidare och även luft in ducten som kan riskera att kondensera. Sedan kan man gå vidare med 5mm inomhusduct i flexslang eller vprör. Man kan få göra avsteg från detta under vissa förhållanden, men ska ses som undantag.
Med skarv/tätning på utsidan kan man blåsa om lättare (ingen skit som riskerar att spruta ut inomhus) och med mikrokabel kan man sedan i de flesta fall handmata den vidare in i huset (gäller även nyinstallation).
 
AndersS kan nog rätta mig här men går det inte att kapa utomhusdicten (kabelröret alltså) vid husväggen och backa fibern med kontakt ut ur den för att sedan fästa fiberboxen på väggen över ingångshålet och linda upp fibern i boxen? Blir 4m fiber för mycket att linda upp? Skulle det gå så är det ju bara att ansluta en längre fiberpatch i boxen och dra in den kabellist eller rör.
 
A AndersS skrev:
Jag rekommenderar att man inte alls drar in utomhusducten som i ts fall. Man drar t.ex. 7mm utomhusduct fram till husvägg där man ovanför mark växlar över till 5 mm inomhusduct och sätter en skarvhylsa med tätning (bakom kabelskydd), då förhindrar man att vatten kan ta sig vidare och även luft in ducten som kan riskera att kondensera. Sedan kan man gå vidare med 5mm inomhusduct i flexslang eller vprör. Man kan få göra avsteg från detta under vissa förhållanden, men ska ses som undantag.
Med skarv/tätning på utsidan kan man blåsa om lättare (ingen skit som riskerar att spruta ut inomhus) och med mikrokabel kan man sedan i de flesta fall handmata den vidare in i huset (gäller även nyinstallation).
Stämmer helt korrekt. Så man vanligtvis brukar göra, finns få undantag man faktiskt drar in 7mm duct inomhus. Ofast är det endast när det handlar om krypgrunder, men även där brukar man försöka dra 5mm.

K Kurtivan skrev:
AndersS kan nog rätta mig här men går det inte att kapa utomhusdicten (kabelröret alltså) vid husväggen och backa fibern med kontakt ut ur den för att sedan fästa fiberboxen på väggen över ingångshålet och linda upp fibern i boxen? Blir 4m fiber för mycket att linda upp? Skulle det gå så är det ju bara att ansluta en längre fiberpatch i boxen och dra in den kabellist eller rör.
Kontakten (eller pigtail) som är påsvetsad på fibern går ej att dra tillbaka genom hålet i ducten, och även om det skulle ha gått är 4m för mycket att slinga in. Bästa hade varit att få det omgjort helt.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Behöver man inte blåsa ny fiber utan enbart korta upp den och få det svetsat på nytt behöver det inte bli så dyrt.
Finns ganska många firmor/tekniker som kan fixa det, sedan blir frågan hur fiberoperatören ser på det men med ett riktigt utförande är det inga problem och att man inte oturligt lyckas knäcka fibern för nära husväggen där den kommer in. Men det är ovanligt att tekniker knäcker fiber så den måste blåsas om och i ditt fall kan man ju ta nödläget med en dosa utvändigt, men nu målar jag fan på väggen.
 
  • Gilla
CarlC_85 och 1 till
  • Laddar…
Mycket intressant info som kommit upp, toppen för en novis inom området.

Här kommer två bilder till, en på kabelskyddet utomhus samt en på utrustningen.
Vertikal kabelskyddsrör vid en vägg med gammal skadad ventilationsgaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fiberutrustning och kabelskydd på vägg inklusive optisk nätverksenhet, patchpanel och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi vill gärna ha kvar utrustningen där den sitter idag pga att vi ska bygga in den tillsammans med jordfelsbrytare, gasmätare och diverse mojänger i ett skåp för att dölja allt.

Om jag har förstått det rätt har jag klurat ut att vi har åtminstone följande alternativ:

1) Gör om allt korrekt, utan att flytta utrustning: Kapa utomhusducten utomhus, skarva till inomhusduct, fixa vettig lutning på borrhålet, gå med inomhusduct i rör i bjälklaget bort till fiberomvandlaren. Kräver omblåsning = dyrt och kommer ta lång tid då vi måste kontakta fiberoperatören.

2) Kapa utomhusducten innanför husvägg, flytta fiberboxen, dra en ca 5m lång villapatch bort till mediaomvandlaren i rör i bjälklaget. Kräver en omsvetsning=halvdyrt, vet ej om vi måste gå via nätägaren?

3) "Fullösningen" jag mest lutar åt. Pressa upp ducten så gott det går tills den kommer upp i bjälklaget, klamra den utmed en balk bort till utrustningen. Måla den lilla synliga delen av ducten vit. Vi kommer också sätt en gardinstång som löper ca 10 cm ut från och längs med hela ytterväggen vilket skulle dölja kabelns övergång från vägg och upp i tak ytterligare. Dessutom: förbered med en tom robotslang parallellt, som löper i bjälklaget direkt ovanför ingångshålet för fibern och bort till blivande "teknikskåpet". Skulle vi då få ett brott på fibern som ligger infälld i taket, skulle det gå att reparera enl. alt 2 ovan. :)

Till saken hör också att det verkar vara extremt långa väntetider för att få saker åtgärdade via nätägaren (IP-only). Våra grannar har nu väntat snart ett år på att få sin fiber färdiginstallerad efter det att dom fick utomhusducten nedgrävd i trädgården och skarvad (?) i gatan utanför, så jag vill ogärna stångas med dem i onödan..

Tänker jag rätt?
 
Japp, det stämmer. Välj en 20mm flexslang och gör mjuka böjar på den, kanske även en dragtråd om du inte väljer en slang som har det.
 
  • Gilla
J49l och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.