Hej
Har ett hus från 50-talet med köksfläkt som jag satt in förra året.När jag steker mat så kommer det in stekos i ett rum och badrummet på övervåningen.
Köksfläkten går in i skorstenen och där går det vidare upp,
Rummen som får in matos har ventilation som också är kopplad till skorstenen.
Kan det vara så att dom går i samma kanal?
Kan jag stänga ventilationen/ta bort den till det vanliga rummet?
Eller hur ska jag göra för att få bort matlukten?
 
Vi hade liknande problem.

Hus med självdrag där frånluften går via skorstenen. När vi bytte köksfläkt till en med lite mera kräm i fick vi baksug eftersom de otätheter som stod för tilluft inte släppte in tillräckligt med luft.

Ett enkelt test är att glänta på ett fönster i köket när du steker bacon. Då märker du snabbt om det är brist på tilluft som spökar.
 
Det är mer troligt att matosluften slinker tillbaka i de andra kanalerna när den når toppen på skorstenen. Du kanske tom har en skorsten där kanalerna går ut på sidan? Öppna lite på köksfönstret nästa gång så blir det facit på om allt beror på undertrycket i huset eller övertrycket i skorstenen. Rumsventilen kan du stänga och helst ta upp en ventil i fönstret istället.
 
Eller så skaffar du en kolfilterfläkt.
 
Till att börja med - är fläkten ansluten till en kanal som grenar sig? I så fall är det inte konstigt att oset kommer in. Det är vanligt att kanaler i självdragshus grenar sig, och ibland har fläktar kopplats in direkt på ett godtyckligt hål i väggen utan att någon funderat på var den kanalen grenar sig, förutom upp i skorsten. Jag hade själv en sådan felmonterad köksfläkt i huset. Fläkten måste varit sedan tidigt 80-tal och hade i all tid tryckt ner oset i källaren istället för upp i skorsten...

Problemet med detta, förutom matos i andra rum, är att en brand i imkanalen kommer att sprida sig fort i huset. Det finns en anledning till att imkanaler inte får grena sig och ska vara isolerade...

Annars är brist på tilluft också tänkbart.
 
  • Gilla
HAJST
  • Laddar…
jag hade samma problem, byggde om vent.huven på taket, köksfläkt rakt upp med kinahatt och övriga kanaler i sidorna på huven.Hus från 1956.
 
Kolla om du har en tilluftventil i köket någonstans och att den är öppen.
 
En spiskåpa med tryckande fläkt måste kopplas till en egen frånluftskanal som mynnar ut i det fria. Annars blåser du in stekos precis som du beskriver.

Alternativet är att ha en sugande takfläkt.
 
Mycket ovanligt om köksimman i ett fristående hus från 50-tal skulle ha gemensam kanal med både rum o bad.Däremot är det inte ovanligt att det sugs in rök från rökkanal eller matos(i detta fall) från toppen av skorstenen då undertrycket i huset ökar( dvs då köksfläkten är igång. Enkelt att detektera genom att glänta på ett fönster och se skillnaden.
 
Hej.Har kolla lite på detta nu och när jag öppnar fönstret i köket när jag steker så blir det bättre. Men känner av lite stekos på övervåningen.
Är det sotaren som kan se om fläkten går i en egen kanal/kanalen delar sig?
Har en huv över hela skostenen.
Tack för råd och tips.
 
B blakkdukk skrev:
Vi hade liknande problem.
Hur löste ni problemet?
 
D Davidofsweden skrev:
Hej.Har kolla lite på detta nu och när jag öppnar fönstret i köket när jag steker så blir det bättre. Men känner av lite stekos på övervåningen.
Är det sotaren som kan se om fläkten går i en egen kanal/kanalen delar sig?
Har en huv över hela skostenen.
Tack för råd och tips.
Sotaren kan ge dig svar väldigt snabbt genom att filma kanalerna. Sedan kostar det en slant (1-2000), men det kanske det är värt?

Hur är självdraget från badrummet idag? Om du sätter en bit toapapper eller liknande på ventilen, sugs det då in? Vad händer när du drar på fläkten i köket? Har du undertryck i huset som kan göra att luften sugs in istället för ut? Hur är tilluften till köket?

Vi har lite liknande problem idag efter en miss i renoveringen som jag skall ta tag i någon dag. Tidigare var det inte några problem när kanalerna gick ihop en bit upp i murstocken. Nu blåser dock köksluften ut i badrummet (till viss del) då det är lite otätt mellan kanalerna på ett ställe längre ner. Får jag tätat där så är problemet borta är jag övertygad om. Såpass bra självdrag har vi att det inte kan sugas tillbaka ner i skorstenen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.