Jag har den klassiska muurikka.
De har en som är 78cm.
Om jag jämför i teorin mot muurikkan så är skillnaderna material, djup och brännare.
Material: Denna kommer vara mer känslig för rost och syra(vinäger, citron mm) och tyngre, men gjutjärn är en viss känsla ändå.
Djup: Svårare att steka utan att det åker in i mitten. Inte så stor risk att det åker ut å andra sidan. Flera pannkakor samtidigt blir dock svårt gissar jag.
Brännare: Mer effekt är alltid bra.

Ser gedigen och fin ut på bilden och skulle jag välja mellan muurikka och denna skulle det bli svårt.
Sen kan du ju fundera på en paellapanna också eller ta alla tre och släng med en wok också så är du hemma ;)
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
A
bra-byggare skrev:
Varför vill man ha en lutande stekhäll, verkar jättejobbigt att allt ska rulla ner till mitten hela tiden?

Jag skulle nog hellre vilja ha en flat stekhäll, typ denna [länk]
Tanken är att det skall fungera till mer än stekhäll.
Ursprungligen hade man med sig detta kärl ut i skogen/på snöskoterturen och eldade med ved under.
Går dessutom att flytta/ställa fram hela kärlet på bordet för servering.
 
A
Ja, jag har använt sådan i skogen och gjort mat på, och det är ju väldigt trevligt. Men hemma har jag svårt att förstå syftet med den.

Själv tar jag fram wokpannan och ställer den på grillen om det är den typen av mat som ska lagas och har fått för mig att en plan stekhäll vore ett bättre komplement än att steka på en parabolantenn.

Men det verkar bara finnas dessa wokpanneliknande stekhällarna för utomhusbruk i Sverige av någon anledning. Inomhus, verkar dock en alldeles flat teppanyakihäll vara det nya svarta har jag förstått. Jag har nog missat något tror jag...
 
bra-byggare skrev:
Ja, jag har använt sådan i skogen och gjort mat på, och det är ju väldigt trevligt. Men hemma har jag svårt att förstå syftet med den.

Själv tar jag fram wokpannan och ställer den på grillen om det är den typen av mat som ska lagas och har fått för mig att en plan stekhäll vore ett bättre komplement än att steka på en parabolantenn.

Men det verkar bara finnas dessa wokpanneliknande stekhällarna för utomhusbruk i Sverige av någon anledning. Inomhus, verkar dock en alldeles flat teppanyakihäll vara det nya svarta har jag förstått. Jag har nog missat något tror jag...
Prova att googla "paellapanna" så hittar du massor med platt botten.
 
A
Ja, se där 😀

Men när jag tittar på bilderna så ser de ut som lite större stekpannor och jag kliar mig i huvudet och frågar mig vad jag ska med en sådan till om jag inte vill göra paella.

En stekpanna kan jag ställa på grillen eller sidobrännaren. Wokpannan likaså. Återstår nöjet i att ha en ny pryl då, vilket inte är att förakta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.