När man laddar tankar från en vedpanna med Laddomat 21 vill man köra pumpen så sakta som möjligt, för att få hög temperatur (90°C) till tanken och så liten omrörning av vattnet som möjligt.
Men när pannan brinner som bäst måste pumpen gå fortare, för att undvika att pannans drifttermostat slår från. Med låg pumphastighet hinner inte Laddomaten överföra tillräckligt med värme från pannan till tankarna i det fallet.

Alltså borde pumpen gå med kanske 40% hastighet tills vattnet når 90°C och sedan öka till 100% vid 95°C, eller så. Är det någon som har provat denna modifikation?
 
Det är väl förhållandet mellan hur mycket öppen termostaten är och hur fort pumpen snurrar som avgör flödeshastigheten till tankarna

Ex 78°C termostat
under 78°C går hela flödet tillbaka till pannan
Vid 85°C är termostaten halvöppen och halva flödet går in i pannan och halva till tankarna.
vid 90°C går hela flödet till tankarna.

Så egentligen vore det väl bäst om pumpen gick så fort att pannan höll 78°C då skulle den endast pytsa ut precis vad pannan ger för tillfället och då styr ju termostaten flödet steglöst.
Eller tänker jag fel?  

Edit: det optimala borde vara att ha en 95°C termostat (finns väl bara till 87°C tror jag) och en rejäl pump som kan hålla pannan på 95°C vid max. effekt!
 
Problemet med din tanke är nog att det är just som du skriver, termoventilen öppnar vid 78°C men är inte helt öppen förrän vid 90°C. Det är alltså en skillnad på 12°C. Börjar den då inte förrän vid 95°C blir det bubbel-bubbel i pannan.

Alternativet att börja glänta på ventilen vid 95°C och ha en pump som håller undan effekten vid den temperaturen är heller inte intressant. Pumpen måste ju då hålla det flödet genom pannan i vanliga fall. Ökar man flödet till det dubbla ökar momentbehovet för pumpen med fyra gånger. Känns som en onödig utgift. Dessutom sliter det på rörkrökarna, när vattnet susar förbi.

Men jag vill ju ha vatten på 90°C in till tankarna. Det är därför jag kläckte min idé. Var mest intresserad av om någon provat?
 
Sorry igen! ;)

Det var bara en tanke, franke
 
Det är inget att vara ledsen för. Det är ju just tankar man kan hitta här, nedtecknade.
 
Så som jag förstår ladomatens uppgift så ska den se till att det inte kommer allt för kallt vatten tillbaka till den varmeldade pannan ( korosion av någon slags kan uppstå, garantisak). Och andra uppgift :att det inte kommer ånga till akumulatorn ;).
Knappt befogat att laborera med det. Tankarna blir laddade till slut ändå :)
Eller tänker jag fel?
gaia
 
Jag har inte påstått att det inte fungerar som det är idag. Frågan är om det kan fungera bättre?

Egentligen vill jag ju kombinera dina två uppgifter för Laddomaten, samt lägga till att den ska se till att tankarna laddas med så varmt vatten som möjligt (säg 90°C), i en automatisk styrning.

Förmodligen är jag yrkesskadad. Ett antal år med att optimera produktionsteknik gör det omöjligt att sluta tänka på sånt, bara för att det är min egen anläggning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.