Hej,

Efter en renovering så kan nu stegljud och TV höras till lägenheten bredvid. Slutresultatet kan ses på bilden nedan och det låter till lägenheten bakom den väggen.

Vad jag vet om renoveringen så är det ett nylagt fiskbensparkettsgolv och platsbyggda garderober. Exakt hur det har lagts vet jag inte.

Har ni några tips på vad som kan orsaka dessa stegljud som tidigare inte hörts?

Finns det något särskilt med TVs placering i förhållande till garderoberna som kan förstärka hur ljud hörs genom väggen?

Tack för all hjälp jag kan få :)
 
  • Modernt vardagsrum, vit förvaring, svart hylla, böcker, konst, blommor, trägolv, neutrala färger, minimalistiskt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Y Yolle skrev:
Hej,

Efter en renovering så kan nu stegljud och TV höras till lägenheten bredvid. Slutresultatet kan ses på bilden nedan och det låter till lägenheten bakom den väggen.

Vad jag vet om renoveringen så är det ett nylagt fiskbensparkettsgolv och platsbyggda garderober. Exakt hur det har lagts vet jag inte.

Har ni några tips på vad som kan orsaka dessa stegljud som tidigare inte hörts?

Finns det något särskilt med TVs placering i förhållande till garderoberna som kan förstärka hur ljud hörs genom väggen?

Tack för all hjälp jag kan få :)
Är tv:en den lilla svarta kanten man ser eller? En garderob som inte är fylld med kläder kan fungera som en resonanslåda och förstärka ljudet. Vad var det för golv tidigare? Om det var plastmatta eller flytade parkett lagd på underlagsfoam så har det lite ljuddämpande egenskaper. Om detta är en fiskbensparkett som är limmad på underlaget så kommer ljudet transporteras vidare lättare än innan.
 
Tack för svar! Exakt, den svarta ramen är en TV och garderoben börjar till höger om den. Till vänster är en vägg och jag vet inte helt hur den väggen är konstruerad.

Andra lägenheter har fiskbensparkett från tiden kåken byggdes och i dessa kan man se att under fiskbensparketten så finns det flera ”lager”. Jag vet inte om det innebär att det inte är limmat men jag misstänker att det är flytande i någon mån.

Finns det någon standard för golvläggning som innebär att fiskbensparkett måste ha någon form av stegljudsdämpning?
 
Y Yolle skrev:
Tack för svar! Exakt, den svarta ramen är en TV och garderoben börjar till höger om den. Till vänster är en vägg och jag vet inte helt hur den väggen är konstruerad.

Andra lägenheter har fiskbensparkett från tiden kåken byggdes och i dessa kan man se att under fiskbensparketten så finns det flera ”lager”. Jag vet inte om det innebär att det inte är limmat men jag misstänker att det är flytande i någon mån.

Finns det någon standard för golvläggning som innebär att fiskbensparkett måste ha någon form av stegljudsdämpning?
Fiskbensparkett kan ju limmas direkt på underlaget, då under någon dämpning. Men det finns även varianter som är klickgolv där man kan lägga den som flytande på underlagsfoam
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.