Status
Tråden går ej att kommentera.
När man befinner sig på distans så måste man, om än oroligt, lita på de rapporter man får från fronten.

Grävaren har schaktat ut, KA har godkänt och VVS-killen har gjort första steget på sitt arbete.

Jag har ringt, ringt och ringt. Grävaren sa med under tryck att "allt är under kontroll". En tydlig markering att sluta ring så mycket.

Om allt stämmer så skall det finnas dränering och takavvatning på måndag. Dessutom skall bädden vara singlad och paddad. Härligt!! Om det stämmer. Måste kolla...

I nästa steg tar byggaren över spindelrollen och jag kan varva ner lite.

Nu gäller det att ha koll på materielen. Iso-Leca, bjälklag, takstolar mm. sköter byggaren, men fönster, dörrar,skorsten, mm. har jag på mitt bord.

Inte lätt detta med standard. Min budget för bygget är knappt 2,5 Mkr. För ett fritidshus!
Rena vansinnet tänker jag ibland. Men har man sagt A får man säga B. Vi bygger med villastandard. Så att vi vid en ev försäljning kan rikta oss till en vidare krets, Eller om vi blir mer eller mindre bofasta på platsen så har vi grundat för det.

Idag har jag varit i ingenmansland, Tärnsjö 60 km NV om Uppsala - mest känd för mygg och myggbesprutning, och tittat på dörrar. I några sunkiga lokaler hade de en uppsjö av fönster - Elite och dörrar Diplomat. Restpartier mm.
Riktigt fina dörra och bra priser. Finns på blocket "K-BO Gross" och på egen hemsida. Men i verkligheten mycket bättre.

Jag bokade upp nio finska innerdörrar i massiv björk för 1000 kr styck. Karmar tilkommer, men rjk köper enkla omålade på ByggMax och målar i lämplig färg. Ytterdörrar fanns flera hundra i prisklassen 2000-5000 kr. Åker tillbaka med hustrun till helgen med släpkärra och hämtar innerdörrarna och väljer ytterdörr. Var riktigt munter när jag åkte hem.

Att släpa detta till Gotland blir ett senare problem.

Nu jagar jag skorsten och kamin. Tittar vad man kan få betala i Danmark för modulskorstenar från Schiedel. De tillverkas ju i Danmark. Sen blir det golv, tak, vitvaror, mm

Återkommer med problem och glädjeämnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.