Bakgrunds/hus fakta:
Mitt hus är byggt -62 i Lättbetong med krypgrund.
ERGE Bjälklag (Betong) + Betong golv + lättbetong väggar.
Vattenburen värme.

--- Badrum ---

1. Riva ut tvättställ, badkar, toalett + allt runt om kring.
2. Riva ut plastmattorna från golv och väggar.
3. Riva den bakre/inre väggen.
4. Mura igen två dörr öppningar som finns bakom den bakre väggen.
5. Ta bort lim rester från golv och väggar.
6. Sätta upp ett nytt inner tak (i gips).
7. Bygga alt. mura en dusch vägg (ej ända upp i taket).
8. Byta ut inner dörren + dörrkarm till badrummet + sätta ditt tröskeln.
9. Flytta befintlig golvbrunn.
10. Dra om/nya vatten och avlopps ledningar (i krypgrund).
11. Lägga in vattenburen golvvärme. Andra förslag?
12. Sätta upp nya våtrums plattor på väggarna (förslag på fabrikat)?
13. Flyttspackla (15mm) golvet + bygga ett nytt fall för den nya golvbrunnen.
14. Lägga primer.
15. Sätta tätskikt.
16. Kakla.

Frågor:


5. Hur gör man detta på bästa/smidigaste sätt?
6. Har läst allt / det mesta jag kan hitta om renovering av badrum (inkl. bbv) men det står inget om tak. Kan man sätta gips plattor i taket?
Räcker det att man målar taket med våtrumsfärgssystem? Ska man sätta upp en ångspärr (plast) under det nya taket?
7. Är det om enligt bbv att man bygger en ducshvägg på samma sätt som man bygger en innervägg? Dvs man reglar upp den och/men
använder våtrums plattor istället för gips? Något man måste tänka på?
9. Hur ska jag göra med det gamla hållet som blir kvar när jag har flyttat golvbrunnen? Mura igen med betong? Jag har som sagt
betonggolv. Hur gör man rent bygg tekniskt? Finns det någon "plugg" man kan sätt i underifrån (krypgrunden) innan man gjuter? Hur länge måste en sån liten gjutning bränna innan man kan lägga golv?
10. Måste man anlita en rör firma för att det ska bli godkänt enligt bbv?
12. Måste jag ha våtrums skivor på lättbetong väggar (tror dem är putsade med vet inte säkert, änn)
13. Hur/vad ska man tänka på då jag kommer att ha en mellan/dusch vägg? Vilket fabrikat + id nummer är enklast att jobba med (för en nybörjare)?
14,15. Vilket system rekommenderar ni?

Har jag glömt något / några kommentarer?
 
Hej,

Jag är lekman men kan svar på någon fråga pga att vi byggt om två badrum enligt bbvs nya regler på sistone.


6. Tak är vad jag förstått inte med i branchregler som bbv och det är ok med gips. Taket blir ju inte dränkt med vatten normalt....
7. Duchvägg kan byggas som vägg självklart, men som du säger använd inte gips (det är trots allt uppskov på detta tills sommaren 2008)
10. Ja, om du vill ha ett kvalitetsdokument. men försäkringen på huset gäller om det anses "fackmannamässigt" och det har inget med BBV att göra. BBV är enligt mig endast användbart som papper vid försäljning av hus då det, ibland falskerligen, intygar att de som byggde badrummet har haft koll. Detta stämmer sällan och jag tror att det är bättra att läsa på, bygga själv o ta kort.
 
Tätskikt också ja. mataki rubbox har bra s/m värde men lite krångligare kanske än LIP som man "målar på". LIP är lätt men torktiden relativt lång........
 
Tack!

"Tätskikt också ja. mataki rubbox har bra s/m värde" -- Menar du då systemet man ska använda i taket eller menar du systemet man ska använda på väggarna? Eller ska man använda samma i tak som på väggarna?
 
Ingen annan som kan vara så snäll och bidra till att svar på dem återstående frågorna?
 
5. Hyr en saneringsfräs och en dammsugare.
6. BBV bryr sig som sagt inte om taket. Gipsa och måla med våtrumssystem. Foga tak/väggvinkeln. Måla ner färgen några cm på vägg och överlappa med tätskiktet.
7. Precis som vilken vägg som helst, fast med våtrumsskivor om man vill. Det är en fördel att inte använda reglar som är klenare än 45x70.
9. Det finns inga färdiga pluggar. Om det går att komma åt underifrån kan man spänna upp en bit plywood eller liknande mha reglar och sedan gjuta uppifrån. Använd ett ROT-bruk så slipper du långa torktider.
10. "För vatten- och avloppsinstallationer skall reglerna i VVS-installatörernas branschregler Säker Vatteninstallation tillämpas. Se www.sakervatten.se"
12. Nej, dom ska vara spacklade eller putsade.
13. Se t.ex.http://www.byggahus.se/forum/badrum/89537-flytspackla-badrum-olika-metoder.html. Personligen föredrar jag Serpo 644 från Maxit.
14, 15. Jag håller mig till Maxit, och gillar deras nya Z-Line system.
 
Tack så mkt, det var nog det jag ville ha svar på just nu! Ska ut och kolla på mitt badrum imorgon med en badrums nisse.
Återkommer säkert med fler frågor :)
 
anra skrev:
Återkommer säkert med fler frågor :)
Okej...jag väntar här så länge..
 
hehe, låter fin fint!
 
På fråga 7. Borde de inte vara rätt smart att använda plåtreglar istället. De kan ju omöjligt dra åt sig fukt?
 
Jo, det skulle nog vara smart, men jag har bestämt mig för att mura upp en vägg med lätt betong block.
 
anra skrev:
Tack!

"Tätskikt också ja. mataki rubbox har bra s/m värde" -- Menar du då systemet man ska använda i taket eller menar du systemet man ska använda på väggarna? Eller ska man använda samma i tak som på väggarna?
Tätskikt applicerars bara på golv o vägg, inte tak. Använd samma, blanda inte. Det finna alltid monteringsanvisning.

Lite lustigt, men tak finns inte nämt i bbv regler - så gips e ok. troligtvis pga att det inte rinner vatten på taket någonsin och om man inte tätskiktar taket kan man alltid byta det utan att bryta tätskiktet.......
 
K
Det finns egentligen inget lustigt med det. BBV handlar om hur man bygger för keramik, inte målning. Vill du ha kakel i taket så följer du BBV. Vill du måla så följer du målarnas regler.
 
En fråga till :)

Hur viktigt är det att man tar bort lim resterna från badrums mattan om man ska lägga golv värme + flytspackla?
Hur noga måste man vara?
 
Ganska viktigt. Du behöver vara ganska noggrann.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.