Hej!

För en tid sedan så smälte delar av ett stearinljus som råkade stå på vår kamin, när vi eldade i kaminen. Då stearin är någorlunda lättantändligt så rengjorde vi kaminen både inne och utanpå så gott vi kunnat. Vi har sedan dess eldat i kaminen ett tjugotal gånger, men det har ändå luktat stearin.

Vi plockade då bort täcksvepen, för att se om det fanns stearin där. Det verkar då som att en del av stearinet sugits upp av isoleringen. Delar av isoleringen var geggig. Jag har nu plockat bort de delar av isoleringen som varit kontaminerad och gjorde mig redo att köpa lite skorstensisolering, och lägga in den istället för de delar jag rivit ut. Det handlar om ungefär 2dm i höjd. I instruktionen står att "obrännbar isolering, exempelvis aluminiumsilikat eller nätmatta är lämplig att isolera kopplingsstycket med. Förhoppningen var att få det gjort innan sommaren så att sotaren och/eller brandskyddskontrollanten som kommer då kan ta en extra titt för att se att det ser ok ut.

Delar av familjen vill dock hellre att vi ringer försäkringsbolaget och gör en större grej av det hela och ringa in halva kaminsverige för att bygga om hela skorstenen.

Så, vad säger panelen? Kan man lösa detta enkelt och smidigt eller bör man ta det genom försäkringsbolag?

Länk till hela instruktionen: http://www.landyvent.se/Portals/0/Monteringsanvisningar/Monteringsanvisning Landy 2001 DW 22April2015 UTSKRIFT.pdf

Bild ur instruktionen med täcksvep och isolering.

Monteringsinstruktion för skorstensanslutning med bilder på täcksvep, stoppring och kopplingsstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ring o kolla med sotaren om du inte får bra svar här. De skall ju ändå godkänna den.

lite skorstensisolering kostar mindre än självrisken…
 
  • Gilla
Deek
  • Laddar…
Düsseldorff
Försäkringsbolaget kommer ju ändå bara skicka nån snubbe som byter ut isoleringen.
 
  • Gilla
1977bjorn och 1 till
  • Laddar…
Varför inte bara låta det vara? Ni har ändå eldat 20 ggr redan och lukten i sig lär ju avta med tiden.
 
  • Gilla
Deek
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Varför inte bara låta det vara? Ni har ändå eldat 20 ggr redan och lukten i sig lär ju avta med tiden.
Lukten har tyvärr inte avtagit så därför det är därför vi plockat bort lite isolering.
 
Jag köpte lite stenull med folie och satte dit den. Sotarn tittade på det när han var här och gav tummen upp. Hurra :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.