Efter att ha läst på i stort sett det mesta som gäller när det gäller bygga form av L-element för gjutning av platta så har jag ett par informationshål som gapar tomma. Här är två av dem:

1. Stavvibrator alt något annat. Jag har förstått att stavvibrator är ett måste för kantbalk, men vad gäller för övrig yta? Använder man densamma eller någon annan typ av vibrator? Vilken diameter och längd bör man ha på stavvibratorn? Vad använder proffsen?

2. Glättningsmaskin. I vilket skede använder man denna? Jag förstår efteråt men hur länge väntar man minst/mest innan man kör med denna. Samma här. Vilken diameter. Jag antar en el-variant räcker för en platta på 40kvm.

Tack på förhand för era inlägg.
 
1 Stavvibrator behövs bara om du använder en för torr betong, gjuter du med till exempel k30 16-sten halv- / fullflyt behöver du inte vibrera. Gjuter du med en styvare betong så kommer du inte ha så kul när du ska lägga ut den.

2. "Glättare" är inte något man bör ge sig på att köra om man inte har någon med sig som har gjort det minst 50 gånger, absolut inte om man ska ha synlig betong som i tex. ett garage. Men för att svara på din fråga, så valfri storlek fungerar. Storleken på glättare står i direkt samband med hur fuktig ytan är när du slipar första gången. (detta svarar ju även på din fråga om när man använder denne) Ytan ska vara så hård att du sjunker ner ca 15 - 30 mm när du går på den (75 kilo och 44 i skostorlek) glättaren ska kunna putsa ytan utan att lämna toppar med betong när du kör sista vändan på det draget ... Enkelt, eller hur?
 
Beställ självkompakterande (vibrationsfri) betong så slipper du fundera på vibration över huvud taget.

Man river betongen innan den är helt hård, med en rivskiva på glättaren. Sen när den är hårdare glättar man med "vingarna".

Köra glättare är definitivt svåraste jag gett mig på under hela bygget. Jag rekommenderar verkligen att du tar in någon erfaren som hjälper dig med just det momentet.
 
Mikael_L
Kan man riva betongen för hand och glätta den för hand. Jag menar alltså handverktyg, någon rivskiva? glättnings- ..**** ?

Om det inte är så väldigt stor yta kanske det är lättare ?

Och en fråga till, Vibrationsfri betong har jag sett som alternativt namn på SKB... är fullflyt också ett annat namn på SKB ?
 
Ska du slipa ytan utan glättare så kan du använda en decolitskiva på lång stång (på jobb kallar vi det för ett "handstål") som du drar över hela ytan, betydligt enklare att klara som "förstagångsgjutare" men fortfarande inte enkelt att få perfekt.

Antingen tar man in någon som kan eller så blir det ojämnt. Ger man sig på att glätta själv och inte kan så blir det mycket dåligt. Ger man sig på att handslipa är utläggningen mycket viktigare och de flesta fall blir detta också mycket dåligt. Punkt.
 
Har bara gjutit med egna blandningar och har en svärfar som arbetat hela livet med detta. Han använder stavvibratorn också till att flytta betongen på plattan så det blir ett jämt skikt och glättar med handverktyg efter 1-2 timmar. Men vi har inte gjutit något störra en 30-40kvadrat. För oss har det tagit ca 6-7 timmar att blanda, gjuta, vänta att ytan hårdnar och glätta en yta på 30-40m2, 3 personer varav en är proffs som sköter själva gjutningen+glättning.
 
Det är ju upp till konstruktören. Om han godtar gungning med rakan och slodning efter det så är det ju så man gör. Eller hur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.