Hej,

Har ett önskemål som jag skulle vilja ha hjälp med att uppfylla. Ofta händer det att man ställer sig frågan: "Låste jag dörren?"
Jag skulle vilja ha en apparat som jag kan skicka ett SMS till och få status på om dörren är låst eller olåst. Naturligtvis blir jag tvungen att montera någon form av microswitch i dörren och sedan koppla den till något.
Har fått erbjudande om att köpa följande billigt http://www.teletec.se/web/9?cid=172&pid=336.

Kan man köra denna fristående och få till det jag önskar?

Det handlar alltså inte om någon form av larm, utan jag vill bara läsa av status på ingångar.

TACK!
 
Annars kanske denna fungerar för din applikation. Den har två ingångar och enligt vad jag läst kan man skicka SMS för att få reda på status för dessa. Vet dock inte om man kan få den att inte skicka larm vid förändringar.
 
Ja, i alla fal med Ontechs pryl som alfista länkar till så borde det gå att bygga. Förmodligen också med den du anger. Men det kräver lite special komponenter och lite installation. Det kluriga borde bli att få till en kontakt som är "på" när låset är låst och "av" när låset är upplåst.
 
Den har ju en NC ingång så jag ser inte problemet. Bara koppla in microswitchen över NC ingången så är det ju klart
 
Grejen blir väl att hitta kontaktdon som går att montera i en låskista på något sätt? Elen i sig är inga problem.
 
Det finns låskistor med inbyggda microbrytare, inga konstigheter att koppla in men rent teoretiskt kan låset vara låst med dörren i öppet läge och du har då låsindikering ändå, varför du bör komplettera med en låskolvkontakt (t.ex Solids fabrikat), alternativt bara låskolvskontakt.
 
frjo7205 skrev:
Grejen blir väl att hitta kontaktdon som går att montera i en låskista på något sätt? Elen i sig är inga problem.
www.assa.se tillbehör--->
 
Jag skulle nog sätta den där microswitchen i karmen så att dne påverkas av låskolven bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.