Hejhej,

OM jag har ett icke färdigställt bostadshus under uppförande ett beskattningsår verkar det som om jag måste betala 1% av mina "totalt nedlagda nyuppförandekostnader" i statlig fastighetsskatt. Däremot om jag har ett färdigställt nyuppfört bostadshus betalar jag ingenting (i 15 år), dvs ingen statlig eller kommunal avgift.

Denna skatt verkar lite väl slumpmässig. Stämmer det att den del av nyuppförandekostnaderna som råkar falla samma år som bostaden färdigställs helt enkelt inte behöver beskattas ?

Är det nån som har koll på definitionen av nyuppförandekostnader ? Tex ingår själva tomten ? Ingår saker som ej är strikt nödvändiga för själva bostaden (garage, kostnader relaterande till tomt etc)?

Hur kollar SKV detta i efterhand? som privatperson har man vad jag vet ingen bokföringsskyldighet.

Stort tack för svar och även råd :)
 
Tomten lär ingå, eftersom även en obebyggd tomt beskattas med 1% av värdet. Men det borde rimligen vara taxeringsvärdet på tomten, inte vad du betalat för den som gäller.

Vid skattemål gäller omvänd bevisföring. Om skatteverket tycker att ditt bygge borde ha kostat 1 milj, men du hävdar 0,5 milj. så ligger bevisbördan på dig. För skatteuttag, om de däremot vill gå så långt som till att få dig åtalad för skattebrott, så måste skattemyndigheten bevisa att du har lagt ut 1 milj.

Skulle en sådan diskussion komma upp så är det till din fördel om du har en bokföring som styrker din version av vad det kostat.
 
Tack för svaret, några synpunkter på om man räknar bort kostnader för garage osv då skatten gäller specifikt för kostnader för uppförande av ny "bostad" ? eller ännu bättre en definition av vad nyuppförandekostnader egentligen är ?

Finns det nån logik här varför endast en slumpvis del av uppförandekostnaderna beskattas ? Jag antar att för vissa gäller att 5% av kostnaderna betalades året innan färdigställande, och kanske 95% för andra ?
 
Ringde SKV och kan vidarebefodra lite info:
- SKV Person1: Materialkostnader som ej är "införlivade" i bostadsbyggnaden räknas inte med i "totalt nedlagda nyuppförandekostnader"
- SKV Person2: (vidarekopplad pga svår fårga ang. garage) Om jag har en faktura som inkluderar garage men inte specar ut garagets kostnad separat. Svar: Det går i så fall bra att uppskatta denna del och dra av, dock finns ingen tumregel för hur man gör detta.
 
Hur tolkar man detta då?

Bostadsbyggnad
) Är byggnaden under nyuppförande
eller färdigställd?
Här bedömer du om bostadsbyggnaden den 1 januari
2015 är uppförd och färdigställd eller fortfarande är under
nyuppförande.
Ifall det nu pågår om- eller tillbyggnad på en bostadsbyggnad
som redan tidigare blivit uppförd och färdigställd, ska
du fortsätta att redovisa den som färdigställd.
Färdigställd
En nyuppförd bostadsbyggnad anses vara färdigställd
under det år då den till övervägande del har tagits, eller
kunnat tas, i bruk för sitt ändamål som bostad. Då ska du
deklarera uppgifterna om byggnadskategori, nybyggnads-
år, storlek och standard.


Det är från broschyren om fastighetstaxering 2015
Det står ju att det kan räknas som färdigställt under det år då den till övervägande del eller kunnat tas i bruk, vi som flyttar in i maj hamnar ju på rätt sida med några dagar då det är en övervägande del av året 2017 som vi kan bo där :)
 
  • Gilla
Tillhavochland
  • Laddar…
Hej, jag tolkar det som att det endast blir problem / beskattning när du har "nyuppförandekostnader" som gäller året innan färdigställande. Dvs har du slutbesiktning (det är möjligt att bo där) 2017 så behöver du inte beskatta eller ta upp några kostander från 2017 alls för beskattning. Dock om du har kostnader för 2016 så åker du på 1% på dom. Helt ologiskt och slumpmässigt men det är så det är :)
 
Jag tror inte att "under det år då den till övervägande del har tagits, eller
kunnat tas, i bruk för sitt ändamål som bostad"
skall tolkas som övervägande del av året, utan att en övervägande del av huset skall vara användbart som bostad, om det sedan sker 30 Dec, så är det fortfarande under året.
 
Det jag inte insåg var ju att det som avgör skatten för 2016 är ju hur färdigt huset är 30e december 2016.

En sak jag verkligen inte uppskattar med skatteverket är att man får så olika svar på sina frågor.
Vi är en grupp på facebook där ett par har ringt in och frågat hur man deklarerar uppförandekostnader.
Handläggare 1 säger att det bara är byggnaden.
Handläggare 2 säger att det är alla kostnader man haft för nyuppförande.
Deklarationsblanketten säger "Totalt nedlagda nyuppförande kostnader fram till 1 januari 2017"
Broschyren fastighetstaxering småhus 2015-2017 (http://www.skatteverket.se/download/18.3f4496fd14864cc5ac928fa/1412689083731/38909.pdf) säger "Om nybyggnation pågår av ett bostadshus, är det
under nyuppförande. Då ska bara nyuppförandekostnaderna
redovisas. Ange i kronor de kostnader som du
beräknar vara nedlagda i byggnaden per den 1 januari
2015 ². Kostnaderna ska beräknas inklusive moms, och
värdet av eget arbete ska vara medräknat."
Jag hakar upp mig på formuleringen "nedlagda i byggnaden" eftersom t.ex utfyllnad av tomten inte tillhör byggnaden, det tillhör tomten.
När jag ringde skatteverket fick jag sagt av handläggare 3 att om huset kom före 1 januari 2017 men det betalades efter 1 januari så är det fakturadatum som gäller.

Nej, jag tycker inte alls att det är självklart detta och eftersom det verkar vara olika bud från handläggare och till råga på det så är det bara muntliga uppgifter. Inget som man kan ta med sig om man blir granskad och just den handläggaren anser att man deklarerat fel.
 
  • Gilla
Ontrack
  • Laddar…
Håller helt med, jag har fått olika svar från varje person jag talat med på skatteverket. Jag tänker ta fasta på det råd jag fick av person 1 senast jag ringde som säger att materialkostnader ej är nyuppförandekostnader förrän de är "införlivade" i bostadsbyggnaden. Dvs faktura för matrialsats till husleverantör är ej automatiskt en nyuppförandekostnad. Dessutom garaget kan va lite svårt att uppskatta kostnaden för om det inte är specat, så där får man improvisera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.