Finns det någon hemsida som visar hur bostadsmarknaden inom ett specifikt område utvecklats under flera år, kanske 2-10 år?

Jag skulle t.ex vilja veta vad min lägenhet var värd för ett par år sedan och se statistik över hur det utvecklats.

På Booli verkar de bara visa ett par veckor, men jag kan vara ute och cykla...
 
Hos Booli kan du se fastigheter (inte bostadsrätter) för ett par, tre år tillbaka tror jag. Klicka på fliken "Slutpriser".
 
Det finns ingen officiell information om priser på bostadsrätter. För fastigheter så anmäls ju slutpriset till inskrivningsmyndigheten, finns ingen liknande instans för bostadsrätter.
 
Nanny Fine
Nanny Fine skrev:
www.maklarstatistik.se
I så fall är Valueguard vettigare.
 
Nanny Fine
Nyfniken skrev:
I så fall är Valueguard vettigare.
Jag visste inte att han frågade efter den vettigaste sidan ;-) Men kom gärna med fler förslag vettja. Tror bara TS blir glad över det!
 
Någon som vet var man kan hitta statistik på huspriser 10-30 år tillbaka?
 
SCB, FastPI
 
Booli trålar mäklarhemsidorna nuförtiden efter publicerade budgivningar och har därför sen ett par månader tillbaka slutpriser också på bostadsrätter. Givetvis mindre tillförlitligt än statistiken från lantmäteriet, men inte av usel kvalité. Det kan dock finnas ett bias då de som blir sålda efter ett skambud långt under acceptpris inte brukar läggas ut på hemsidan.
 
För Skåne kan man hitta alla lagfarter på Sydsvenskans hemsida. Från ca. 2006 är det sökbart på adress, fastighetsbet. och namn. Det finns även äldre från mitten av 90-talet och nyare, men de är lite mer svårsökta, de ligger som textfiler årsvis. Finns nog inte heller länkade på Sydsvenskan, men här är de: http://w2.sydsvenskan.se/lagfarter/

Rådata, men man kan få fram bra data för ett område med lite jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.