Hej,

Nu behöver jag era experters hjälp. Köpte mig en begagnad stationär trefas högtryckstvätt. Skall fungera enligt säljaren bortsett ifrån att startknappen inte funkar. Måste tydligen hålla inne knappen konstant för att tvätten skall gå. Jag har själv inte haft möjligheten att provköra den ännu. Låter som ett överkomligt fel. Skall ändå byta strömbrytare när den installeras i garaget.

Till nuvarande strömbrytaren går det idag 3 kablar, blå svart, brun. Dock enbart den blå som är inkopplad till tryckknappen (via en svart stump sista biten). Övriga 2 kablar är avklippta och sitter i en ubåt. Känns väll inte helt rätt kopplat och kanske en förklaring till varför det inte funkar? Altrnativt har de gjort så för att kunna köra den överhuvudtaget om felet ligger någon annanstans?

Någon som vet hur de 3 kablarna skall kopplas i den befintliga strömbrytaren alternativt om jag köper en ny?

Har för övrigt inte en aning om vad det är för högtryck. Finns ingen märkning på den, letat överallt. Sitter dock ett KEW pistol på den men det säger ju inget om pumpen. Skall vara grymt tryck enligt säljaren. Den är modell stor och väger nog bortåt 100kg uppskattningsvis. Läng totalt cirka 110 cm. Har troligtvis suttit monterad i någon tvätthall eller liknande från början.

Tvätten skall för övrigt klara sig på 16A trefas enligt säljaren. Hoppas det stämmer för det är vad jag har i garaget.

Sitter även en "plastbehållare" under tvätten, någon som vet vad det är för? Är den vätskekyld tro?

Är det någon som har en aning om vad det är för modell så kom gärna med förslag.

Begagnad stationär trefas högtryckstvätt med synlig motor, kablar och plastbehållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet elskåp med trådar och kontakter till en trefas högtryckstvätt, vissa kablar är avklippta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkopplingsschema på en högtryckstvätt med tekniska termer och kabelförklaringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen elbox på högtryckstvätt med inkopplad blå kabel och avklippta kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Begagnad stationär trefas högtryckstvätt med synlig motor och kablar utan märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Av schemat framgår att du har en bistabil brytare, på och av, i motsats till den mer vanliga metoden med en startknapp och en stoppknapp. Den bygling som är gjord kanske kortsluter knappen pga att den är trasig. Då kommer pumpen starta så fort du sätter i sladden vilket inte är så bra. Du har ju ett schema så det är inga problem att följa upp detta, det går inte att se på bild. Det finns en plint med nummer där som ska stämma med schemat. Lådan med startknappen och signallampan behöver ju en översyn.
 
  • Gilla
EyEr0n
  • Laddar…
Vad jag kan se av bilden på tryckknappen så sitter det ju rester av de bruna och svarta kablarna kvar på den svarta grejjen i brytaren?
Prova att sätta tillbaka dem där?
 
Tackar för era svar.

Ja, enklast är ju att prova att koppla in brun och svart kabel till brytare där de suttit innan. Troligtvis kommer det inte fungera eftersom det måste funnits en anledning till att de klippt av dem. Troligtvis trasig brytare?

Den bruna är byglad med gul tråd som syns på bild 2 ovan till svart kabel som går till "24V", se bild nedan. Brun är kopplad på plint nr 2 och är byglad med den gula tråden till plint nr 4. Skall denna bygling vara här eller är det också något som är eftermonterat för att lösa problemet med en troligtvis trasig brytare?

Jag hade som sagt var tänkt byta bryare ändå, tänkte då ex en sådan här:

https://www.jula.se/catalog/el-och-...onsmateriel/strombrytare/strombrytare-400380/

Skulle det kunna fungera eller måste jag ha en "bistabil" där av och på är en och samma knapp?

Eldistributionstavla med en brun och gul tråd byglade på en märkt 24V 50Hz anslutningsplint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Enligt schemat ska plint 2 och 4 inte vara byglade. Det tyder på att det är fel på den lilla kontaktorn d1 vad den nu har för funktion, men huvudsaken är att motorskyddet är i funktion och bryter e2. Så det går inte att ge andra råd än att du går igenom kopplingarna eftersom det kan finnas fler saken som säljaren glömde nämna...

Brytaren från Jula skulle fungera. Jag skulle dock vilja ha något som är lättare att bryta snabbt om något händer, om man nu kan se några sådana säkerhetsrisken med en högtryckspump, men ändå

285021_2_812.jpg
https://www.ahlsell.se/10/el-1/auto...ic/kompletta-tryckknappar-metall-xb4/3732699/
 
Har inte kontaktorn d1 att göra med den öppna brytaren d1, att det är en hållkrets, sen vet jag inte vad symbolen på öppna brytaren över kontaktorn d1 är för ngt. Känns som att det bör finns en övertrycksventil eller ngt.
 
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
Återigen, tack för ditt svar.

Nä, vet inte om han "glömde" säga något. Han sa att den funkar om man trycker ner "tillslaget".

Vet inte riktigt var jag skall börja men jag får väll börja med att koppla in den när jag får tillgång till 3-fas. Skall prova till helgen.

Enklast därefter vore kanske att prova med annan brytare först. Har en sådan Jula-brytare liggandes som jag länkade till i förra inlägget. Om inte det funkar tror ni det är möjligt att köpa en kontaktor på Elfa?
 
H hc77 skrev:
Återigen, tack för ditt svar.

Nä, vet inte om han "glömde" säga något. Han sa att den funkar om man trycker ner "tillslaget".

Vet inte riktigt var jag skall börja men jag får väll börja med att koppla in den när jag får tillgång till 3-fas. Skall prova till helgen.

Enklast därefter vore kanske att prova med annan brytare först. Har en sådan Jula-brytare liggandes som jag länkade till i förra inlägget. Om inte det funkar tror ni det är möjligt att köpa en kontaktor på Elfa?
Det sitter väl en tryckbrytare som stänger pumpen vid för högt tryck eller när handtaget
på pistolen inte är intryckt, koppla inte förbi den bara.
 
Nä det vore ju helt klart dumt.

Just nu skall jag inte koppla någonting eftersom jag inte vet var jag skall börja riktigt.
 
Det är ju helt klart inte kopplat enligt schemat längre.

Jag tror att övervakningskretsen (allt inom ramen e3) är bortkopplad. Enligt schemat ska den dra ett hjälprelä d1 som i sin tur drar huvudkontaktorn. Den gula bygeln kopplar manöverbrytaren direkt till huvudkontaktorn i stället för till hjälpkretsen.

Dessutom ser det ut som att hjälpkretsen matas från en tapp på trafon (12V?). Om matningen inte också har flyttats (går inte att se på fotot) så skulle det betyda att huvudkontaktorns spole nu matas med för låg spänning. Den kanske drar ändå men inte lika snabbt med större förslitning som följd.

Detta förklarar inte på något sätt varför brytaren är bortkopplad och ersatt med en ubåt. Men någon har varit och moddat rätt rejält i båda lådorna. Borde som sagt ses över även om du byter brytare. Kan du rita upp hur det är kopplat relativt ritningen? Och när du får igång den, mät spänningen över spolen i kontaktorn.
 
  • Gilla
karkka
  • Laddar…
Vad tror den församlade kunskapen om att skippa allt i elväg och sätta dit ett till-från motorskydd med nollspänningsutlösning. Typ från JULA / Swedol

Protte
 
Tackar för era svar.

Pen: Jag är för dålig på elritning för att rita upp det tyvärr. Kan visa med kort hur det är kopplat med tillhörande förtydliganden om det är till hjälp.

Fick tips ifrån annat håll att tryckvakten ev. är bortkopplad. Vilken symbol i schemat är tryckvakten och var sitter i så fall denna på tvätten?

Det går inte några kablar ut från matarlådan mer än till strömkontakten till vägguttaget, tryckknappen och till motorn.

Såg även att den blåa kabeln som är den som är inkopplad till tryckknappen är inkopplad på plint 6 (syns på bild ovan till vänster om gula bygeln). Därefter går det från plint 6 en kabel till något som är märkt "29V 60Hz" motsvarande den svarta kabeln som gick ifrån plint 4 till "24V Hz".

Blir rörigt för er när jag inte kan rita upp ett riktigt elschema.
 
Tryckvakten måste vara symbolen innanför streckade rutan som inte är namngiven. Så när trycket faller så slår brytaren till och påverkar kontaktorn d1 som i sin tur brytaren d1 som drar kontaktorn till motorn. Kan ju ha fel. Så som sagts så har nån kopplat bort tryckvakten, så möjligt att den är paj.
 
Sitter det något som kan tolkas som elektriskt på pumpen? Typ tryckvakt.
Min gamla Kärcher där går vattnet bara runt till dess att det blir ett flöde då stänger bypassen.

Protte
 
Det var därför jag blev lite frågande gällande tryckvakt. Hittar inget "som kan tolkas som elektriskt". Därav frågan var tryckvakten om möjligt sitter. Borde ju sitta så vattenflödet passerar den om jag inte är helt ute och seglar?

Enda elektriska jag ser till på motorn är det som är på bild 1 i mitt första inlägg dvs lådan med svart lock på motorn och där går kablar ifrån U,W, V in och det stämmer väll med ritningen. M på ritningen är väll motorn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.