Har en Kärcher K5 högtryckstvätt men det är ju ett evigt flyttande av den varje vinter till fryssäkert ställe med följd att den står i vägen i tvättstugan. Hade varit praktiskt med fast monterad tvätt i tvättstugan (inomhus) med en slang genom ytterväggen. (räknade på att ha värme på i garaget men det blir rätt dyrt). Dessutom är slangen rätt dryg att dra in och ut i vindan som hör till K5:an. Den är dessutom i kortaste laget (7,5m).

Gör man en fast installtion så kan man få slangen att komma ut på väggen 2m upp och slangen fastnar därmed inte lika lätt i diverse saker (eller gör det någon skillnad?).

Verkar ju finnas en del stationära med liknande presentanda som en K5. Tex

Kränzle HD 122/7 (~5000kr)
http://www.waxdog.se/product.php?id_product=552

eller:
IPC Högtryckstvätt PW-C211310 (5000kr)
https://www.verktygsproffsen.se/produkt/IPC-Hogtryckstvatt-PW-C211310

Kompletteras sedan med en slangvinda (1400kr):
https://www.verktygsproffsen.se/produkt/Vaggfaste-och-vinda-till-IPC-Hogtryckstvatt-PW-C21


Vad tror ni; är det värt arbetsinsatsen? (Kränzlen klarar dessutom 60 graders vatten och man kan ju då koppla en blandare innan högtryckstvätten så man kan tvätta med varmvatten)
 
Står att även IPC klarar 60 grader på vatten.

Men intressant fråga då jag går i samma funderingar.
 
J josa100 skrev:
Har en Kärcher K5 högtryckstvätt men det är ju ett evigt flyttande av den varje vinter till fryssäkert ställe med följd att den står i vägen i tvättstugan. Hade varit praktiskt med fast monterad tvätt i tvättstugan (inomhus) med en slang genom ytterväggen. (räknade på att ha värme på i garaget men det blir rätt dyrt). Dessutom är slangen rätt dryg att dra in och ut i vindan som hör till K5:an. Den är dessutom i kortaste laget (7,5m).

Gör man en fast installtion så kan man få slangen att komma ut på väggen 2m upp och slangen fastnar därmed inte lika lätt i diverse saker (eller gör det någon skillnad?).

Verkar ju finnas en del stationära med liknande presentanda som en K5. Tex

Kränzle HD 122/7 (~5000kr)
[länk]

eller:
IPC Högtryckstvätt PW-C211310 (5000kr)
[länk]

Kompletteras sedan med en slangvinda (1400kr):
[länk]


Vad tror ni; är det värt arbetsinsatsen? (Kränzlen klarar dessutom 60 graders vatten och man kan ju då koppla en blandare innan högtryckstvätten så man kan tvätta med varmvatten)
Dom fasta HT anläggningar jag har erfarenhet av låter väldigt mycket, dock har dom anläggningarna varit mycket större. Så om man tänker ha den inomhus så bör man ha den väl avisolerad, då ljudnivån kan vara ganska hög, inte bara från pumpen utan också på grund av vibrationer.
 
Ungefär så här:

 
Skall själv göra likadant men jag ska montera min i garaget. Så less på att släpa den in och ut, ingen slangvinda har den heller.Har en kränzle som snart ska monteras. Vart köper man slang och munstycke till bra pris?
 
På IPC tvätten du länkar till så är den på 2900 W så det kräver ju 16A säkring. Är tvättstugan i anslutning till boytan så tror jag att resten av familjen kommer att ha synpunkter på ljudnivån när du kör högtryckstvätten.
Det finns även lite begränsningar hur lång slang man kan ha på högtryckstvätten innan man får för stort tryckfall, så det kan vara något att undersöka innan. Ett alternativ kan ju vara att bygga ett isoleratskåp med hundkojevärmare, då står tvätten frostfritt i garaget utan höga uppvärmningskostnader, samtidigt som du slipper att högtryckstvätten tar plats i tvättstugan.
 
  • Gilla
josa100
  • Laddar…
M Magnus5 skrev:
På IPC tvätten du länkar till så är den på 2900 W så det kräver ju 16A säkring. Är tvättstugan i anslutning till boytan så tror jag att resten av familjen kommer att ha synpunkter på ljudnivån när du kör högtryckstvätten.
Det finns även lite begränsningar hur lång slang man kan ha på högtryckstvätten innan man får för stort tryckfall, så det kan vara något att undersöka innan. Ett alternativ kan ju vara att bygga ett isoleratskåp med hundkojevärmare, då står tvätten frostfritt i garaget utan höga uppvärmningskostnader, samtidigt som du slipper att högtryckstvätten tar plats i tvättstugan.
Har funderat på det där att bygga ett litet skåp runt den i garaget med en frostvakt... :)
 
Glöm inte att högtryckstvättarna kan småläcka lite med ålder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.