Hej !
Jag har länge drömt om att bygga mitt eget hus.
Jag har blivit lovad en tomt till ett bra pris. Men vi väntar på att kommunen ska stycka av marken vilket förhoppningsvis kommer att ske om 1 - 2 år enligt dom. I ett år har jag nu sett fram emot detta och tänkt hur jag vill ha det. Har mängder med anteckningar och inspirations-bilder på datorn :p
Kommunen kommer att dra vatten och avlopp och även bygglovet följer med i priset.

Men jag är ingen snickare och vet inte hur och var man börjar.
Helst skulle jag vilja rita huset själv. Men jag vet inte hur man gör en korrekt ritning.
Jag antar att steg ett blir att gå till banken och få reda på hur mycket jag maximalt kan få låna, och sedan räkna därifrån. Men hur i hela värden räknar man ut sedan vad totalkostnaden kommer att bli? Jag tänkte göra så mycket som möjligt själv så att det blir så billigt som möjligt men också för att det kommer att bli roligt.
Jag har haft lite funderingar på timmerhus. Hur ligger dom i förhållande till annat lösvirkesbygge i pris? Vilka för och nackdelar har ett timmerhus? Vad ingår inte när man köper ett timmerhus?
Många frågor... Hoppas att man kan få svar på några :)
Va bra att det finns ett sådant här klockrent forum
 
För att låna pengar måste du ha en kostnadskakyl på vad huset kostar. Du får ta in offerter från olika firmor som tex el, vvs, snickeri, grund och virke till huset. Sen går du till banken :)
 
Ok. Och före det måste jag ha en ritning. Kan jag skissa upp en egen planlösning och gå med den till byggnadsnämden för att få en riktig ritning?
Eller hur fungerar det ?
 
Det är bättre du går till en arkitekt. Byggnadsnämden gör inte ritningar åt kommuninvånarna.
 
A
Se på olika hus så att du vet ungefär vad du vill ha, enplans, 1½ eller 2-plan. Skissa ihop planlösning och hus, gå till en arkitekt som färdigställer ritningar, sedan kan du begära in offerter från VVS, el, snickare mfl. När du har detta som underlag kan du gå till banken och se vad du får låna.