Är det tillåtet att starta sin solcellsproduktion innan nätägaren varit och inspekterat/bytt mätare, för sin egen konsumtion? Jag hittar ingen specifik info om detta.
 
Jag skulle säga nej! Det var den infon jag fick när jag installerade förra året.
 
  • Gilla
mikeryd1
  • Laddar…
Absolut inte.. jag fick ett skriftligt medgivande från mitt elnätsbolag att anläggningen fick tas i drift..
Detta efter att min elektriker skickat in fördiganmälan.
 
  • Gilla
mikeryd1
  • Laddar…
Nej, jag fick höra att all el man exporterar räknas som konsumtion innan färdiganmälan är klar. Så lär bli dyrare än att ha den avstängd. Från min installatör.
 
  • Gilla
mikeryd1
  • Laddar…
För oss så funkade detta typ per automatik. När Vattenfall hade besiktigat och medgivit fick jag från min elleverantör (en annan aktör) ett avtal mailat dagen efter för försäljningen av solelen. Gick alltså snabbt.
 
  • Gilla
mikeryd1
  • Laddar…
M mikeryd1 skrev:
Är det tillåtet att starta sin solcellsproduktion innan nätägaren varit och inspekterat/bytt mätare, för sin egen konsumtion? Jag hittar ingen specifik info om detta.
Ja.

Men endast för egen produktion, inte för leverans ut på nät.
Elektrikern måste alltså begränsa växelriktaren så den inte kan exportera.
 
tttomten tttomten skrev:
Ja.

Men endast för egen produktion, inte för leverans ut på nät.
Elektrikern måste alltså begränsa växelriktaren så den inte kan exportera.
Är det något som sköts i verkligheten av installatörerna, eller testar man någon min/kort stund så allt ser ok ut i alla system ?
 
M mortimer skrev:
Är det något som sköts i verkligheten av installatörerna, eller testar man någon min/kort stund så allt ser ok ut i alla system ?
Ingen aning vad som sker hos olika företag/olika elektriker, kanske skiljer sig mellan olika VR också?
Hos mig körde dom igång och begränsade VR för export tills jag fick godkänt av nätägaren.
 
tttomten tttomten skrev:
Ingen aning vad som sker hos olika företag/olika elektriker, kanske skiljer sig mellan olika VR också?
Hos mig körde dom igång och begränsade VR för export tills jag fick godkänt av nätägaren.
Under en kort stund när elektrikern var på plats eller kom de tillbaka (alt. gjorde det remote) och backade begränsningen när nätägarens elektriker hade varit där och godkänt anläggningen för produktion ut på nätet ?
 
M mortimer skrev:
Under en kort stund när elektrikern var på plats eller kom de tillbaka (alt. gjorde det remote) och backade begränsningen när nätägarens elektriker hade varit där och godkänt anläggningen för produktion ut på nätet ?
Den ändringen gjorde jag efter tydlig genomgång av elektriker av vilken parameter som skulle ändras och till vad.

tillägg, det är bara en parameter bakom ett login så vem som helst med behörighet kan göra ändringen.
 
Redigerat:
  • Gilla
mikeryd1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.