Vi har nyligen flyttat in i en villa från -79 som sitter ihop med ett 1890~årstorp och pannrummet har minst sagt inte visats någon kärlek överhuvudtaget. Eftersom vi har bråkat med eländet hela vintern och kommer att fortsätta bråka med det ett tag framöver så funderar vi faktiskt på att försöka göra slag i saken och byta ut alltihopa/förbättra.

Det finns en varmvattenberedare som inte fungerar särskilt bra, och vi har en gigantisk röd modul som sägs vara jordvärmepumpen som stått där sen huset byggdes. Säljarna sa något svävande om att pumpen var trasig och de ville inte lägga ut pengarna för att köpa en ny, så istället installerade de en luft-luftvärmepump i huset och installerade en gammal vedpanna med pelletsinsats och byggde en ny skorsten från pannrummet. I jordvärmepumpen sitter det en elpatron som vi använde oss av innan vi flyttade in, nu använder vi pellets som håller både duschvattnet och elementvattnet varmt.

Men vi har, så att säga, stora problem med det mesta. Vattentrycket varierar för mycket trots att vi nyligen (tre-fyra dagar) luftat vattenpumpen till den enskilda brunnen. Termostaten i pelletsinsatsen verkar ha gått sönder och vi kan inte kontrollera hur varmt det blir i huset. Elementen uppe i huset går allt som oftast inte heller att stänga av, så vi får välja mellan att ha ingen värme eller 24 grader inne. Det drar varma vindar över benen på mig som sitter vid det varmaste elementet.

Vi vill ju göra om och reda ut eländet som pågår där nere, det är rör och kablar och allt möjligt konstigt som inte fungerar.

Säg att vi skulle vilja använda luftvärmepumpen (som just nu såklart inte fungerar) för dess enkelhet under de varmare månaderna och sen komplettera med något under de kallare månaderna? Provtrycka jordvärmen och sen ifall den fungerar kan kanske vara något? Jag har hört lite varierande åsikter om jordvärme ändå, men vi vet inte hur djupt slingorna ligger. Hela gräsmattan ser ut som kriget och det är vallar och dalar överallt. Är det lätt att åtgärda elementen om de inte går att stänga av? Det är vanliga vattenradiatorer med vridhattar.

Förlåt för långt inlägg men efter att inte ha haft någon värme eller något varmvatten hela helgen pga en avsliten kedja i pelletsinsatsen (den vet inte när det slutar brinna så den pumpar bara på med pellets tills den går av) så är vi trötta och lite, lite desperata efter lösningar.

Vi kommer om planerna går som vi vill, ha ungefär 180 kvadrat att värma upp, med öppna planlösningar.
 
Är det termostater på elementen eller bara kranar? Antingen behöver du termostater eller shuntautomatik, annars blir det ett evigt rännande för att skruva på shunten. Shunten är den kran som sitter i pannrummet och som reglerar hur varmt vatten som skickas ut på elementen. Vad är det för panna? Har du acktank? Bilder tack! Vad är det för fel på varmvattenberedaren? Är den elektrisk så brukar dom antingen fungera eller inte. Är säkert inga stora fel på din anläggning, ett antal småfel och lite justering så blir det nog bra.
 
Vi tror att shunten antingen fastnat eller så har vi vridit på fel, ingen skillnad har märkts av inne iallafall.
Vvbn anno 1985 ger ett svagt värmt vatten när pelletsen inte är igång och det är knappt duschbart.
Elementen har väl antagligen bara vanliga kranar men de går inte att vrida av, oavsett om vreden inte går att dra ner eller om vi ställer på kallt. Brukar det gå att lösa själva?
Backventil saknas också så vi får tidvis inget kallvatten.

Men hur man ska gå väga? Vi vill ju inte elda pellets hela året runt. Luft/luft plus elektrisk vvb? Jordvärme (slingorna ligger på ungefär 900kvadrat)? Vad gillar folk? Lagomt generell fråga ;)
 
Jag eldar med ved, men kör elberedare på sommaren. Kostnaden för vv är ca 300kr per månad med två vuxna och ett litet barn. Är VVB en eller trefas, fast ansluten eller har den stickpropp? Är det en trefasmodell kan en eller flera säkringar vara paj. Termostaten eller blandningsventilen kan krångla. Försök att känna på röret mellan vvb och blandningsventilen när du spolat vv en stund. Det ska vara hett.

Någon slags reglering av värmen inomhus bör du satsa på, termostater på elementen eller shuntautomatik. Dessa saker är ganska enkla att montera själv.
 
Kan du skriva upp namnen och modellbeteckningarna på grejerna du har? I princip vill jag säga att lägg inte en spänn på att försöka reparera eller underhålla skiten du har. Nedan hur jag filosoferat mig fram till b, har ett hus 2-plan från 1974 med 110+110 kvm och garage i källaren:

Kan du få fram 100 papp? I så fall, ring och beställ bergvärme. Om annars, eller om bv inte är lämpligt på din tomt, provtryck jordvärmeslingan. Fungerar jordvärmeslingan, dvs är tät, kan en ny jordvärmepump lösa din problematik.

Om inte, vad är DUT och hur många dagar är det under nollan där du bor? Under -10 grader? Är det sällan kallare än -10 så tror jag LVVP är ditt val. Och en ny elpanna för sommarhalvåret. Vi snackar ändå 70-90 papp så det är inte gratis.

Har du inte budget till detta heller så satsa på en nyare pelletspanna. Andra här på byggahus kan bättre än mig vilka märken som gäller, finns även beg på Blocket. Och satsa 10 tusen (beg) eller 20 tusen (ny) på en bra brännare. Nu snackar vi 30-60 papp för en anläggning.

Har du inte heller dessa pengar så köp en CTC 1100/1200 beg på Blocket för max 5 tusen och installera själv och sätt in en bättre pelletsbrännare och begagnat veckoförråd. max 20 tusen om du kan installera själv.

Hoppas andra kan komma med mer input.
 
IMG_4484web_zps9b080b8b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vedpanna med pelletsinsats. Hittade inget ställe med nummer på, tror de sitter på baksidan där jag inte riktigt kommer åt.

IMG_4487web_zps362dbb74.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_4495web_zps4dd92a3f.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_4498web_zps3c53c6ff.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_4499web_zpsed4d972a.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varmvattenberedaren med någon slags elpatron? Tillverkningsåren verkar ju vara 79/85, man har kompletterat för att..?

IMG_4493web_zps47e6d74b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_4502web_zpse357ae89.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den påstått trasiga jordvärmepumpen.

IMG_4504web_zpsd17a1bcd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jordvärmeslang?

IMG_4505web_zpsbbc0b61a.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller den kanske?

IMG_4490web_zps10be8b83.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vattenpumpen.

Ungefär något sånt ser pannrummet ut idag. Ett stilla kaos, känns det som.
 
Evr m80 på bild nummer 7 är en shuntmotor. Den styrs av en kontrollenhet (följ sladdarna) som ställer in framledningstemperaturen till radiatorerna beroende av behovet. Behovet avgörs antingen av utetemperaturen eller innetemperaturen eller bådadera. Detta är vad som kallas shuntautomatik. Om motorn funkar som den ska så surrar den ibland med ett antal sekunders intervall, detta när behovet ändras och därmed framledningstempen.
 
Vi vet inte vart den eventuella utomhusgivaren sitter, och vi har försökt ställa den så att det blir lite mindre varmt inne. Men av någon konstig anledning så stannar vi runt 21-22 när vi manuellt startat pelletspannan (den förbaskade tändspiralen har ju gått igen) jämfört med spiraltändningen som ofelbart ledde upp till 24 grader.

Får gå ner och lyssna lite och leta.

Vi funderar på att satsa på luft-vattenvärmepump och komplettera med pellets på vintern. Tjänar man på att ha en integrerad VVB eller är det lika bra att ha en separat?
 
Det verkar ju som ni har nåt vajsing med regleringen av framledningstempen. Börja felsöka där så ska det nog ordna sig. Ert system ser inte alls hopplöst ut, tat lugnt bara. Det kan vara en glappande sladd eller nåt annat som ni lätt ordnar.

Det finns en reglercentral i andra änden av sladden från evr m80? Centralen bör heta evr-c eller liknande. Kolla manualerna. Hittar ni dem inte finns de på nätet eller i Ulricehamn. Kolla www.evrservice.se. Jag har en evr shuntstyrning: funkar fint, fast den har okänt större antal år på nacken.

Shunten till värmesystemet sitter direkt bakom shuntmotorn (evr m80). Tanken är att shuntmotorn ska reglera shuntventilen med en liten motordriven arm. Koppla loss den armen (=troligen mkt enkelt) och manövrera shunten för hand tills ni får lagom varmt på radiatorerna. Det går fint men ni kommer nog snart att inse att det vore bra om automatiken funkar.

Vad gäller vattentrycket är det en hydrofor ni fångat på bilden. Pumpen sitter nån annanstans. Hydroforen håller trycket som pumpen bygger upp. Sök i trådar här på bh hur ni sköter er hydrofor. Troligen är det inga allvarliga fel där heller utan bara en fråga om enkla inställningar och underhåll.
 
Vi ska ta en titt. Men vi vill fortfarande inte elda pellets under sommarhalvåret mest pga om vi kan göra det lättare för oss så ser vi inga nackdelar med det. Att elda pellets under sommaren för att få varmvatten verkar vara ett slöseri, för inte väger arbetet och kostnaden en annan lösning?
 
Hej!
Om ni har slang nedgrävd som klarar husets värmebehov med värmepump borde ju en ny värmepump till slingorna vara en väldigt bra lösning. När det gäller vatten trycket som du säger varierar? det ska variera men inom rimliga gränser dvs. ni ska nästan inte märka att det varierar hydroforen som är på bilden fixar man genom att man slår av pumpen och dränerar ur allt vatten sedan pumpar man in luft då den är tom 0.5-1 bar så att man får en luftkudde, detta är för att pumpen inte ska slå av och på så fort man öppnar kranen är hydroforen helt fylld med vatten får man ett pulserande flöde då pumpen slår av och på hela tiden. har ni trots detta problem med varierande vattentryck är det tryckströmbrytaren som behöver en översyn(den där klumpen till vänster om hydroforen som sitter på ledningen) röret som sticker upp och som tryckströmbrytaren sitter på kan i bland sätta igen sig och behöva rensas, vattnet ska gå upp genom det röret och trycka på ett membran i brytaren som styr till och frånslag det kan även vara så att tryckströmbrytaren är dålig och behöver bytas. under den genomskinliga kåpan på tryckströmbrytaren sitter två skruvar där man ställer till och frånslagstryck. tillslagstrycket ska vara 0.5-1 bar högre än lufttrycket ni pumpade i när hydroforen var tom. frånslags trycket beror på vad eran pump klarar att ge men mellan 3.5-5 bar är rimligt. första gången ni slår i gång pumpen efter att ni fyllt luft i hydroforen kollar ni på manometern och när tryckstegringen saktar in och nästan står still vet man att man nått pumpens maximala kapacitet, beroende på vad trycket då är ställer man frånslagstrycket så att pumpen slår av, högre än 5 bar är onödigt. sedan öppnar man en vattenkran och väntar på att pumpen ska starta och startar inte pumpen då man är ca 0.5 bar över lufttrycket man pumpade i stänger man kranen och justerar tillslagstrycket så att pumpen startar. man får sedan köra pumpen några cykler och justera från och tillslags tryck så att pumpen stannar på ca 4-5 bar och slår till ca 0.5-1 bar före det förinställda luft trycket så att inte luft kudden i hydroforen går ut i vattenledningen till huset.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Vi har precis "fräschat upp" luftkudden bara för någon vecka sen men vi ska absolut kolla på det. Vattnet varierar i ganska långa cykler just nu, säg, sex-sju sekunder och när trycket är som hårdast är det som varmast. Det blir nästan ljummet när det tappar i tryck, vilket gör duschandet inte fullt så tillfredställande som det har varit i vårt fjärrvärmeradhus ;)
 
släppte ni ur allt vatten innan ni fyllde på luft? med en så stor hydrofor ska ni inte märka något när ni duschar.
och 7-8 sekunder mellan högsta och lägsta tryck ska det inte vara så något är galet. antingen har ni bara fyllt luft utan att först dränera hydroforen eller så står till och frånslagstryck väldigt nära varandra.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
kulle
Har ni bättre tryck på varmvattnet än kallvattnet ? om man gämför på alla kranar i huset
 
Det jag vet är att dipparna i trycket är kallare än det hårdare trycket :) Och kan man isåfall ändra frånslagstrycket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.