Som så många andra så har jag fastnat i de långsamt malande kvarnarna för bygglov i Stockholm för två enklare projekt (Lov 1 - utanpåliggande solceller pga områdeskrav, Lov 2 - mindre fasadändring)

Jag har nu äntligen fått lov och startbesked för båda två men blev informerad om att de som hanterar kungörelserna ligger efter vilket gör att min planering och mitt tålamod är i riskzonen eftersom jag absolut inte vill att dessa projekt ska överlappa i tid (olika entrepenörer).

Fasadändringen är hyfsat fast planerad i tid men jag vill ha in solcellerna innan så min fundering är villka risker som uppstår om jag chansar och planerar in solcellerna tidigare - innan de 4 veckornas kungörelse uppnåtts.

Grannarna har inga invändningar utan är mest positiva eftersom de funderar på solceller själva och då kan dra nytta av mina erfarenheter.
Så om den enda risken är att grannar kan överklaga och jag då får "riva" är försumbar men finns det nåt annat jag missar?
 

Bästa svaret

Det finns inga sanktioner förknippat med detta. Så det enda straffen du kan få är att återställa.
 
  • Gilla
roark och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Vad menar du, @roark,? Lagarna gäller, det får inte för kommun, Lst eller annan att skylla på "för mycket ärenden" och på egen hand förlänga överklagandeperioden. Efter den lagstadgade tiden har ditt bygge vunnit laga kraft och du kan påbörja ditt bygge.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vad menar du, @roark,? Lagarna gäller, det får inte för kommun, Lst eller annan att skylla på "för mycket ärenden" och på egen hand förlänga överklagandeperioden. Efter den lagstadgade tiden har ditt bygge vunnit laga kraft och du kan påbörja ditt bygge.
Ja och den lagstadgade tiden räknas inte från beslut utan ifrån kungörelsen. Varav problemet.
 
  • Gilla
roark och 1 till
  • Laddar…
H huggan skrev:
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vad menar du, @roark,? Lagarna gäller, det får inte för kommun, Lst eller annan att skylla på "för mycket ärenden" och på egen hand förlänga överklagandeperioden. Efter den lagstadgade tiden har ditt bygge vunnit laga kraft och du kan påbörja ditt bygge.
Ja och den lagstadgade tiden räknas inte från beslut utan ifrån kungörelsen. Varav problemet.
Ja exakt.
När man kollar lite i PoIT så är det inte ovanligt med 5-6 veckor från lovbeslut till kungörelse varpå ytterligare 4v "överklagandeperiod" följer. Nu såg jag idag att mitt ena lov kungjorts idag så nu är det bara att hoppas att de kan leverera innan nästa entrepenör ska in...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.