Jag har en fundering,

Jag har en LLVP som bara går att ställa ner till +17grader.
Jag skulle vilja hålla säg kanske +5 grader (frostfritt) i vår sommarstuga.
Skulle jag kunna koppla själv VP till tex. denna:
https://www.conrad.se/p/rumstermostat-renkforce-ut300-mellanplugg-3680-w-vit-1373757
Och då starta pumpen via den istället så att den går en stund för att sedan stänga av när det blivit "tillräckligt" varmt?

Eller finns det någon DIN-monterad liknande jag kan använda?

Andra idéer?

//Niklas
 
Krokben
Kompressorn mår inte bra av att starta och stängas av så pass frekvent. Risken att den havererar i förtid är stor om du kör den som en on/off på så låg temp (den kommer gå av och på hela tiden praktiskt taget).
 
Fast om jag ställer hysteresen så att den startar vid +5 och sedan stänger av vid +15?
Stugan är ändå relativt bra isolerad.
 
Krokben
Campar Campar skrev:
Fast om jag ställer hysteresen så att den startar vid +5 och sedan stänger av vid +15?
Stugan är ändå relativt bra isolerad.
Tror nog att det är lite vågat ändå. Värmepumpen ska egentligen bibehålla en bra temp, inte höja den med tio grader. Så att den startar/stängs av plus påfrestningen vid varje start på kompressorn rimmar illa i mina öron. Men säger inte att det är omöjligt, men jag hade aldrig gjort så!
 
  • Gilla
Campar och 1 till
  • Laddar…
Har du kollat att det inte redan finns ett läge för underhållsvärme ca +8°C? Annars är det svårt att få den att klara avfrostningen vid så låga innetemperaturer.
 
J Josth skrev:
Har du kollat att det inte redan finns ett läge för underhållsvärme ca +8°C? Annars är det svårt att få den att klara avfrostningen vid så låga innetemperaturer.
Det är en billigare pump och den verkar inte ha det.
Avfrostningen kan ju som du säger bli ett rätt stort problem om jag helt plötsligt bryter strömmen till den.
Hmm, nääe det är nog inte bra idé. =(
 
Krokben
Campar Campar skrev:
Det är en billigare pump och den verkar inte ha det.
Avfrostningen kan ju som du säger bli ett rätt stort problem om jag helt plötsligt bryter strömmen till den.
Hmm, nääe det är nog inte bra idé. =(
Köp ett par frostvakter annars! Men tror nog att 5+ med frostvakter och 17+ med LLVP blir likvärdigt i förbrukning!
 
  • Gilla
Campar
  • Laddar…
Vad är det för modell?
Värmepumpen brukar ha en kompressorvärmare som går när det är kallt så den inte ska starta med kall olja, så det är inte så bra att bryta strömmen till den.

Ett annat alternativ kan vara att leta reda på temperatursensorn och koppla in lämpligt motstånd parallelt med den så att värmepumpen tror att det är några grader varmare. Dock kan det ge följdeffekter som påverkar avfrostningsautomatiken, så man får vara lite försiktig med hur mycket man justerar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.