Hej,

Går i lite funderingar kring att starta ett eget litet företag. Idén är väl att främst rikta sig mot er som bygger själva i lösvirke, alternativt ni som vill rita något eget och anlita någon att uppföra ett lösvirkeshus.

Tanken är att hjälpa till med bygglovsritningar, konstruktionsritningar och allt som behövs för startbesked. Energiberäkningar och ventilation tänker jag att man lägger ut på externa företag.

Jag tänker mig att erbjuda ritningar för varje bärande vägg med exakta mått på reglar, syll, hammarband, bärlinor osv. Allt såklart litterat. Tanken är att man antingen kapar upp hela stommen själv i förväg eller att man med hjälp av ritningar tar in offerter på en färdigkapad stomme.

Takstolar dimensioneras och beställs/samordnas via takstolsleverantör.

Exakt hur mycket hjälp ni självbyggare behöver varierar ju mycket från projekt till projekt, så flexibilitet är ju självklart ett måste.

Vad tror ni, skulle detta kunna vara av intresse eller finns det redan för många som erbjuder likande tjänster? Har ni några erfarenheter?
 
L LLkons skrev:
Hej,

Går i lite funderingar kring att starta ett eget litet företag. Idén är väl att främst rikta sig mot er som bygger själva i lösvirke, alternativt ni som vill rita något eget och anlita någon att uppföra ett lösvirkeshus.

Tanken är att hjälpa till med bygglovsritningar, konstruktionsritningar och allt som behövs för startbesked. Energiberäkningar och ventilation tänker jag att man lägger ut på externa företag.

Jag tänker mig att erbjuda ritningar för varje bärande vägg med exakta mått på reglar, syll, hammarband, bärlinor osv. Allt såklart litterat. Tanken är att man antingen kapar upp hela stommen själv i förväg eller att man med hjälp av ritningar tar in offerter på en färdigkapad stomme.

Takstolar dimensioneras och beställs/samordnas via takstolsleverantör.

Exakt hur mycket hjälp ni självbyggare behöver varierar ju mycket från projekt till projekt, så flexibilitet är ju självklart ett måste.

Vad tror ni, skulle detta kunna vara av intresse eller finns det redan för många som erbjuder likande tjänster? Har ni några erfarenheter?
Låter som ett standardutförande från de som säljer hus i lösvirke? Vad är skillnaden?
Och vad är fördelen att handla av dig i så fall?

Tankar som jag får upp direkt iallafall :p
 
Tror du skulle ha svårt att få någon större mängd kunder på detta vis.
De som ska bygga lösvirkeshus gör antingen detta själva, låter arkitekten som ritat deras hus göra det eller om de köper en byggsats så får de sannolikt dessa ritningar med till byggsatsen.

Jag arbetar i byggbranschen och av de som arbetar med dessa uppgifter är det en mindre del av deras dagliga arbete. Kunderna de får kommer huvudsakligen genom övriga uppdrag. Skulle tro det är samma för arkitekter som gör detta arbete. Så det är nog svårt att köra enbart på detta utan annan sysselsättning som genererar uppdrag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.