Jag har flyttat till ett hus med pelletsbrännare. Villa på 100 km2. Varmvattnet värms i värmepannan som hör till pelletsbrännaren och är inställt på att den börjar värma vid 60 grader och slår av vid 88 grader.
Backup med elpatron som startar värma vid 55 grader och upp till 70 grader.

Min fråga gäller ackumulatortankar som är kopplade till systemet. Det är 2 stycken och båda var avstängda/ej i bruk när jag fick tillgång till huset 6 juni.
Jag har fått instruktioner att ta i bruk den ena tanken på hösten när jag sätter på värmen i huset och addera även den andra på vintern. Det är vattenburen värme.

Min fråga är nu kan det finnas risk för Legionellabakterier som har legat och grott i tankarna under vår och sommar då dessa varit avstängda?

Förra ägaren av huset flyttade ut i september förra året så jag vet inte hur mycket dessa tankar varit igång. Men tror att de användes under vintern och våren (den ena). Det jag säkert vet att de varit avstängda minst sedan 1 juni i år. Men troligen längre.

Förra ägaren verkar ha haft detta som rutin och det verkar ju ha gått bra, men jag kan inget om sånt här. Så jag vill informera mig.
Jag vet inte om vattnet i ackumulatortankarna kanske bara kommer ut i elementen? Eller om det påverkar dusch och kranvatten.

Så finns det en risk som är så pass stor att jag behöver vidta åtgärder innan jag kopplar på ackumulatortankarn? Någon som vet?

Tacksam för hjälp eller hänvisning dit jag kan få hjälp.
 
  • Ett värmesystem med rörkopplingar, pump, expansionskärl och två bilbatterier på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett pannrum med värmeväxlare, rör, styrskåp och arbetsljus. Värmesystemkomponenter syns. Vardagslig miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystemet är ett slutet system dvs att det är samma vatten hela tiden och det byts aldrig. Det är ingen risk för legionella från dessa då det inte är samma system som kranvattnet.
 
  • Gilla
Malin Johansson5 och 1 till
  • Laddar…
Vattnet i tankarna är radiatorvatten. Det har inget med tappvattnet att göra. Så legionella är ingen risk. Om du eldar med pellets finns det ingen anledning att köra med två tankar.
 
  • Gilla
Malin Johansson5
  • Laddar…
Jäklar vilket rent "pannrum". Där måste det städas flera gånger i veckan för att det skall vara så rent. Hos mig ligger det pelletsdamm och lite sotpartiklar på panna och rörisolering... Men så torkar jag bara av detta när man skall dit och göra något med systemet.

Precis som Grylf skriver i föregående inlägg så har inte acktankarna och dess vatteninnehåll inget att göra med dricksvattnet så legionella är inget beskymmer om och när man kopplar in eller ur acktankarna. De är till för att få en större vattenvolym med varmt "systemvatten" till ditt uppvärmningssystem. Och för att få din pelletsbrännare att jobba mer effektivt när värmebehovet är stort.
 
  • Gilla
Thel och 1 till
  • Laddar…
Pelletsbrännaren jobbar inte mer effektivt med en stor vattenvolym. Den klarar sig helt utan tankar. Det behövs definitivt inte två tankar för pellets.
 
  • Gilla
Malin Johansson5
  • Laddar…
Tänk att man alltid måste skriva allt helt rätt för att slippa dina kommentarer. Men du har rätt i att den inte blir mer effektiv men brännaren får längre gångtider vilket ger färre start och stopp på brännaren och i och med detta blir den effektivare.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
SP testade det här för länge sedan. Då handlade det om med eller utan tank, inte olika storlekar. Så jag gissar att deras test med tank motsvarar TS anläggning med en tank. Slutsatsen var att det gick åt mer pellets med tank. Det är inte vad jag kallar effektivare. Dock minskade utsläppen av kolväten med tank, när det blev färre starter.

Nu framgår det inte riktigt hur TS system är kopplat. Sannolikt behövs en tank för att systemet ska fungera.
 
  • Gilla
Malin Johansson5
  • Laddar…
Grylf Grylf skrev:
Värmesystemet är ett slutet system dvs att det är samma vatten hela tiden och det byts aldrig. Det är ingen risk för legionella från dessa då det inte är samma system som kranvattnet.
Tack! Vad skönt att läsa!
 
D Daniel 109 skrev:
SP testade det här för länge sedan.
Har du någon länk till detta?
 
D Daniel 109 skrev:
Vattnet i tankarna är radiatorvatten. Det har inget med tappvattnet att göra. Så legionella är ingen risk. Om du eldar med pellets finns det ingen anledning att köra med två tankar.
Tack, vad skönt att läsa. Och så bra att veta att jag inte behöver både tankarna (bara om jag byter till ved antar jag, för det är möjligt)
 
R roli skrev:
Jäklar vilket rent "pannrum". Där måste det städas flera gånger i veckan för att det skall vara så rent. Hos mig ligger det pelletsdamm och lite sotpartiklar på panna och rörisolering... Men så torkar jag bara av detta när man skall dit och göra något med systemet.

Precis som Grylf skriver i föregående inlägg så har inte acktankarna och dess vatteninnehåll inget att göra med dricksvattnet så legionella är inget beskymmer om och när man kopplar in eller ur acktankarna. De är till för att få en större vattenvolym med varmt "systemvatten" till ditt uppvärmningssystem. Och för att få din pelletsbrännare att jobba mer effektivt när värmebehovet är stort.
Toppen att veta! Tack!
Och ja, det är rent än så länge 😉 Jag försöker damsuga en gång/veckan. Har nämligen duschrummet så jag jag måste gå igenom pannrummet.
 
B
Står tanken i ett utrymme som man håller varmt i alla fall, finns inget att förlora på värmeförluster i tanken. Det tar t.ex. en inomhusgivare som styr framtempen hand om. Så tankens placering är rätt avgörande om förlusterna är relevanta.

På sommaren däremot är det onödigt med flera tankar.

Verkningsgraden på en panna beror på en rad saker, men att få till långa drifttider på en konstant last gör ju intrimmande av pannan helt klart lättare.
 
  • Gilla
Malin Johansson5
  • Laddar…
Tankarna är
M Malin Johansson5 skrev:
Tack, vad skönt att läsa. Och så bra att veta att jag inte behöver både tankarna (bara om jag byter till ved antar jag, för det är möjligt)
Tankarna är definitivt bra att ha om du eldar med ved.
 
  • Gilla
Malin Johansson5
  • Laddar…
Har du timpris så bör du räkna på att köra elpatron vid låga priser.
Då slipper du dessutom hanteringen av pellets
 
  • Gilla
Malin Johansson5
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.