Hej allihopa!

Jag funderar på att starta ett företag där jag erbjuder en tjänst som hjälper kunder genom hela processen från bygglovsansökan till upphandling av byggfirma. Tanken är att jag ska vara en rådgivande och samordnande part för privatpersoner eller företag som vill bygga nytt eller renovera, men som kanske tycker att det är för krångligt att hantera alla steg själva.

Min tjänst skulle täcka följande delar:

• Bygglovsansökan: Hjälpa kunden med allt från att ta fram ritningar till att skicka in ansökan och hantera eventuella kompletteringar.
• Projektering: Samordning av arkitekt och tekniska lösningar.
• Upphandling av byggfirma: Jämföra offerter och hitta rätt entreprenör för projektet.
• Övergripande projektledning: Följ upp arbetet under byggfasen för att säkerställa att allt flyter på enligt plan.

Jag tänker att det skulle underlätta mycket för personer som kanske inte har tid eller erfarenhet att driva byggprojekt själva. Vad tror ni? Finns det ett intresse för en sådan tjänst?

Tacksam för alla synpunkter och idéer!
 
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
En tjänst många vill ha och få vill betala för...

Vad är din plan, ska du bara sälja dina timmar eller har du någon tanke/lösning som ska göra din affär skalbar?

Du kommer behöva vara objektiv men samtidigt upparbeta samarbeten.

Från vilket håll kommer du? är du hantverkare? administratör? kommunen?

Svårigheterna kommer vara betalningsvilja och förtroende, kan du påvisa att du effektiviserar processen och att din medverkan till och med kan spara pengar så är du något på spåren, ska du bara lägga ett kostnadslager kommer det bli tufft.
 
Om du söker på ingenjörsbyrå så ser du att du inte är ensam. ;)
 
P PurreP skrev:
En tjänst många vill ha och få vill betala för...

Vad är din plan, ska du bara sälja dina timmar eller har du någon tanke/lösning som ska göra din affär skalbar?

Du kommer behöva vara objektiv men samtidigt upparbeta samarbeten.

Från vilket håll kommer du? är du hantverkare? administratör? kommunen?

Svårigheterna kommer vara betalningsvilja och förtroende, kan du påvisa att du effektiviserar processen och att din medverkan till och med kan spara pengar så är du något på spåren, ska du bara lägga ett kostnadslager kommer det bli tufft.
Tack för din feedback! Min tanke är att erbjuda kunden en helhetslösning där jag guidar dem genom hela processen – från bygglovsansökan, som jag hanterar själv, till upphandlingen av byggfirma. Jag är utbildad byggingenjör med inriktning på projektering och konstruktion.

Mitt fokus ligger på att hålla projektet enligt tidsplanen, då förseningar ofta är ett problem i branschen. Genom att ta fram flera offerter och hjälpa kunden att välja rätt byggfirma, samt följa upp under byggprocessen, vill jag säkerställa att kunden får både kvalitet och trygghet. Jag tror att genom att effektivisera processen kan jag hjälpa kunden att spara både tid och pengar, samtidigt som jag bygger långsiktiga samarbeten med pålitliga aktörer.
 
Gangstersmed Gangstersmed skrev:
Om du söker på ingenjörsbyrå så ser du att du inte är ensam. ;)
Tack för ditt svar! Jag är medveten om att det finns gott om ingenjörsbyråer på marknaden, och det är något jag självklart har i åtanke. Det jag främst funderar över är om denna typ av verksamhet kan vara lönsam och om det är värt investeringen på längre sikt.
 
A Andybygg4444 skrev:
Tack för ditt svar! Jag är medveten om att det finns gott om ingenjörsbyråer på marknaden, och det är något jag självklart har i åtanke. Det jag främst funderar över är om denna typ av verksamhet kan vara lönsam och om det är värt investeringen på längre sikt.
Du har ditt svar där, "det finns gott om ingenjörsbyråer på marknaden". Uppenbarligen finns det lönsamhet. Sen om du lyckas konkurera med de befintliga är en annan sak, beror på din egen prisättning och kvalitet på tjänsten.
 
Jag förutsätter att du kan detta och kan leverera god kvalitet på tjänsten. Frågan är hur du ska marknadsföra dig och sälja så att du får tillräckligt många kunder för att kunna leva på det. Och det angenäma problemet med medhjälpare eller anställda om du får för mycket att göra själv.
 
MrJay
Som privatperson vet man inte i 90% av fallen att ingenjörsbyråer erbjuder sådana tjänster, så spelar du dina kort rätt och satsar på rätt marknadsföring så kommer det säkert att lyckas. Dock, om du säljer in en snickarfirma till en kund som en del i ett projekt, vilket ansvar har du om snickarfirman inte sköter sig?
 
Om det fungerar kan du nog ta betalt.
Alltså om du kan visa att du har 95% eller mer godkända bygglov så är det nog möjligt.

Men det sitter nog rätt långt inne för många att betala mer för bygglov som redan är jättedyrt....🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.