Efter att ha beställt en 99-kronors kinavariant på kombinationsvinkel från Harald Nyborg på nätet som hade lite för stor avvikelse, har jag bestämt mig för att äntligen handla en Starrett från tyska (?) Fine Tools. Jag hoppas att den blir en lika given "ständig följeslagare" som t.ex. min hultafors talmeter för diverse snickerijobb (är absolut ingen finsnickare dock).

Se de olika modellerna här;

http://www.fine-tools.com/combi.htm

Det har diskuterats en del tidigare ang. just kombinationsvinkeln, där någon menat att 30 cm modellen är lite otymplig och att man kanske föredrar den kortare 15cm modellen.

De har samma pris på EUR 82,90 (med matt linjal är priset 119,90 vilket jag tycker blir för högt).

Förstår att 30 cm inte är lika smidig, men tappar man inte mycket möjligheter med bara 15 cm?

Mvh,
/A
 
Redigerat:
Har inte upplevt 300 som lång, skulle nog upplevt 150 som kort. Men det känns lika 'gött' varje gång den kommer fram.

Går du för 150 så kan du inte komplettera med centrum eller protractor huvudena i framtiden, passar bara för 300 och 600 linjalerna.
 
Jag använder mina kombivinklar på 100 och 150 mm kanske 90% av tiden. Därmed inte sagt att man inte behöver en på 300 mm också. Och ett extra 600 mm blad.
/B
 
Jag tror att 300mm är en bra start. Sen är det inte omöjligt att du kommer vilja kompletta med en kortare senare. Själv suktar jag efter en 600mm linjal, men dom vet hur man tar betalt. Jag tror att man oftare kommer sakna en större (om man köper en liten) än att reta sig på att 300 är för stor.
 
pyro skrev:
Jag tror att 300mm är en bra start. Sen är det inte omöjligt att du kommer vilja kompletta med en kortare senare. Själv suktar jag efter en 600mm linjal, men dom vet hur man tar betalt. Jag tror att man oftare kommer sakna en större (om man köper en liten) än att reta sig på att 300 är för stor.
Har en 600 och en 300, 600an är bra, men för lång för småsaker. 300an känns ytterst sällan för lång, och den räcker ofta till.

För korta avstånd (där 100-150 blad känns bättre än 300 blad) är jag mer glad för Veritas ritsmått än linjaler.

--- Mats ---
 
På en kombinations vinkel så tycker jag 300 är bra. Dom gånger den är för lång används det Starrett kallar för Double square. En 90gr vinkel hake med skjutbar linjal.

Så att säga två flugor i en smäll. Verktygs nörden i en blir glad då man måste köpa två saker istället för en.

Pär
 
Börja med 300, dock tycker jag min lilla Starett utan mattkromerad skala är dryg som bara den under lysrör.
 
Starrett Combination square 300mm beställd!

/A
 
Men nästan 50% påslag för matt skala känns väl mastigt...

/A
 
bengtn skrev:
Jag tycker att den matta skalan är väl värd pengarna.
/B ( som har en och annan kombivinkel )
Värd pengarna är alltid en svår fråga. Den gör en enorm skillnad, och jag tror inte det är tillverkningskostnaden som ligger bakom hur mycket extra de vill ha för att leverera den, så tillräckligt många för att skapa deras marknad lägger de extra pengarna. Jag med...

--- Mats ---
 
Låter ju onekligen som den där satineringen gör en del. Mailade nyss till Fine Tools om jag kan uppgradera min order. Blir inte gratis det här... :)

Här verkar man förresten också vara överrens: http://www.sawmillcreek.org/showthread.php?66219-Starrett-Combo-Square-Chrome

Irriterande att det i USA, enligt tråden ovan, handlar om en prisskillnad på 63 kronor, medan vi i Europa får betala över 300 spänn extra.

/A
 
Redigerat:
Jag håller med pär h ovan. Jag gillar min Starret kombinationsvinkel med 300 mm linjal skarpt och använder den till det mesta. Men en (eller två) Starrett Double square med 150 mm linjal står också högt upp på min önskelista som komplement. Jag tror dock att det är ett bra val att börja med den som du beställt så du kommer helt säkert att bli nöjd.
 
"använder den till det mesta"...

Är inte helt hundra på användningsområdena förutom att den förstås ersätter en vanlig vinkelhake och är bra för att ritsa streck. Kan tänka mig att man tex använder den för att repetera mått vid kapning med sänksåg och skena (man kan låta skenans splitterskydd möta linjalens ände), slipper mäta och rita.

Nu framstår man väl som knäpp som beställt detta ganska dyra verktyg utan att ha full koll på vad man ska ha den till men den bjuder vi på :). Ni frälsta får gärna komma med tips så att vi newbies kan korta startsträckan lite!

/A
 
Jag började med en billig 15cm hultafors kombivinkel (hade tur, är vinkelrät) men kände att jag saknade 30cm, köpte en sådan (tur där med, vinkelrät den också) som dock sällan används.

Anledningen är att den korta har fördelen att den får plats i fickan och därför finns med när/där mätbehovet uppkommer. Står man oftast framför snickarbänken blir det kanske annorlunda.
Skulle faktiskt kunna tänka mig att ha två korta kombihakar i fickorna då de, och talmetern, är betydligt bättre än mig på att komma ihåg mått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.