Någon smart (?) människa lade in furugolv i alla rum, förutom badrummet, innan vi flyttade in i vår nuvarande bostad. Gissa vad som händer när en 30 kgs hund trampar omkring där ett par år..?

Så nu inför husköpet undrar jag givetvis:

Vilket är det bästa, snyggaste, mest slittåliga golv för oss som har hund?
;D

 
Klinker eller laminat är väl vad som gäller. Även linoleum och plast platsar bland hundägare ;). Det finns iof även andra hårda material, men de är dyrare. Erfarenhet från en f.d. Grand Danois-ägare ;). Han vägde nästan 80 Kg och hade klor som kindtänder, hunden alltså ;D.
 
Klinker eller laminat.

//Christina.
 
Det här då med att laminat är så tråkigt och kallt och hårt som många säger. Hur är det med det egentligen?
 
Klinker är ju förövrigt lite märkligt att ha i vardagsrummet.... :p

Eller är det bara jag som har taskig smak.. ;D
 
Vi blev inspirerad av södra Europa och gjorde hela bottenvåning med klinkers. Vi tycker inte att det ser så tokig ut. Har fått mycket beröm från vänner och andra besökare  ;D
Här är lite dåliga bilder från julen.

De är faktiskt härlig att gå barfota på det varma golvet, inga problem med gäster med stilettklackar ;D ;D

matsal1.jpg
entrevr.jpg
 
Har både plastmatta, laminat, parkett, klinkers och furugolv i olika delar av huset OCH hund. Laminat är dock kallt att gå på, men hållbart. Klinkers är kallt om man inte har golvvärmen på, men hållbart och snyggt. Furugolvet är ändå favoriten, men det blir repor av klorna. Är dock väldigt behagligt att gå barfota på.
 
Sweli, vilket underbart julfönster!

Jag förstår att ni har fått beröm för det golvet, verkligen snyggt, men ingenting som jag hade valt hemma hos mig.
;)

Furugolv är bekvämt att gå barfota på men vi kommer aldrig att ha det i igen, av praktiska skäl.

Varför måste man alltid kompromissa till det praktiska när man har hund? *suck* ::)
 
anna_a skrev:
Sweli, vilket underbart julfönster!

Jag förstår att ni har fått beröm för det golvet, verkligen snyggt, men ingenting som jag hade valt hemma hos mig.
;)

Furugolv är bekvämt att gå  barfota på men vi kommer aldrig att ha det i igen, av praktiska skäl.

Varför måste man alltid kompromissa till det praktiska när man har hund? *suck*  ::)
Tack för kommentarerna om fönstret. Det blev jätte snyggt tyckte vi när man tittade från utsidan.

Det är inte så vanligt att man väljer klinkers i v-rummet här i Sverige. Fördelarna är dock många när man har golvvärme och förstås, man måste tycka om det ;D

 
Vi har valt klinkers i hela bottenvåningen (syd européer....) MEN ask parkett på ovanvåningen. Tanken var att det är ett hårdare träslag så det blir inte så mkt "intryck". Det enda jag har att jämföra med är att furu trapstegen har redan två st märke, men inte en repa på askparkettet. Vi bor dock inte i huset än (19 dagar kvar :D!)

PS Asp är ännu hårdare och otrooooligt snyggt (tycker jag ::)) men visst kostar det en slant.
 
Vi kommer att ha plastmatta, linoleum eller korkmatta i större delen av vårt hus (inte vardagsrum samt våtutrymmen) pga 2st hundar. Om vi i framtiden väljer att inte skaffa några fler hundar så kan man ju lägga in trägolv då.

I vår lägenhet hade vi pergo laminatgolv i kök och hall, i sovrum och vardagsrum hade vi grangolv. Två totalt olika golvtyper. Laminaten var snygg, slitstark, kall och hal. Grangolvet var snyggt, varmt och mjukt. Hundarna föredrog att vara på grangolvet.

Mina föräldrar har ett billigt laminatgolv i sitt kök och allrum. Det golvet är iskallt och glashalt.

Om jag skulle ha laminat så skulle jag välja ett dyrare golv typ pergo. Det har lite struktur och inte fullt så kallt. Har man för vana att använda tofflor inne så är inte "kylan" något problem.

Hoppas att mina erfarenheter blir till hjälp för er

Mvh
Frida
 
cyanna skrev:
Vi har valt klinkers i hela bottenvåningen (syd européer....) MEN ask parkett på ovanvåningen. Tanken var att det är ett hårdare träslag så det blir inte så mkt "intryck". Det enda jag har att jämföra med är att furu trapstegen har redan två st märke, men inte en repa på askparkettet. Vi bor dock inte i huset än (19 dagar kvar  :D!)

PS Asp är ännu hårdare och otrooooligt snyggt (tycker jag  ::)) men visst kostar det en slant.
Vi valde ekparkett på övervåningen. Ångrar lite valet, Asp skulle absolut varit snyggare :-/

 
Prata med golvförsäljaren,det rådet vi fick var att lägga in ett Kährs Linnea eller dyl.

Ju mindre trä det är i parketten desto hårdare blir den.

Klinkers är ju bra och ganska snyggt,men förbannat obehagligt att gå och stå på.
 
fredstu skrev:
Prata med golvförsäljaren,det rådet vi fick var att lägga in ett Kährs Linnea eller dyl.

Ju mindre trä det är i parketten desto hårdare blir den.

Klinkers är ju bra och ganska snyggt,men förbannat obehagligt att gå och stå på.
Det kan jag inte hålla med om. Vi tycker precis tvärtom idag när vi har det i hela bottenvåningen.

Till en början kändes lite annorlunda än trägolv men man vänjer sig och nu tybker vi att det är jätteskönt, faktiskt ;D
 
Jag har 2 små byrackor, Mellanpincher, som väger ca 15 kg och de är livliga.

Jag kommer att lägga ca 70 kvm golv och eftersom det ger ej utrymme för golvvärme om man ska ha klinkers (Takhöjden 2.07) så får det bli Parkett.
Men jag har två val.
1. Lackad.
2. Oljebehandlad.

Vad är skillnaden egentligen mellan lackad och oljad? Vilken yta är mest tålig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.