Jag behöver göra riktigt starka infästningar i 30cm Leca grundmur och undrar kort och gott vilken produkt eller teknik som är det starkaste. Det är i sammanhanget övervägande axiell last med bärande konsoller, så diverse plugglösningar går bort.

Jag har tittat på Hiltis HIT som känns perfekt, men kräver dyra injekteringspistoler. Jag har även gjort ett test med en M8 gängstång i 8-9 mm hål och Tremcos PU204 (vanligt PU konstruktionslim). Det sitter som berget, men jag är osäker på långsiktig hållbarhet.

Några tips?
 
Genomgående bult är svårslaget men funkar kanske inte så bra hos dig.
 
snaggletooth skrev:
Genomgående bult är svårslaget men funkar kanske inte så bra hos dig.
Stämmer. Det är delvis under mark.
 
spiskrok skrev:
[länk]

Om det går borde det bli bra
Funkar bara med väggar som har hålrum. Ej Leca.
 
Johan, vad väger det du ska hänga upp?

för tyngre prylar har jag använt långa fasadplugg eller essves lättbetongskruv. Båda sitter riktigt bra. Jag tror att pluggen är det bättre alternativet.
 
Johan Gunverth skrev:
Funkar bara med väggar som har hålrum. Ej Leca.
Nu får du nog förklara hur du menar.
 
MathiasS skrev:
Johan, vad väger det du ska hänga upp?

för tyngre prylar har jag använt långa fasadplugg eller essves lättbetongskruv. Båda sitter riktigt bra. Jag tror att pluggen är det bättre alternativet.
Arbetsbänk och bänksskåp i plywood under den. Varje infästning kommer att belastas upp till ~50 kg (~500N) med en dragande kraft. 2st per 80 cm bänkskåp.
Essves lättbetongskruv gillar jag, men här måste man undvika en totalstum infästning. Min erfarenhet av den skruven är att den är bergfast tills något belastar den radiellt. Då tappar den lite av sitt fäste. Om jag skall ha möjlighet att punktbelasta bänken med t.ex. slag från en slägga. Lim eller kemankare flexar och fjädrar lite (väldigt lite) och det jag övertygad om är bättre i sammanhanget.
 
spiskrok skrev:
Nu får du nog förklara hur du menar.
Jo, det är ju ett vikankare som måste ha lite plats att "veckla ut sig". Funkar ju inte i ett borrhål i enn massiv Leca-vägg.
 
jo självklart, men jag menade såklart att man ska borra igenom lecan inte stanna mitt i.
 
Det är nog svårt att bygga något helt stumt där du kan banka med slägga utan att ha ben på bänken. Bänken är ju antagligen inte helt stum den heller.
 
  • Gilla
fredlenn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.