hej. jag står o överväger mellan täljstenskamin, en liten en,, märket va handöl 10 ngt. skulle vart nån struntsumma för den. sedan hittade jag precis nu en annan kamin. gjutjärn, en "jötul petite". ngn tusenlapp dyrare men den finns på min ort. den va helt renoverad. ska åka o titta på täljstenen idag, men jag velar bara fram o tillbaka hela tiden. nu kanske jag hellre vill välja gjutjärnkaminen. vad hade ni gjort? täljsten är iofs bra, men hört att stenar kan spricka. gjurtärn har ja erfarenhet av, eftersom jag haft vedspis.
 
Handölkaminen, är det en med kvadratiskt tvärsnitt och två silvergrå luckor på framsidan? Dessa finns i några varianter, och vissa har så liten eldstadslucka att man bara kan använda mycket kort sågad ved. Möjligen är de avsedda för koks ursprungligen. Det finns som sagt olika varianter om det är den jag tänker på och det kan vara bra att kolla hur långa vedträn som går i. Annars är de både snygga och värmande.

Varken täljstenskaminen eller gjutjärnskaminen är någon kakelugn, utan de är varma när man eldar och kallnar sedan fort. Lite eftervärme finns dock i täljstenskaminen. Utmärkta att snabbt värma upp med, men tveksamma till varmhållning. Jag hade tagit den snyggaste. Möjligen med något starkare preferens för täljsten.

Erik
 
hej och tack för svar! jag valde en jötul gjutjärnkamin . helrenoverad och ser som ny ut. när jag efter mycket pustande bar in den i huset med hjälp, och ställde den på plats, så såg jag med en gång att jag gjort ett bra köp! den passade perfekt och passade jättebra in i huset! så jag vart glad! :) ska bli spännande sen när jag kopplat in allt och se hur det fungerar. vill knappast bära ut den igen. tung som bly!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.