Nån som har koll på vad branchstandarden (om det finns någon sådan) för höjden från färdigt golv till vattenrören där de kommer ut ut väggen under tvättställ i ett bardum?

Jag har nämligen råkat ut för en oseriös firma tror jag, som bl.a. fifflat med fakturorna, ljugit och kopplat avlopp fel.
De har satt ovanstående vattenledning så de kommer ut vid 64cm över golv.
Han sa vid installationen att detta var standard när jag ifrågasatte det.
Men nu när vi ställde kommoden på plats var detta så högt att rören tar i den övre stödplankan på baksidan av kommoden (precis under handfatet).
Det kan väl inte vara standard då??

I duschen har han satt rören vid 109cm, vilket också känns rätt högt..
 
Redigerat:
Brukar sätta duschen på 110 cm och vatten och avlopp under tvättställ på ca 50 - 55 cm c/c från golv. Beroende på vilken kommod det är!
 
  • Gilla
Mike_the_pip3
  • Laddar…
Krilleman
Nefcairion skrev:
Brukar sätta duschen på 110 cm och vatten och avlopp under tvättställ på ca 50 - 55 cm c/c från golv. Beroende på vilken kommod det är!
Topp-tips! (y)
 
Ok. Tack för era svar.
Har fått ett utlåtande från en annan röris som var här på ett annat ärende och han sa samma sak, att det beror lite på och är olika från fall till fall.

Så... -Ingen egentlig branchstandard- höjd finns alltså. Att han som satte den höjden i princip viftade bort mig och sa "Äh, det är standardhöjd, det blir jättebra" var däremot lite missvisande enligt mig. Vi visste vilken kommod vi skulle ha, så det hade ju varit lätt att kolla...

Jaja, det löser sig nu ändå. Får jacka ur lite i kommoden på baksidan.
Ett tips till andra som läser: Hellre lite lägre än för högt IMO...
 
  • Gilla
rayab
  • Laddar…
Vill gärna hålla med om lite för lågt än för högt, men.......det blir så fult och går mer kopplingar om inte blandaren når direkt in i kopplingarna! Så jag brukar hellre sätta lite högre, men inte för högt :) Men det är inte helt ovanligt att man får jacka i kommoden, för även om man sätter rätt höjd så vet man aldrig hur mycket kakelkillen vill flytspackla :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.