Sitter som bäst och planerar vårt nya IKEA-kök. Vi kommer att använda IKEAS höga överskåp (92 cm) och deras höga högskåp (233 cm). Vi vill inte ha någon inbyggd kyl och frys utan satsar på ett vanligt 60 cm brett kombinationsskåp med kyl överst och frys underst. Ovanför detta tänker vi sätta IKEAS överskåp. Det finns i höjderna 35 cm och 57 cm. Vi önskar ha så hög kyl/frys som möjligt och väljer därför det lägre överskåpet. Kvar blir då 233 cm - 35 cm = 198 cm till kyl/frys. När jag tittar runt på kyl/frys-skåp hittar jag dock väldigt få som passar (195-198 cm). Snarare verkar 201 cm vara någon form av standard för höga skåp. Finns det någon standardhöjd? Jag vill inte låsa mig till ett skåp på 198 cm om det visar sig att det är omöjligt att hitta ett nytt sådant den dagen det går sönder.
 
Det finns inga standardhöjder, däremot finns mer eller mindre vanliga höjder. Föreslår att du jämför mellan de olika märkena.
 
Av ca samma orsak köpte vi kylens/frysens överskåp 2 ggr 180 + 58 (ställbar) blev det. Om vi behöver byta gör vi samma sak, samt våra kyl/frys-dörrar välvda nu, skulle blivit lite konstiga med raka ovanför.


(Vi valt oxå 92 cm överskåp, vi skall köpa 1-1 extrahyllor/skåp, det finns gått om plats i höjden)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.