Hej!

Är igång och ska bygga hus med en av de större husleverantören i Sverige. Fick i dagarna elritningen och upptäckte att alla uttag på fasaden är placerade på +550 (55cm över golvnivå). Är det bara jag som tycker att det verkar väldigt lågt med tanke på snö osv under vintern? Enligt husleverantören är det standardhöjd hos dem numera.

Elektriker, vad tycker ni om en sådan höjdsättning? Och ni andra som nyligen byggt hus, hur sitter fasaduttagen hos er?
 
Det finns ingen standardiserad höjd för uttag utomhus vad jag vet. Men 1300 mm över mark är ju mer lämpligt, vilket kanske blir 550 mm över golv inomhus?
 
Har inte tillgång till husen vi bygger just nu men ca 55 över golvnivå är det nog vi använder. Helt klart under metern i varje fall.
 
Från elsäkerhetsverket (Bo får gärna komplettera då jag inte vet om detta gäller utan bara vidareförmedlar information)


Ja det finns regler om detta. Enligt krav i nu gällande föreskrift ELSÄK FS 2008:1, 4 kap. 3 § ska nätanslutna uttag i lågspänningsanläggningar antingen vara försedda med petskydd eller utföras eller placeras så, att risken för barnolycksfall begränsas.

När det gäller frågan om montagehöjd av uttag så är detta inte detaljreglerat i nämnda utförandeföreskrift men standardiseringens uppfattning om hur man ska tillämpa föreskriften (se SS 436 40 00 utgåva 3 bilaga 41A.2.6) är att risken för barnolycksfall begränsas genom att uttagen placeras minst 1,7 m över golv eller mark. Höjdkravet utgår dock om uttaget är petsäkert (Observera: Att uttaget endast är försett med självstängande lock innebär INTE att det är petsäkert).



https://www.elsakerhetsverket.se/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/vagguttag-utomhus/
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns ingen standardiserad höjd för uttag utomhus vad jag vet. Men 1300 mm över mark är ju mer lämpligt, vilket kanske blir 550 mm över golv inomhus?
550mm från betongen vilket i praktiken blir Ca 750mm om man räknar att det är 200mm från fasad och ner till marken.

Anledningen till att jag hade till var att jag aldrig sett fasaduttag så lågt. Tycker de alltid brukar vara i huvudhöjd nästan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.