Tänkte hjälpa dottern byta blandare i köket …

Men misstänker att jag misslyckas redan på steg 1….

vad är detta för standard diameter? Den nya blandaren ser annorlunda ut….
 
  • VVS-installation med kopparrör, kulventiler, och termostatisk radiatorventil vid en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person justerar en kopparrör med en skruvmejsel och vattenventil med rött handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den nya blandaren har väl metallslang? Du behöver en adapter mellan ventilen och den nya slangen
 
Troligen 10 mm. Har du skjutmått? Hur ser nya blandaren ut?
 
P Plutus skrev:
Den nya blandaren har väl metallslang? Du behöver en adapter mellan ventilen och den nya slangen
Ja, det har den… Det är en enkel blandare från Ikea….

Då får jag skaffa det - men jag har till och med problem att få isär den som är….

ska jag plocka isär mer än den lilla ”muttern” jag fått loss? Trodde jag även skulle ha loss nästa….
 
X xunny skrev:
Troligen 10 mm. Har du skjutmått? Hur ser nya blandaren ut?
Jag har inget skjutmått här tyvärr men 10 mm verkar stämma….
 
Alltså den här - måste jag få bort den också eller ska adaptern in i den muttern och den kan sitta där den sitter?

Jo, jag är amatör och tar in ett proffs om det är besvärligare än 1A …. Vill inte ha vatten överallt….
 
  • Rörmokardetalj med kopparledning, kopplingsmutter, röd cirkelmarkering, bakgrund av grå vägg. Skärm med batteriprocent och tid syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går ju att ta loss en till del i avstängningsventilen. Dock så behöver du lin och pasta för att sätta in den övergångsnippel (gissningsvis R15-R15) som behövs dit. Men det är det jag hade gjort.

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ipplar-och-bussningar/overgangsnippel-452149/
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...allation/vvs-tatning/gangtatningssats-450553/

Edit:
Annars är det gissningsvis denna som behövs
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...lar-och-bussningar/nippelforminskning-452166/

Men notera att du gissningsvis behöver lin och pasta här också.

Edit2: mät, mät och mät innan du handlar.
 
G Gallianoman skrev:
Alltså den här - måste jag få bort den också eller ska adaptern in i den muttern och den kan sitta där den sitter?

Jo, jag är amatör och tar in ett proffs om det är besvärligare än 1A …. Vill inte ha vatten överallt….
Precis, den inringade delen hör till den gamla kopplingen och ska bort, då får du en inre gänga i ventilen som du ska använda till adaptern/förminskning/nippel
 
P Plutus skrev:
Precis, den inringade delen hör till den gamla kopplingen och ska bort, då får du en inre gänga i ventilen som du ska använda till adaptern/förminskning/nippel
Ajdå, ja ska den bort får det nog bli ett proffs snarare än att jag ska dra sönder nåt…

jag hoppades att det skulle gå att använda samma inre gänga som denna går ner i…
 
  • En kopparledning med en mutter, rörkoppling markerad med röd cirkel mot en grå bakgrund.
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.