Hej läser här ovan att standardavstånd undersida dörr till tröskel är 5mm och vid badrum 10mm.
Men jag undrar om det går att läsa i någon branch rekomendations skrift någonstans.

Har nämligen en diskussion med ett dörr monteringsföretag ang detta.

All info i frågan mottages tacksamt!
Mvh
Rasmus
 
Redigerat av moderator:
Tyresö
rasmus_g skrev:
Utbrutet ur tråden om kapning av innerdörr/morsan, moderator

Hej läser här ovan att standardavstånd undersida dörr till tröskel är 5mm och vid badrum 10mm.
Men jag undrar om det går att läsa i någon branch rekomendations skrift någonstans.

Har nämligen en diskussion med ett dörr monteringsföretag ang detta.

All info i frågan mottages tacksamt!
Mvh
Rasmus
Jag vet inte om det står i nogon rekommendation om dom exakta måtten - men efter det sunda förnuftet, så behöver en dörr åtminstone 5 mm för att kunna ha något spelrum att inte skava emot någonstans.

Ett badrum måste kunna ventilera ut fukt även när dörren är stängd - själv tycker jag då att 10 mm är för lite, jag skulle i så fall föredra 20 - 25 mm - men då kanske det ser konstigt ut med en "för kort" dörr.
 
Man säger att en vattendroppe normalt utgör en 5mm diam pärla och fukttransport uppåt i dörrbladet skall därför omöjliggöras med en extra mån om ett par millimeter. 7-10mm anser jag vara fullt tillräckligt, för att inte säga lämpligt
 
Redigerat:
M
Emil P skrev:
Man säger att en vattendroppe normalt utgör en 5mm diam pärla och fukttransport uppåt i dörrbladet skall därför omöjliggöras med en extra mån om ett par millimeter. 7-10mm anser jag vara fullt tillräckligt, för att inte säga lämpligt
Stämmer mycket bra på dörrar och fönster till exempel utomhus. Men nu är det väl ändå en innerdörr vi pratar om eller?
Dessutom brukar inte dörrar inte in i badrum öppnas in i rummet, d.v.s. vattnet som nu av någon anledning skulle hamna på dörren rinner då ner på tröskelns insida innan den ens kommer till botten av dörren ;)
 
vatten som du skakar av dig på väg ut är ju lite intressant sen tycker jag fortfarande att det är skäligt med runt 10mm med hänsyn till mattor och annat trams som ligger på golvet utanför och tar i under dörrbladet annars.
 
M
Emil P skrev:
vatten som du skakar av dig på väg ut...
Wow, är du en hund :O

:D Skämt-o-sido, falsen brukar sällan vara högre än 12 mm så det blir gränsfall att du ser ut när dörren är stängd. Men det kanske inte gör något
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.