Behöver lite råd ang vår elinstallation i nybygge som jag tycker är under all kritik.
Elinstallatören har använt tre olika serier (berker, elko, schneider) för uttag och brytare samt rotdosor för lamputtag.
I offerten står det "el enl svensk norm".
Jag har motsatt mig elinstallationen och vill att dem byter till Schneider genomgående samt sätter riktiga takdosor med och lamputtag med krok. Vad är rimligt?
 
Låter inte orimligt att man kör med en och samma, men tror inte du har stöd för det i "svensk norm". Om tex ett bygge drar ut på tiden, eller det läggs efterbeställningar så kan man kanske inte förvänta sig att samma märke av saker finns.

Att alla takdosor skall ha krok måste ni nog ha avtalat om, det finns mig veterligen inte ngt i standarden som anger det - det finns takdosor utan som ofta används också...

Dock bör det ju vara god hantverkarsed att synliga installationer ser likadana ut (uttag etc).

/K
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
H
om du har inte avtalat något att alla fabrikat ska vara samma så har du inget att komma med där.

Krok i tak behöver de heller inte vara
 
Naturligtvis ska det vara takdosor och lamputtag i taket, och samma apparatserie för uttag och brytare. Vad han menar med svensk norm vet jag inte men du ska kräva minst Svensk standard på utförandet. Är det en behörig installatör? med minst behörighet AB. Det verkar som du fått tag i någon skojare.
 
  • Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
H
elmont skrev:
Naturligtvis ska det vara takdosor och lamputtag i taket, och samma apparatserie för uttag och brytare. Vad han menar med svensk norm vet jag inte men du ska kräva minst Svensk standard på utförandet. Är det en behörig installatör? med minst behörighet AB. Det verkar som du fått tag i någon skojare.
De stämmer inte de du säger, sen är de en annan fråga vad man tycker själv är ok.
men svensk norm så är de fullt godkänt
 
Har man inte avtalat om nått annat är det normala att man bygger efter Svensk standard i nyproducerade hus. Vad menar du med svensk norm? Det är knappast acceptabelt att installatören använder dom dosor och apparater som denne för tillfälligt har liggande i bilen. Råkar man ut för den typen av skojare ska man både för egen och andras del ta strid.
 
  • Gilla
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
Offerten är lite luddig vilket i nuläget är till min nackdel men försöker kolla upp vad som kan anses som praxis. Det står i offerten "el enl svensk norm", vilket jag tolkar som svensk standard. Kan köpa att installationen är utförd enl svensk standard trots detta. Men är det rimligt att jag ska godkänna detta?

De har börjat använda berker på uttag och brytare, som för övrigt är väldigt ovanligt och ser bedrövliga ut. Pga vissa uttag och brytare enl elinstallatören inte funnits i Berker har de även använt elko och schneider. Varför man valt att sätta senildosor i taket förstår jag inte, känns som en genväg för dem. Inget av detta har skett i dialog med oss. Elinstallationen i sig är ganska basic.
 
Som nämns säger Svensk Standard ingenting om apparatserier och krok i taket utan behandlar mer placering och antal etc. Den som utnyttjar brist på avtal som att de kan installera "veckans rester" blir dock inte långlivade på marknaden.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Rent generellt kan man väl även säga att om man får en offert som ligger långt under dom andra ska man vara extra vaksam och vara noga med att skriva in vad man vill ha. För som det brukar heta " det finns inga gratis luncher".
 
Men om de har satt ROT dosor i taket, vilken typ av uttag har de satt i dosorna?

Som elmont är inne på, så skulle jag nog kontrollera om firman har behörighet. Du kan lätt kolla med elsäkerhetsverket, de har ett formulär direkt på hemsidan för det.
 
hul skrev:
De stämmer inte de du säger, sen är de en annan fråga vad man tycker själv är ok.
men svensk norm så är de fullt godkänt
Det är möjligt att inget av detta behandlas i standarder men att blanda fabrikat och därmed utseende på exempelvis vägguttag och strömbrytare kan knappas anses fackmannamässigt anser i varje fall jag.
 
  • Gilla
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Som elmont är inne på, så skulle jag nog kontrollera om firman har behörighet. Du kan lätt kolla med elsäkerhetsverket, de har ett formulär direkt på hemsidan för det.
Nej, det går tyvärr inte att kontrollera om företaget har behörighet. Det enda du kan söka på är elinstallatörer (personer) och då måste du ha hens personnummer eller för-, efternamn och adress.
Det kommer dock gå att söka på företag efter 1 juli om jag förstått allt rätt.

Elsäkerhetsverket skrev:
I Sverige är behörighet som elinstallatör personlig vilket innebär att Elsäkerhetsverkets register endast omfattar personer. Inga företag finns med i registret.
 
Man kan väl begära uppvisande av AB behörighet från företaget och har dom inte det så är det bara att anmäla.
 
Ett behörighetsintyg är det inga större problem att Photoshoppa (inte minst när man inte vet hur ett original ser ut) så att se ett sådant är kanske inte så mycket värt.
Det är att fråga Elsäkerhetsverket och det bör inte vara några problem för man vet väl vem man anlitat ?
 
Ja det går väl tyvärr inte att lita på nån nuförtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.