Hej

Jag och min sambo är på G att bygga hus och vi undrar om det är någon som vet vad som ingår som standard på Älvsjöhusen? Vi är intresserade av deras 1 1/2-plan Mimer.

Jättetacksam för svar.

MVH

Frida
 
jag igen..... skrev fel, jag menar självklart Älvsbyhus, inte Älvsjöhus.. ;) ::)
 
Är det något speciellt du undrar över som standard?

Spis som ingår är vanlig med 4 runda plattor ej häll. (Finns som tillval)

Plastmatta i alla rum. (Även v-rum) (Parkett som tillval).

Plåttak.

Direktverkande elradiatorer, vattenburet som tillval, golvvärme finns ej, utom som komfortvärme i badrum.

Torpargrund.

Kök, vanlig vit mdf-lucka.

Borosan-tapeter.

Oinrett på övervåning.
 
låg utgångs-standard, jämfört mot dom flesta andra hustillverkare. Var på väg att köpa Älvsbyhus men ångra oss efter att fått gå igenom allt eftersom. Kostnad 10.000:- för inget. Men glad att vi slapp dom. Vem vill ha hem ritning som är spegelvänd + att dom hade ritat in garage på både östra och västra sidan hmmm...

//Jarppan
 
Plåttak är bara standard i norr där det kommer mycket snö. I södra Sverige lägger de på betongtakpannor.
 
Med tanke på vad huset kostar och vad som är standard i Älvsbyhuset..så finns det bättre alternativ anser jag. Så vitt jag vet är inte trägolv standard..+ att deras hemmasnickrade kök inte är vidare kul, så var det iallafall när vi gick igenom hustillverkar utbudet för ett år sen..

/PH
 
Standarden beror på var du köper huset, det finns tex Malmöstandard och där är det trägolv, helkaklat badrum, vattenburen värme, bättre vitvaror, sadeltak över entren, kamin, centraldammsugare etc, etc. Detta går att välja bort givetvis om man nu inte vill ha det men från Malmökontoret är detta "standard".

Hejs Stefan å Jenny
 
ompalompa skrev:
Standarden beror på var du köper huset, det finns tex Malmöstandard och där är det trägolv, helkaklat badrum, vattenburen värme, bättre vitvaror, sadeltak över entren, kamin, centraldammsugare etc, etc. Detta går att välja bort givetvis om man nu inte vill ha det men från Malmökontoret är detta "standard".

Hejs Stefan å Jenny
Detta är nåt jag funderat på flera gånger när jag läst inlägg med budskapet att man kan få husen standardutrustade i exv. Malmö (m.fl. områden) med ovanstående "extra" utrustning utöver Ä-hus standardleverans.

Min fråga är, finns denna extrautrustning, tänker då speciellt på tex. helkaklade badrum, centraldammsugare, kamin, kakel i kök/hall o.dyl, finns alltså dessa exempel med på tillvalslistorna från Ä-hus samt om inte, vem tecknar man egentligen avtal med ang. ovanstående "extra"utrustning, dvs. vem står eg. för garantierna för dessa extraval om ngt. skulle krångla, alltså vem vänder man sig till om man är missnöjd med exv. kaklingen i badrummet eller om centraldammsugaren inte fungerar, kan man klaga hos Ä-hus centralt då ???

Eller är det så att det är den enskilde säljaren som, antingen via eget bolag eller utomstående firma som han samarbetar med, som står för garantierna och själva företaget Ä-hus aldrig är inblandade i leverans av ovanstående extrautrustning samt vidhängande arbetsinsats ???

För om inte "Husföretaget Älvsbyhus" levererar, installerar och garanterar samt besiktar ovanstående utrustning förefaller det förvirrande att säga att man får huset levererat i olika standardutföranden beroende var i landet man bor.
Betalar man annan firma än Ä-hus för ovanstående utrustning så kan det ju knappast kallas "ingår i standard" utan då är det väl jämförbart med att privat leja vilken firma som helst för att uppgradera huset, eller ....??

//Christina som är intresserad av att veta hur det egentligen ligger till.
 
Enligt säljaren här uppe så finns det inte ens att välja kaklade badrum, utan det blir en grej man får ta antingen med egna lakejer eller dom som Älvsbyhus håller med, men det är inget som säljaren fixar med fabriken.

Mao så borde det bli på ett separat kontrakt. Eller? ???

 
Jesca_j skrev:
Enligt säljaren här uppe så finns det inte ens att välja kaklade badrum, utan det blir en grej man får ta antingen med egna lakejer eller dom som Älvsbyhus håller med, men det är inget som säljaren fixar med fabriken.

Mao så borde det bli på ett separat kontrakt. Eller? ???
Precis min tanke, och om man då inte har något separat kontrakt, är man då som kund medveten om var gränsen för åtagandet från Ä-hus sida resp. "av kunden själv anlitad" entreprenör går samt får man en "egen" faktura på just de delarna av husleveransen så att man åtminstone har någonstans att vända sig om problem uppstår??
För Ä-hus lär väl knappast befatta sig med de ev. problemen isf :-/ (iof. med all rätt, kan man kanske tycka)

//Christina.

PS: Här finns ju tex. en tråd där man kan misstänka ett scenario med åtminstone vissa drag av ovanstående.
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Juridik;action=display;num=1081836977
 
Måste sticka in med ett mardrömsscenario som drabbade kompis till familjen. Han byggde med Älvsbyhus och fick höra att kakel inte gick att få. Han kände att det inte gjorde så mycket med våtrumstapett, kakel kunde han fixa själv sedan. När han efter att ekonomin höll skulle fixa det visade sig att väggarna inte höll kakel, för glest reglat. Tjoho, kanske inte något man tänker på och något säljaren borde informerat om när de hade diskussionen om kakel. :-/ Inte kul. Behöver jag säga att Älvsbyhus inte är en favorit...
 
Netaria skrev:
Måste sticka in med ett mardrömsscenario som drabbade kompis till familjen. Han byggde med Älvsbyhus och fick höra att kakel inte gick att få. Han kände att det inte gjorde så mycket med våtrumstapett, kakel kunde han fixa själv sedan. När han efter att ekonomin höll skulle fixa det visade sig att väggarna inte höll kakel, för glest reglat. Tjoho, kanske inte något man tänker på och något säljaren borde informerat om när de hade diskussionen om kakel.  :-/ Inte kul. Behöver jag säga att Älvsbyhus inte är en favorit...
Inte för att jag vet om ALLA andra hustillverkare verkligen har reglat med 30 cc i alla badrumsväggarna :-/ men oavsett det, så kan väl inte det faktumet att det var 60 cc ha varit jordens undergång ;) isf. skulle inte många badrum i "begagnade" hus kunna kaklas i efterhand, hur löste han det hela, skruvade han på  gipsskivor innan han kaklade, eller ....... (lät han bli att kakla ;))

//Christina.
 
Vi har ett separat kontrakt på dom sakerna som inte Ä-hus levererar typ kamin, c-dammsugare och kakling.

Hejs Stefan å Jenny
 
Då är det med andra ord inte Älvsbyhus som ordnar/levererar detta, utan säljaren som kontrakterar detta själv, utanför Älvsbyhus kontroll?
 
Hos oss kan vi få kaklat badrum. Men INTE via Ä-hus, utan Ä-hus rekommenderar en gubbe som kaklar, vi kontaktar honom och går något fel så är det gubben vi får gnälla på. Det enda Ä-hus gör är att inte göra vid badrummen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.