Kan vi inte starta en tråd om att bo på landet vs storstan?
Det vore roligt att se hur verkligheten ser ut med de olika alternativen.

Häromkvällen på "Nytt Läge" var det ett par vänner till oss som fick sitt nya hus omgjort och den kåken gick tydligen upp till 3.5 för en inte allt för stor villa i Stockholmstrakten. Meer än dubbelt upp mot vad vi betalt för vår hela gård. Som inte ligger mer än 1.5 timmar bort.

Självklart blir det dyrt att bo i ett hus för 3.5. Även om man har betalt huset kontant. Inte många som har det visserligen.... Pengar är aldrig gratis, det finns alltid en alternativ placering av kapitalet.

Visst är det billigare att köpa bostäder ute på landet. Helt klart. Men då drar ofta kommunikationskostnaden iväg ganska rejält.
Här är vi glada den månad vi inte bränt mer än 6.000 spänn på bränsle...

Vilka parametrar spelar in vid DITT val av bostad?

För oss är det det sköna att ha skogen inpå knuten, megastora ytor att leka på både för barnen och inte minst för pappa som har flera hundra kvm att husera på i verkstad/garage.
Samt att det är ett extremt ekonomiskt boende vilket ger pengar över till att just leka för.

De pengarna hade vi inte över när vi lämnade Stockholm.
 
Mikael_L
Jag känner mig kluven ...

Men handen på hjärtat, så värst mycket nytta av själva staden har jag väl inte...
Jag sitter ju inte direkt och hänger på innekrogarna flera dagar i veckan, jag tycker att jag gör godare kaffe hemma än på många caféer.
Finns det en stor stad med de flesta viktiga butiker (Jula, classe osv ;)) inom ungefär 5 mil så vete tusan om jag sörjer den någe mer ...

Men sen vil jag egentligen ha nära till jobbet, men det behöver ju inte ligga inne i staden ...
Med nära menar jag dels fysiskt, max ca 3-4 km så det går att gå alt cykla dit, annars åtminstånde tidsmässigt, är inte sugen på att sitta i bil/tåg/buss whatever, i mer än en timme varje dag.

Numera, med uppväxande barn, så har jag ånyo omprioriterat. Hellre stor tomt och hellre många barnfamiljer med barn i liknande åldrar i närheten.

Jaja, lite lösa och virriga tankar.
 
Snailman
tja har väl lite lösa tankar om det...

LANDET - om grusvägar, så har man för det mesta en igengrodd bil, åtminstone om man som jag tvättar den vår och höst:D vägsamfällighet = blä, enskilt vatten och avlopp = blä, vattenanalyser, underhåll av avloppet... bredband kan vara svårt att få tag på...

kan ha en halvmil till busshållplatsen (= halvvägs till stan)

Här kan man valigen bygga ett hus som man själv vill ha det:D


STAN - vanligen asfalt på vägarna (finns undantag) kommunalt vatten och avlopp (men fasta avifter för dessa) kommunal väg (finns undantag)

busshållplats inom några hundra meter...

bredband kan oxå i stan vara svårt att få...

fjärrvärme kan man vara påtvingad...
man får vanligen bygga ett hus som kommunen vill ha det.:mad:


med lite erfarenhet från båda dessa världar bestämdes att det nya huset ska ha kommunalt vatten och avlopp och sakna samfälld väg (= troligen ligga i stan) samt inom gångavstånd ha något naturområde eller strand där man kan promenara. samt ha möjlighet till bredband
 
Redigerat:
Tja, med landet kan ju också menas en mindre stad, i Sverige, landet utanför Sthml,
Grusvägarna finns då i skogen , eller ute mellan en del gårdar och åkrar,
De flesta småbyarna runt ikring har oftast asfalt,
Kommunalt vatten å avlopp sträcker sig ofta långt ut,

Hur många sitter inte 1 timme eller mer varje morgon och kväll i köer,
Har man på den lilla orten mer än 20 minuter till jobbet, så är man snackisen på fikarasten, hur man orkar resa så långt varje dag, Herregud, har du 18 km till jobbet, att du inte flyttar då ?

Ska du handla något , så finns allt inom en tieminutersradie,på cykel, Mat, Järnhandel, Bilfirmor,Bensinmackar,Bio ( i den mån de överlevt Dvdn)Klädaffärer,Sybutiker,Färghandlare osv,
Bredband kan finnas långt ut på grusvägarna t.om. ( fiber då)
I storstaden kommer man ingenstans på 10 minuter,
Fast väljer man inlandet så har man ingen skärgård, men den hinner man inte med så ofta iofs.
 
Redigerat:
Parametrar:

Under 1 timme till jobbet (Stockholm, Kista) (Och jag har inte så många andra möjligheter....)
Sjöläge
Stor tomt
Villa
Naturen in på knuten
Pris som vi klarar av ...

Ekerö blev det - men sigtunatrakten lockar väldigt mycket - enklare resväg, jag slipper brommaplan och en fil in till stan i rusning, kymlingelänken etc - och en hel del kollegor bor däruppe nu.

Så om nån har ett hus med de parametrarna + dubbelgarage och källare (jag kan skippa sjöläget) så är det intressant ;-)

Problemet är att vi får betala storstadspriser och taxering - men inte får fördelarna - det tar mig exempelvis 3-6 timmar att åka kollektivt till jobbet exempelvis - med rusningstäthet!
 
Flyttar du längs E 18 hamnar du i nästan Västerås innan du överskrider en timme till Kista,
Vatten hela vägen..
Längs E 4an är du nästan uppe i Tierp på den tiden,
Så det finns nog en hel del att välja på, Ekerö är inte kul att pendla från....
 
Bra tråd!

Vi föredrar helt klart stan! Vi vill vara biloberoende, avskyr att ta bilen för våra dagliga transporter. Dessa kan ske till fots eller med cykel. Vi bor i stan men har ändå nära till naturen. Vi har byggt nytt hus och vill kunna få tillbaka pengarna imorgon om vi vill flytta, det får vi i stan. Vi vill att det ska finnas mycket barn i närheten till vårt hem, det finns det i stan. I framtiden kommer olja att bli vansinnigt dyrt och då är det bra att bo i en stad. Finns liksom inget alternativ. Vi älskar naturen och är antagligen mer i den än de som bor mitt i den, men vi kan ta oss till naturen. Våra vänner finns i stan så det är praktiskt. Vi använder bara bilen på helgen, som balsam för själen varje dag jag går till jobbet och lämnar bilen hemma.
 
Mäster skrev:
Flyttar du längs E 18 hamnar du i nästan Västerås innan du överskrider en timme till Kista,
Vatten hela vägen..
Längs E 4an är du nästan uppe i Tierp på den tiden,
Så det finns nog en hel del att välja på, Ekerö är inte kul att pendla från....
Nåja... Hjulsta korset kan ta en hel del tid på morgon....

Sigtuna är ungefär max - 45 minuter säger de som bor där. Det handlar ju inte om hur långt du hinner med 110 km/h utan om hur lång tid det faktiskt tar i rusning ;-)
 
Angelven...Ekerö har jag med bott på till o från ett par tre dagar i veckan under några år. Visst har det blivit bättre med nya vägen men långt ifrån bra. Det tar verkligen en fruktansvärd tid in till stan därifrån. Sen har man visserligen färjan över till Slagsta men där borde det vara en bro....

En skön grej med landet som min dotter sa när vi flyttade var en skön kommentar när hon mitt i natten kom och skulle sova med mamsen o pappsen och tittade ut genom fönstret.

Men titta! Det finns ju stjärnor!

Nackdelarna med landet är att det blir ett evigt åkande fram o tillbaka till "stan". Vi har 5 km till närmsta mjölkdisk vilket är ok och 10 km till Fagersta där skola o dagis finns. Givet får dottern kompisar i stan vilket ger ett skjutsande fram o åter.

Sonen går i gymnasiet. På grund av att vi bor i "fel" kommun så fanns ingen plats i skolan i Fagersta utan det blir taxi till Ludvika 4 mil bort varje dag fram o åter.

Lägger man sen till frugans pendling till Västerås så blir det mycket resande.
Vilket i sig är en stor nackdel. Dels för plånboken men det kan man ta. Värre är väl tiden som spills. Visserligen bara 45-50 minuter per resa men ändå.

Till detta kommer ju den miljöpåverkan detta får. Vilken inte är så betydelselös. Vi förflyttar oss totalt ca 27 mil om dagen i bilar. Det kostar nog en o annan miljöpoäng. Men de slutade gräva tunnelbana en bra bit bort och bussen verkar ha förirrat sig långt bort. Kommun och länsgräns är effektiva vapen för att undkomma kollektivtrafik här.

Dessutom använder vi urgamla bergslagskaminer och kakelugnar med tveksam miljöpåverkan.
Ytterligare en lite negativ detalj är ett känsligt elnät ut hit med luftledningar som riskerar skador vid storm och snö. Bredband med endast 8 megabit som topp.

Som ni ser...även jag som ihärdig lantis finner problem i boendet.
 
Cheesus skrev:
Vi förflyttar oss totalt ca 27 mil om dagen i bilar.
:eek:

Tänk så det kan vara. Härifrån så ser jag (!) barnens dagis, 2 skolor och jobbet. I år har vi inte ens kört 1000 mil (som ni gör på en månad?).

(men frugan har 75 minuter till jobbet)
 
Nja..räknat på 20 förflyttningsdagar per månad vad gäller skola o jobb blir det väl i runda slängar 500 mil per månad. Inte 1000...:)

Men sen tillkommer ju rena privatmil. Inte undra på att bilarna får mil på mätarna....:=)
 
..ahem.. jag flyger ca 15 000 km till jobbet varje månad för att kunna bo där jag vill..

Tror inte Du behöver skämmas över miljöpåverkan..
 
Vi bor i ett litet samhälle (300 invånare) i västra Skåne. Är riktigt lantligt, med natur, gårdar etc. Härifrån åker jag på ca 15 minuter till Lund och 30 till Malmö, blir i snitt 25 mil i veckan. Min fru kan ta tåget till sitt jobb, stationen ligger 500 meter härifrån och då är hon på jobbet på 12 minuter från att hon stiger på. Tar 50 minuter till nordens största stad om man vill. Har svårt att tänka mig något annat sätt jag skulle vilja bo på. Vi har alla stadsfaciliteter lika lättåtkomliga som när vi bodde i Göteborg, men alla fördelar av att bo på landet. Nackdelen är väl att priserna på boende här inte är "landet-priser", men det är betydligt billigare än inne i de större städerna.

Facilitetsmässigt har vi bra vägar, stadsnätsanslutning och kommunalt VA. Skulle jag önska mig något skulle det vara att bussen som går precis utanför tomten gick några fler turer per dag, så skulle vi kunna ställa bilen helt i veckorna.
 
Angelven skrev:
Nåja... Hjulsta korset kan ta en hel del tid på morgon....

Sigtuna är ungefär max - 45 minuter säger de som bor där. Det handlar ju inte om hur långt du hinner med 110 km/h utan om hur lång tid det faktiskt tar i rusning ;-)
Ja, det förstås, mellan 7 och tie ska man inte köra...
 
Beror som sagt på vad man ska kalla "landet".. Jag bor i en mindre "håla" med ca 4000invånare. För stockholmarn bor jag på "landet" medans jag anser att "bonden" bor på landet. dvs där man har 300meter till närmaste granne osv.
Jag bor mitt i samhället. 200meter till dagis/skola, 500meter till affärer osv, men inte tusan kan jag kalla det "stan" för det.

Tycker vi bor ganska "rätt" just nu även om jag skulle vilja bo utanför samhället istället för i ett villaområde..

Vi har ca 1timme till sthlm, 45min till Uppsala och 5minuter till havet.. Här går villorna för under 1milj för en normal fin..
Ska vi bo närmare sthlm (säg att vi vill korta ner restiden med 30minuter) så får vi lägga på minst en milj på boende kostnaderna. dyyyyyyra mil.
Sen har ju milen på "landet" en förmånga att kännas lite kortare än dom i "stan".. iallafall vissa tider =)


Samhälle eller landet vore mer rättvist =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.