Hej!

Jag hittar ingen tråd eller information við googling som ger mig svar. Hoppas att här finns någon som kan och vet som kan hjälpa mig lite på traven :)

Jag har en villa med källare från 1937, troligtvis tunn oarmerad betong i golvet. Rören under golvet är i behov av renovering. Det är inga nya fina golv, badrum eller dylikt. Rören ligger inte jättedjupt under golvet, max ca 40 cm där det är djupast.

Hur är priset generellt på uppbilning, nya rör och igengjutning jämfört med relining? Då menar jag om man tar in hantverkare som gör allt kring stambytet. Det enda jag hittar på nätet är att det är dyrt att byta rören om man måste förstöra ett nyrenoverat badrum.

Jag har kollat de olika metodernas för- och nackdelar så det behöver vi inte gå igenom i denna tråd.

Vi har fått rören filmade och kartlagda. Är det det någon som har yrkeskunskap eller har varit i samma sits och gjort en liknande jämförelse tidigare som kan dela med sig av goda råd innan vi börjar boka in en massa (tröttsamma) hantverkarbesök?
 
H
Finns bara en väg att gå för att få det bra, hugga upp rännor i golvet lägga ner nya och gjuta igen rännan eller ta bort allt golv.
Hacka upp det kan du göra själv och frilägga rören, sen fixar en röris det lätt eller inte så svårt att fixa själv
 
  • Gilla
nordstroem.mikael
  • Laddar…
Krilleman
Hyr en eller två TE1000 + några dammfällor och bjud över lite starka vänner. Det är snart gjort!

När jag bilade ur mitt golv så bokade jag ett 10m³ flak.
Tror jag totalt betalade straxt över 2000:- för att få 7 ton material borttransporterat med lastbil, inklusive flakhyra en vecka.

Fem glada starka karlar gjorde det mesta på en lördag med 12m² golvyta som bilades ur helt och ca 7 meters bilad ränna.

Klart värt att göra själv! (y)

Efterkommande avloppsdragning är det lätta.
 
  • Gilla
Hjulbent
  • Laddar…
Vi är lite luttrade under annan renovering som vi får ägna våra krafter åt och har inte riktigt någon grupp med starka killar som bara väntar på att röja i vår källare, vilket annars hade kunnat vara roligt så klart.

Åter till topic, vad kan det tänkas kosta att få det gjort av någon annan och hur är kostnaderna jämfört med relining?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Relining ser inte jag som ett alternativ, tyvärr.

@Jarlingar kanske kan komma med mer matnyttig info?

Kvällsläsning här:
[länk]
Får jag fråga varför du inte ser relining som ett alternativ?
 
H
Som Krilleman säger och antyder
Skit i dag med dom rören som årgång 37 , är nog inte mycket kvar av gjutjärnet, och relining är bara akutvård, gör rätt från början så behöves det inte göras om
 
Den tråden har jag läst och tyckte att var bra :)

Vi är i den sits att en den del av stammen som är utomhus mellan huset och gatan och är den som är mest akut att åtgärda renoveras bäst med relining. Det rådet har vi fått av två markfirmor därför att det är djupt, svårt att komma åt, trångt och massa dyra och advancerade stenläggningar och ingenstans att sätta det man gräver upp utan att förstöra stor del av trädgården.

I och med att relining är oundviklig av den delen vill jag få någonslags jämförelse mellan att låta dem fortsätta längre in i huset och lägga nya rör. Då pratar vi strumpmetoden och ett branschföreningsanslutet företag.

Är det något problem om man låter dem relina bara utedelen och sätter nya rör inne sedan? Hur funkar det att ansluta vanliga rör uppströms på ett relinat rör?
 
H
Är det gjutjärn ut till gatan, det brukar vara betongrör, att skarva på med plast på insidan går väl bra
 
Det är betongrör ut till gatan och blandning av betong, keramik och gjutjärn under golvet.

Vad för sorts företag anlitar man för bilning? I vårt fall är rännor aktuella och inte hela golvet. Hur lång tid kan det typ ta per meter ränna / rör? Vad kan det kosta?
 
H
Betong vittrar, keramik håller länge,gjutjärn rostar. Vad en kostnad för relining av rör ut till gatan har jag ingen aning om.
Du säger att det inte är tjock platta, tid för bila upp det ?? . Om jag vore dig skulle jag känna lite lätt med början där det går ner i golvet, det kanske inte är så grovt utan går lätt att bila upp, I bland skärs det med en såg eller vinkelslip en bit och tas bort. bara lite i taget så det går att se hur rören går och följa dom
 
F Fixerskan skrev:
Den tråden har jag läst och tyckte att var bra :)

Vi är i den sits att en den del av stammen som är utomhus mellan huset och gatan och är den som är mest akut att åtgärda renoveras bäst med relining. Det rådet har vi fått av två markfirmor därför att det är djupt, svårt att komma åt, trångt och massa dyra och advancerade stenläggningar och ingenstans att sätta det man gräver upp utan att förstöra stor del av trädgården.

I och med att relining är oundviklig av den delen vill jag få någonslags jämförelse mellan att låta dem fortsätta längre in i huset och lägga nya rör. Då pratar vi strumpmetoden och ett branschföreningsanslutet företag.

Är det något problem om man låter dem relina bara utedelen och sätter nya rör inne sedan? Hur funkar det att ansluta vanliga rör uppströms på ett relinat rör?
Om du ändå ska ta in en firma som relinar de utvändiga rören så borde kostnaden för att göra det invändiga tillkommande inte vara så stor. Sen spelar det stor roll hur rören är förlagda med grenrör osv.

Det bästa är att ta in offert på respektive jobb, byta till nya rör respektive relining av de befintliga.
 

Bästa svaret

Hej! Här i bilden är mina kostnade för ett avloppsbyte jag gjort.. vi bilade upp ränna, bytte rören och gjöt igen.. kostnader och timmar är dem vi faktiskt la ner..
kul jobb faktiskt ;)


Mvh Mikael
Minoli.se


view
 
  • Ritning av hus med markerad avloppsbyten, anteckningar om tid och kostnad för projektet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Fixerskan skrev:
Hur är priset generellt på uppbilning, nya rör och igengjutning jämfört med relining?
Relining är ingen billig quick fix tyvärr.

Den metod du nämner där man vakuuminjicerar en glasfiberstrumpa med 2k epoxy är den enda relinging som ger, enligt mig, ett riktigt bra resultat.

Nackdelen är att det inte bara är att öppna en renslucka och köra på utan oftast så måste stammen tas fram på några punkter, generellt minimun 1m² / punkt.

Hur såg rören ut mot gatan?
Om det är möjligt så ta upp en 2-3 meter i källaren och mata i nya rör därifrån mot gatan.

Om du går för relining så kommer du ändå behöva ta fram stammen så dom kan jobba, så billigare blir det definitivt inte..

Anslutning mot det gamla är inga problem då det avslutas med en snutt plaströr.

Ta in offerter och lusläs dom noga vad som faktiskt ingår... Men jag har väldigt svårt att tro att relining skulle vara billigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.