Har ett hus byggt på mitten av 40-talet och fick stopp i avloppet ute för några veckor sedan.
Fick spolat rent och passade på att filma lite då och vi konstaterade snabbt att betongrören måste bytas omgående.
Samtidigt filmade vi lite inne och vad jag befarat tidigare visade sig stämma och jag får byta gjutjärnsrören under plattan i källaren också då dessa har hål på sig samt brunnarna börjar bli lite dåliga.


Så här ser det ut idag:

nuvarande_avlopp_web.jpg


Nu till mina frågor...

1. Hur svårt är detta jobbet för en som inte är rädd för att jobba MEN som inte gjort något liknade föurt?
Har utbildning på att köra grävmaskin så där är inga problem utan det är inne som oroar mig lite samt framförallt att ta sig in under dränering och ytterväggarna in under källaren...

2. Min tanke är att kapa upp två spår och bila bort mellan där jag vill att de nya rören ska gå fram till brunnarna.
Eftersom jag inte ver riktigt hur rören går idag så kanske jag inte drar dom nya på samma ställe men då kan väl dom gamla bara ligga kvar?
Är jag på rätt spår?

3. Vilka redskap behöver jag?
Går jobbet att göra med en vanlig vinkelslip (230mm) och samtidigt vattna för att slippa dammet som blir när man kapar med tex en vattenslang eller vattenkanna?
Hur stor bilmaskin behöver man?
Betongblandare är ju bra att ha men behövs nåt mer än vanliga verktyg och redskap?

4. Vad ska jag välja för material till bytet?
Antar att det är dom gråa rören sam ska användas i golvet samt dom oranga ute?
Vad ska jag använda för golvbrunnar, plast eller gjutjärn?
Kommer idag inte ha annat än betongolv i källaren men i framtiden kanske tvättstugan ska få klinkers och vill underlätta för framtiden så mycket som möjligt.

Så här har jag tänkt dra rörena:

planering_avlopp_web.jpg
 
Om avloppet är anslutet till kommunens nät skulle jag satt en backventil på avloppet för att förhindra översvämning av källaren utifrån.
 
1) Det är inte särskilt svårt. Att dra nya avlopp tycker jag är "lagom" pyssligt; bara att tänka på att: Mäta noggrant, grada rören, se till att gummipackningen inte skadas, att rören inte kryper ut (rita en markering när de är i "bottenläge" i muffen), och se till att få lagom fall (ca 2%) hela tiden.

2) Ja, det låter bra. Men om huset är från 40-talet är betongkvaliteten kanske inte så hög så det är inte säkert att du ens behöver försåga med vinkelslipen - det kan gå att bara bila direkt.

3) Jag använde en Hilti TE-905 AVR, 1600 W, 11.3 kg. Den var alldeles lagom för jobbet tycker jag; tung nog att låta egenvikten göra jobbet, men inte så kraftfull att den skakar sönder huset.
Ett spett och en spade behöver du också, och är det känsliga partier nära rör, väggar etc så kan det vara bra att hugga bort det sista med handmejsel.

4) Låter rätt om rören. Jag valde golvbrunnar i plast genomgående, men har egentligen inget särskilt argument.

Finns det rensluckor på stammarna idag? Om inte så skulle jag lägga till en eller två sådana, t.ex. på de stående stammarna (A).
 
Nyckelfrågan att ställa sig vid större VVS jobb..... hur länge kan jag vara utan vatten o avlopp.... Normalt sett så klarar man kanske 2 timmar.... detta kanske är en av dom främsta anledningarna att man kan behöva hjälp av en liten arme med folk för att få det fixat snabbt.
 
Fler synpunkter???


Skier12345 skrev:
Om avloppet är anslutet till kommunens nät skulle jag satt en backventil på avloppet för att förhindra översvämning av källaren utifrån.
Jepp, anslutet till komunalt MEN huset ligger mycket högre än det övriga nätet så det ser jag inte som något jag behöver men tack för tipset.


b8q skrev:
1) Det är inte särskilt svårt. Att dra nya avlopp tycker jag är "lagom" pyssligt; bara att tänka på att: Mäta noggrant, grada rören, se till att gummipackningen inte skadas, att rören inte kryper ut (rita en markering när de är i "bottenläge" i muffen), och se till att få lagom fall (ca 2%) hela tiden.

2) Ja, det låter bra. Men om huset är från 40-talet är betongkvaliteten kanske inte så hög så det är inte säkert att du ens behöver försåga med vinkelslipen - det kan gå att bara bila direkt.

3) Jag använde en Hilti TE-905 AVR, 1600 W, 11.3 kg. Den var alldeles lagom för jobbet tycker jag; tung nog att låta egenvikten göra jobbet, men inte så kraftfull att den skakar sönder huset.
Ett spett och en spade behöver du också, och är det känsliga partier nära rör, väggar etc så kan det vara bra att hugga bort det sista med handmejsel.

4) Låter rätt om rören. Jag valde golvbrunnar i plast genomgående, men har egentligen inget särskilt argument.

Finns det rensluckor på stammarna idag? Om inte så skulle jag lägga till en eller två sådana, t.ex. på de stående stammarna (A).
Tack för tipsen!

Tror du man klarar sig med en lite mindre bilningsmaskin?
Funderar på att investera i en när man ändå håller på men vill då inte köpa allt för stor utan den mest mångsidiga maskinen för framtida behov...

Renslucka finns på den stora stammen idag men jag planerar även en i den andra för säkerhets skull.
Det är även en rensbrun planerad på utsidan av huset när jag ändå håller på.


Nimajneb skrev:
Nyckelfrågan att ställa sig vid större VVS jobb..... hur länge kan jag vara utan vatten o avlopp.... Normalt sett så klarar man kanske 2 timmar.... detta kanske är en av dom främsta anledningarna att man kan behöva hjälp av en liten arme med folk för att få det fixat snabbt.
Jag siktar på att byta utomhus och koppla in toaletterna som är närmast utloppet från huset och sen kan man ju ta det övriga efterhand.
 
En lite rapport om hur det gick...

På lördagen grävde vi i trädgården på några timmar.
Bilade upp inne en bit och fick kopplat in toaletterna samma dag.

Söndagen gick åt till att plocka lite.

Måndagen kom en firma och sågade i källaren vilket var dyrt MEN värt varenda krona då plattan var ganska tjock.
Kostade bra många tusen för två timmar men det var det värt.
Fortsatte med att bila och få bort stensättningen under plattan och det visade sig att rören var i mycket dåligt skick.

Tisdagen gick också åt till att bila och bära sten ur källaren.
Nu stog det också vatten i scahkten och på onsadgen började jag ana problem!

Under onsdagen började jag felsöka och kolla var allt vatten kom från och det visade sig vara problem med dräneringen!!!
Trotts att huset dränerades om på 90-talet så hjälpte det inte när dom fuskade vid källartrappen.
Fick tag i en grävmaskin och började gräva på fredagen.
1/3-del av huset fick dräneras om och samtidigt gjorde jag om lite med dagvattnet och på söndagen var detta klart.

Nu var en semestervecka över och avloppet var inte klart...
Har efter detta fortsatt på helgerna och nu är allt nästan klart men har lite städning kvar samt att få ordnig på källartrappen inne...
Källartrappen fick jag sätta tigersågen i för att komma åt att bila och det visade sig att vagnsstyckena var lite dåliga så det blev lite merjobb!


Känns i alla fall bra att problemena med dräneringen upptäcktes och hade jag tex. kört nytt system i befintliga rör hade jag inte upptäckt dessa problem förens senare...
Sen får jag säga att kapningen ar dyr men helt klart värt pengarna!
 
P-plats skrev:
En lite rapport om hur det gick...
Tisdagen gick också åt till att bila och bära sten ur källaren.
Nu stog det också vatten i schakten och på onsdagen började jag ana problem!

Under onsdagen började jag felsöka och kolla var allt vatten kom från och det visade sig vara problem med dräneringen!!!
Trotts att huset dränerades om på 90-talet så hjälpte det inte när dom fuskade vid källartrappen.
Fick tag i en grävmaskin och började gräva på fredagen.
1/3-del av huset fick dräneras om och samtidigt gjorde jag om lite med dagvattnet och på söndagen var detta klart.

Nu var en semestervecka över och avloppet var inte klart...
Har efter detta fortsatt på helgerna och nu är allt nästan klart men har lite städning kvar samt att få ordnig på källartrappen inne...
Källartrappen fick jag sätta tigersågen i för att komma åt att bila och det visade sig att vagnsstyckena var lite dåliga så det blev lite merjobb!
En klockren beskrivning av hur det är att pula själv i gamla hus :p jag kände igen mej i allt :D skönt att det börjar bli klart alla fall, lycka till med resten!
 
Skier12345 skrev:
Om avloppet är anslutet till kommunens nät skulle jag satt en backventil på avloppet för att förhindra översvämning av källaren utifrån.
Hur byter du när det sitter en tampong på tvären. Eller hur ska man kunna rensa avloppet när det är en backventil ivägen??
 
Först skäller man ut den som spolade ner tampongen, sedan öppnar man locket på backventilen och sist så spolar/rensar man avloppet. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.