Hej,

Mitt badrum kommer utrustas med elektrisk golvvärme / elektrisk handdukstork.
Jag undrar hur det brukar fungera gällande golvvärme - har man möjlighet att justera den något, hur varm den är samt stänga av och på den?
Och hur exakt fungerar handduktstorken - sätter man igång den när man behöver och så står den igång i en viss period? vilka val brukar finnas?

Jag försöker bilda mig en uppfattning om hur stor skillnad det blir i kostnad för mig jämför med tidigare utan golvvärme / elektrisk handdukstork.
För jag betalar ej uppvärmning i min lägenhet nu men dessa kommer ju gå på el så det hamnar på min elräkning inte sant? :)

Badrummet är ett litet sådant, precis plats för badkar. Hur mycket större kan kostnaden tänkas bli?

Ber om ursäkt för nybörjarfrågor

Tack för hjälpen på förhand!
 
Golvvärme har alltid en termostat för reglering, kan stängas av. Handukstork brukar ha en avstängning, inkopplad med stickpropp.

Golvärmekostnad varierar kraftigt efter förutsättningarna, men om det är ett badrum med stort värmebehov, typ två ytterväggar. Så skulle jag tro att det kan dra 3- 400w (=50 - 75 öre i timmen) på riktigt kalla dagar, avsevärt mindre under normala dagar. Men några hundra kanske 1000kr om året bör man räkna med.

en handukstork varierar också väldigt efter typ och storlek, står den på hela tiden så drar den 100-300w. I ett litet badrum gissar jag att det bara får plats en mindre tork, dvs kostnad ca. 15 öre i timmen. Det finns dels torkar som har låg effekt, utan reglering, de blir ljumma till halvarma, dels torkar med kanske 1-2 kw, men som har reglering, skulle en sådan högeffektork ge 1 kw hela tiden så brinner det (innehåller skydd mot det), men de blir snabbt varma,torkar en handuk snabbt.

En risk är att man sätter upp termostaten på golvet för högt, så att badrummet i princip ger värme till hela lägenheten, då ökar kostnaden markant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.