Håller på att göra om badrummet. Bilar upp det gamla gjutjärnsavloppet men funderar på en sak. Jag ska byta plats på toa och dusch. Duschen behöver väl inte samma avloppsdimension som toan?

Hur djupt behöver det ligga för att klara kröken upp till golvbrunnen? Skulle jag kunna lägga nya röret ovanpå det gamla eller i alla fall bara bila fram ovansidan o sen skära upp det gamla med vinkelslipen och lägga ner de nya plaströret?
Ett uppbilat gjutjärnsavlopp med ett måttband som visar djupet bredvid i en renoveringssituation i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivet badrumsgolv med exponerat gammalt gjutjärnsavlopp och vägg med kakelspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Toa 110mm
Dusch/gb 75mm
 
Hur djupt behöver det ligga då för att det ska funka med ny golvbrunn?
 
Krilleman
Köp en sidokopplad brunn så blir det inte alls djupt för "mini-mått".

Tex så här ser måtten ut på 75mm sidokopplad Purus Oden:

Teknisk ritning av en 75mm sidokopplad Purus Oden brunn med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.purus.se/produkter/produkt/oden-oe150-mm/
 
2cm-isch för mkt. Får såg ut röret men ska mäta mer noggrant imorgon. Sjukt slitsamt att bila fram det. Stenhård betong
 
Krilleman
Byt till Purus ROT-brunn om det krisar.

Men det ser ut att kunna gå på dina bilder. Sätt en 110x75 förmiskning på röret så har du ju 4.5cm redan där från befintlig installation sett!

Teknisk ritning av Purus ROT-brunn med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.purus.se/produkter/produkt/rot-oe150-mm/

Tänk även på att WC-gren inte är godkänt längre.

Grå PVC-förgrening för avlopp med en 110 mm anslutning och en reducerad 75 mm utgång.
 
  • Teknisk ritning av en Purus ROT-brunn med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Röret är sönderrostat längre fram så måste byta allt.
 
L
Har du källare , byt om möjligt ända ner , om så är, knäcker du röret så får du ner ett i plast
 
Enplanshus platta på mark fast just badrummet har en stängd krypgrund (som troligen är fyll av ski...) filmningen visade iaf ett knytnävsstor hål precis där det vikar av och går ner i marken så tänker öppna och sen köra ner nytt i det gamla så långt det går. Tror jag kommer ner till betongröret då
 
L
Det är väl en krök i botten , prova sätt ett rör och försök att slå i hink vatten , se om det försvinner bra
 
Hål delux
Bild på skadat golvvärmerör i trång krypgrund med synliga skador och omgivande grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är alltså i den stängda krypgrunden. Trixigt att bila mellan gamla golvvärmerör. Gick hål på ett så blir till attfrilägga o sen skarva. Återkommer säkertmed frågor om det..
 
L
Dom ser svarta ut , kanske för att ligger i betongen , hur gammalt är huset ,
 
Det svarta röret på bilden är inte golvvärme utan (tror jag) en gammal typ pem-ledning.

Här är en bild från grannens renovering där man ser golvrören
Gammal PEM-ledning i ett öppnat golv, med synliga rör och avlopp under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Konstig färg på rören , är det metall , men ögat luras nog i det här fallet ,
annars väldigt fint jobb , måste ha tagit tid , nu har du något att gå efter om det är lika
hos dig
 
Ja, det där är gjort av någon med svart bälte i bilning. Mitt blir mer grovhugget och som sagt så punkterade jag ett av rören men det ska nog gå att ordna till
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.