Planerar att inreda en övervåning i gammalt hus som ännu inte är boyta.

Jag har jordvärmepump, kulvert drygt 20 m (25 mm PEX) som går till en fördelare i hallen. Denna fördelare matar sedan radiatorer på nedervåningen, mestadels med 16 mm LK-PAL.

Nu ska det till en ny våning som sagt, och det blir golvvärme ca 125 m2, en central fördelare som kommer att sitta bara ca 2,5 m ovanför nedervåningens fördelare. Törs någon uppskatta vilken stam jag behöver dra för att mata den nya fördelaren? Kan det räcka med LK-PAL 20 mm? (den ska ju försörja hela våningen, men flödena i golvvärmen är ganska blygsamma).

Tacksam för lite hjälp om det är någon som har erfarenhet.
 
Hittade denna lathund varmepumpsforum.com som i princip innebär 5 kW per 22 mm stam. Med de riktlinjer som finns där skulle jag nog ha problem redan nu.

Men, om jag inte är fel på det så är råhetstalet lägre för PEX/PAL rör, vilket torde kunna öka flödet utan problem?

Vad skiljer ett radiatorsystem från golvvärme? Det värmepumpsforumtexten anger är brus i radiatorkopplen (där strypning sker). Är det enda jag har att vara "rädd" för vid underdimensionering är visst brus vid golvvärmefördelarens injusteringsventiler?
 
Krilleman
Jag har gjort en liknande lösning som du har, kunden hade en 25mm stam till en bef fördelare. Ringde kundtjänst på LK och frågade om man kan plocka ur matning till ovanvåning på samma ledning.

Dom rekommenderade samma dimension för matning till ovanvåningen också. (alltså T-rör 25x25x25) Och vad jag vet funkar det ännu. Men jag vet inte hur många kvadrat dom hade som tillkom.

PEX tillåter högre flöde än Cu/Stål
 
  • Gilla
norrbottenstorpet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.