I början av projekt "räcke på altan" så lekte jag med tanken på glaspartier och stålrör,
efter mycket forskande insåg jag att det skulle springa iväg lite väl högt, omkring 12-15000kr

Istället byggde jag ett räcke med stolpar och överliggare av tryckat, passade dessutom bättre in på altanen

Frågan är nu om jag på något sätt kan få till en lösning med liggande rör eller vajer, för att få till det där känslan av att räcket inte är totalt hemmabyggt och att det blir mindre "tomrum" mellan altangolv/räcke?

I dagsläget har jag en horisontell regel i samma dimension som de övriga stolparna, ca 20cm från altangolv, och då mellan varje stolpe - främst för extra stabilitet men även för att det blev snyggast så

Den nya planen är lite av en prisfråga också, tanken är 3-4st vajrar/rör totalt på en höjd på ca 110cm,
och då att lämna lite större luftspalt mellan den översta och själva räcket (sedan kanske 10-15cm mellanrum)

Skulle det fungera med svart vajer/rör - i övrigt är belysning på altanen svart, och möblerna mörka..

Om det blir vajer så gissar jag på en lösning med vantskruv etc
Frågan är dock om rör är mer prisvärt och snyggt, eller om det går att få till en snygg lösning med vajrar?
 
Du kan säkert få till en snygg lösning med vajer, men tänk på att horisontella vajrar, rör och reglar kan vara inbjudande att klättra på och därför olämpliga som räcken.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag borrade hål på lagom höjd genom varje stolpe och trädde 2mm wire genom. I ena änden sitter en skruvögla och ett wirelås. I andra änden ett wirelås och en vantskruv för att spänna wiren. Längden på räcket är ca 15m

Det gör tillräckligt ont i fötterna att stå på wiren så att barn inte vill klättra.
 
B
T toolman77 skrev:
Det gör tillräckligt ont i fötterna att stå på wiren så att barn inte vill klättra.
... eller så hämtar de ett par skor, om de inte redan har det på sig, med tanke på att det är en altan.

Men visst kan jag tycka att man kan tulla lite på reglerna gällande räcken, om höjden till mark är låg.
 
För mig låter det som en farlig lösning. Räcken skall dels inte vara ”klätterbart” dels så tätt att ett barn varken kan tränga sig helt igenom, eller fastna med huvudet mellan spjälor/vajrar.
 
F fribygg skrev:
Du kan säkert få till en snygg lösning med vajer, men tänk på att horisontella vajrar, rör och reglar kan vara inbjudande att klättra på och därför olämpliga som räcken.
I know.. men inga barn i hushållet, och dessutom är det onåbart för folk utifrån (som inte kommer från huset)
 
T toolman77 skrev:
Jag borrade hål på lagom höjd genom varje stolpe och trädde 2mm wire genom. I ena änden sitter en skruvögla och ett wirelås. I andra änden ett wirelås och en vantskruv för att spänna wiren. Längden på räcket är ca 15m

Det gör tillräckligt ont i fötterna att stå på wiren så att barn inte vill klättra.
Hur pass diskret blev vantskruven i fråga - syns det på långt håll utifrån?

antar att du spände skruvarna utanför yttre stolpen, det skulle väl fungera och bli snyggast från altanen sett?
 
B BSOD skrev:
... eller så hämtar de ett par skor, om de inte redan har det på sig, med tanke på att det är en altan.

Men visst kan jag tycka att man kan tulla lite på reglerna gällande räcken, om höjden till mark är låg.
i detta fall en fallhöjd på ca 110cm,
men som sagt.. du tar dig inte upp på altanen utifrån utan trappstege eller liknande,
och enda vägen ut på altanen är inifrån huset som då alltid är låst när vi inte är i stugan
 
H hempularen skrev:
För mig låter det som en farlig lösning. Räcken skall dels inte vara ”klätterbart” dels så tätt att ett barn varken kan tränga sig helt igenom, eller fastna med huvudet mellan spjälor/vajrar.
å andra sidan kan man ju tycka att folk bör ha så pass bra koll på sina barn att de inte bryter sig in i andras låsta hus, för att sedan bryta sig ut genom en altandörr - för att sedan klättra på ett altanräcke?
 
N najks skrev:
...och enda vägen ut på altanen är inifrån huset som då alltid är låst när vi inte är i stugan
Tyvärr är det så att olyckor sker när man minst anar det. Det funkar ju inte så att man bara behöver staket eller räcken exakt där man på förhand vet att någon kommer att ramla ner eller att man bara sätter på sig säkerhetsbältet när man vet att man ska krocka...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
N najks skrev:
å andra sidan kan man ju tycka att folk bör ha så pass bra koll på sina barn att de inte bryter sig in i andras låsta hus, för att sedan bryta sig ut genom en altandörr - för att sedan klättra på ett altanräcke?
Och du kommer aldrig att få besök av någon med barn?
 
Det finns säkerhetsregler som bara har att följa. Inget man kan ”tycka” om.
 
  • Gilla
Lillekitte
  • Laddar…
N najks skrev:
i detta fall en fallhöjd på ca 110cm,
men som sagt.. du tar dig inte upp på altanen utifrån utan trappstege eller liknande,
och enda vägen ut på altanen är inifrån huset som då alltid är låst när vi inte är i stugan
Varför behöver du räcke, om det bara är vuxna som är på altanen och fallhöjden är låg och regler om räckesutformning inte gäller dig?
Jag tycker det är snyggare utan räcke;)
 
useless useless skrev:
Tyvärr är det så att olyckor sker när man minst anar det. Det funkar ju inte så att man bara behöver staket eller räcken exakt där man på förhand vet att någon kommer att ramla ner eller att man bara sätter på sig säkerhetsbältet när man vet att man ska krocka...
Jo men i detta fall så måste barnet forcera två låsta ytterdörrar,
det går liksom inte att försäkra sig om att olyckor inte händer utan man måste även kunna lita på andras föräldraskap och normal uppfostran

i annat fall kan man ju säga att ingen kan äga en pool, en brunn, eller något där en individ kan ramla i (oavsett tyngd på brunnslock, eller staket runt pool osv)
 
H hempularen skrev:
Det finns säkerhetsregler som bara har att följa. Inget man kan ”tycka” om.
Frågan var mer hur man estetiskt gör det hela snyggt, inte om barns vara eller icke vara i vårt hus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.