Har precis fått min platta gjuten förra veckan.

Såg fin ut när plattan var blöt och entreprenören sa att det var speciel betong så det räcker bara att sloda den.
Nu när den torkat så är den knagglig och man blir lite gråvit av betongen.

Enligt ritning ska plattan stålslipas.
Är resultatet efter en stålslipning mkt bättre än att bara lämna den slodad med den typ av betong som han beskriver?

Har också funnit ojämnheter som i ett ställe uppgick till 10mm. Hade då ett vattenpass som var 1.80 lång.

Hur rätta man till sådant och ska jag kräva att entreprenören fixar det?

Har delad entreprenad.
Enligt ritning så finns det normer som BBK 94 som hänvisar till toleranser som SS 13 70 10 och SS-ENV 13670-1. Dock kunde jag inte finna hur stora toleranser får vara. Ngn som vet?

 
Självklart skall en platta ståslipas, det finns ingen specialbetong som inte behöver bearbetning, toleransen brukar vara +- 3 mm
 
Om det står på ritningen att plattan ska stålslipas så ska den det också. Kontakta din KA och se vad ni ska göra åt saken. Att det skiljer 10mm är fullständigt oacceptabelt om det är yrkesfolk som gjort gjutningen. Kolla även det med KA.

essge: Jo det finns vist sån betong! Den självkomprimerande betongen som ibland används behöver ej stålslipas. Jag har (som yrkesman) gjutit en stor serie med husplattor med den betongen, och enligt ritningar räcker det då med slodning.
 
Jag gjöt min grund med vibrationsfritt bruk och slodade då enbart. Glättaren fick stå, ytan blev helt ok ändå.
 
KA ha tittat och vi ska ta och checka toleransen med ett riktigt verktyg. Vatten pass duger ej sas det.

Ytan behövde inte stålslipas enligt KA. Efter att ha tittat till plattan igen samt sopat den ser ytan faktiskt OK ut.

Garage plattan däremot ser lite förjävlig ut då det har stått vatten i en pöl i 4 dagar. Under natten har det frusit och på dagen tinat.

Där höll KA med att det ser inte bra ut och vi ska även där under besiktning titta hur det ska lösas.

Tackar för de bra svaren. Tolerans på buktigheten max 2-3 mm per 2 m enligt KA
 
Magnus_Nordmark skrev:
essge: Jo det finns vist sån betong! Den självkomprimerande betongen som ibland används behöver ej stålslipas. Jag har (som yrkesman) gjutit en stor serie med husplattor med den betongen, och enligt ritningar räcker det då med slodning.
Magnus rekommenderar du detta ? (lite dyrare eller ?). Ska gjuta mina plattor i april..
 
Har hört att man måste fästa frigoliten för att denna inte skall kunna flyta upp när man använder den självkomprimerande betongen.
(Kan tydligen lätt hända att den gör)

Någon som vet om det stämmer och i så fall hur fäster man isoleringen?
 
TN skrev:
Någon som vet om det stämmer och i så fall hur fäster man isoleringen?
Ligger inte frigoliten under armeringen? ???
 
Du bör väl alltid fästa frigoliten med plastspik så den inte flyter upp?
(Det gjorde då mina grundgubbar i alla fall.)
 
Samt tejpa skarvarna, fylla ev hål & rörgenomgångar med fogskum. Kommer det ned betong under frigoliten lyfter hela paketet. Vet en som fick bila upp och börja om.....
 
Det bästa sättet att lösa en taskig platta på är att diamantslipa den. Använd riktiga grejor som proffsen gör. Finns maskiner att hyra på Cramo, Kallas för DiaNova eller HTC. Måste dock ha 3-fas men det har väl dom flesta.

Challe
 
Vi göt vår platta den 8:e januari 2004. Det var 0 grader och ett kraftigt snöfall. Gjutningsfirman påstod att de inte hade tid att slipa plattan - men jag tror att det var lite bökigt för dem med det ymniga snöfallet.

I alla fall så blev plattan ganska "knagglig" och den spacklades innan golven skulle läggas.

Har din KA inte talat om att spackla plattan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.