Ska börja bygga innerväggarna i vårat hus, och nu undrar jag om det är någon som vet vart man kan få tag i stålreglar till ett hygligt pris. ???
 
Det finns att köpa ganska billigt på ett företag som heter Sävsjö Plåtindustri AB
Dom har alla modeller och alla stolekar och längder
Dom har aven dörrkarmar i stål och rostfri plåt

:D :D :D
 
Såg att du bodde i näheten av STHLM
Kolla med Thuressons byggvaror
Dom är återförsäljare åt SPI
 
Europrofil säljer väl antagligen inte direkt till kund men det fanns i.a.f mycket att läsa på deras site....

http://www.europrofil.se/
 
Det kanske har diskuterats någon annanstans i forumet. Men jag undrar: Vad är fördelen med stålreglar?
 
cottonfield00 skrev:
Men jag undrar: Vad är fördelen med stålreglar?
Du slipper trä. ;D Speciellt om du ska klä väggarna i en källare. Då får du inte sätta något organiskt material (=trä) mot källarväggen. ;)
 
Stål reglar är mycket bra. Snabbare montage, något bättre ljudreduktion (än trä). Man kan iofs med fördel använda sig av plåt i golv/tak till trä reglar också. Slipper spika och bara det är bra om man nu inte sitter på en spikpistol iofs. Stålreglar kräver iofs oftast dubbelgips för att få tillräcklig stabilitet men detta skall man just dubbelgips skall man ha på de flesta väggar som skall ha någon form av ljudreduktion.

Men jag hävdar tvärtemot immobil att källaraspekten skulle vara något att ta hänsyn till är minimal. Så länge du inte tilläggsisolerar i källaren invändigt är organiskt material ofarligt!
 
mr Z skrev:
Men jag hävdar tvärtemot immobil att källaraspekten skulle vara något att ta hänsyn till är minimal. Så länge du inte tilläggsisolerar i källaren invändigt är organiskt material ofarligt!
Menar du att det är OK att sätta träreglar direkt på en källarvägg? ???
 
Så länge du inte isolerar så är det ok, förutsatt att det är tätt utifrån osv. Det jag vill säga är att isolerar du inte så flyttar du inte daggpunkten plus att gips är mycket diffusionsöppet. Fuktvandringen sker iofs växelvis i en källare men iom att det diffusions tätaste skicktet är lättbtg eller btg så är det ingen fara att köra med trä.

Men om man isolerar skall man nog ta det varligt med organiskt material. Iom att man flyttar isoleringsskiktet osv. Jag är stark motståndare till tilläggsisolering inifrån det talar emot alla logiska principer. Men beslutar man sig för att göra detta råder jag stort till att räkna vart daggpunkten hamnar i konstruktionen.

Detta råder det iofs delade meningar om men personligen är detta mest logiskt men man skall aldrig säga aldrig.
Varje bygge är unikt och kräver kontroll av befintliga förhållanden. Men jag vågar nog påstå att det jag sagt stämmer i många fall...

 
Jag skulle aldrig våga sätta en träregel direkt mot en källarvägg. Detta oavsett isolering eller ej. Jag har sett alldeles för många fuktskadade reglar under mina år i husbranschen. ;)
 
Nej ingen vettig människa skulle väl sätta trä direkt mot betongen (fast det klart....finns massa ovettiga människor därute). Däremot ser jag inget problem med träreglar i källare så länge konstruktionen kan andas, och det finns plast mellan reglar och betong.

Personligen tycker jag inte om stålreglar. Jag tycker trä är enklare att arbeta med, och känns mycket stabilare. Men det är kanske en vanesak....
 
Robban skrev:
Kan man sätta tjärpapp på träregelsidan som går mot betongväggen? Eller vad använder man för att få en distans mot betongen?
Det kan man göra ja.

Jag vet inte om någon här betraktar betong som ett "tätt" material, men i så fall är det läge för lite information. Eftersom betong i sig själv innehåller vatten kan det också transportera vatten genom sig. Betong är således INTE "vattentätt". Hade det varit det så hade vi inte haft problem med fukt som kommer genom golv och väggar i källare.

 
Jag kan upplysa min herre om att man räknar betongen til ett diffusiontätt material

Och har låg kappilärförmåga enligt dagens läroböcker...
 
Jag har använt pallbrickor som jag köpte på Beijer.

Det är platsklossar ca 4x8 cm, finns i olika tjocklekar 1, 5 och 10 mm.

Jag har även provat att använda stålreglar , typ sekundär profil. Jag kommer nog att använda det nästa gång.

Och bara för att vara tydlig, inga träreglar mot betong i en källare.

-- ArneL
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.