C
Jag ska bygga ett växthus i lösvirke och skulle vilja använda stålregel som syll eftersom golvet ofta kommer vara blött.

1. Funkar stålreglar bra som syll?
2. Kan man ha stående väggreglar i trä som är fästa i en stålsyll? Jag har ingen erfarenhet av stålreglar så jag vet inte hur man fäster dem.
3. I så fall, vad ska man använda för stålregel, finns det olika typer?

Tack på förhand!
 
Jag tror inte plåtregel som syll är någon bra idé på en lastbärande vägg.
Bygger inte stabiliteten i en vägg med plåtregel som syll på att väggen är skivad på bägge sidor?
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
C
Någon anledning att inte placera syllen på en sockel i t.ex. tegel på traditionellt vis?
Syllen vill man gärna få upp en 30 cm ovan marknivå för att undvika problem.
 
C
C cpalm skrev:
Någon anledning att inte placera syllen på en sockel i t.ex. tegel på traditionellt vis?
Syllen vill man gärna få upp en 30 cm ovan marknivå för att undvika problem.
Det är mest för att jag är bekväm med att bygga i trä, tycker det är snyggare än t.ex. leca-block och troligtvis billigare/enklare än tegel.
 
C
F fribygg skrev:
Jag tror inte plåtregel som syll är någon bra idé på en lastbärande vägg.
Bygger inte stabiliteten i en vägg med plåtregel som syll på att väggen är skivad på bägge sidor?
Jag vet faktiskt inte, det är såna saker jag skulle vilja få svar på :) Tanken är iaf att ca 60cm från syllen och upp ska det vara skivad vägg med isolering. Sen börjar fönster.
 
Vad tänker du dig som syll?

En normal stålregel, om det nu är en sådan du tänker dig (Tex en Skena NORGIPS SK), är rätt annorlunda än en syll av trä. Först och främst är ju fördelen med en sådan att den är spikrak och snabb att installera för sitt tänkta inomhusbruk men för att ta laster som en syll normalt ska kunna (i alla fall fördela till ett underlag) klarar en stålskena endast genom att underlaget är fast. Klassiskt genom att respektive väggregel står på en skena på en betongplatta alt står ovanpå en träregel som fördelar laster ner i ett bjälklag. Ska du använda en sådan stålskena som syll behöver du mao fixa ett underlag som tar upp dina laster.

En annan sak att tänka på är att en stålskena/stålregel endast har en lättare elförzinkning som på sin höjd klarar lättare fuktbelastning. För utomhusbruk misstänker jag att den zinken kommer ätas upp snabbt

Tänker du dig något beständigare än en sådan stålskena som jag fick för mig så kanske mina kommentarer är irrelevant
 
C
M myrstack skrev:
Vad tänker du dig som syll?

En normal stålregel, om det nu är en sådan du tänker dig (Tex en Skena NORGIPS SK), är rätt annorlunda än en syll av trä. Först och främst är ju fördelen med en sådan att den är spikrak och snabb att installera för sitt tänkta inomhusbruk men för att ta laster som en syll normalt ska kunna (i alla fall fördela till ett underlag) klarar en stålskena endast genom att underlaget är fast. Klassiskt genom att respektive väggregel står på en skena på en betongplatta alt står ovanpå en träregel som fördelar laster ner i ett bjälklag. Ska du använda en sådan stålskena som syll behöver du mao fixa ett underlag som tar upp dina laster.

En annan sak att tänka på är att en stålskena/stålregel endast har en lättare elförzinkning som på sin höjd klarar lättare fuktbelastning. För utomhusbruk misstänker jag att den zinken kommer ätas upp snabbt

Tänker du dig något beständigare än en sådan stålskena som jag fick för mig så kanske mina kommentarer är irrelevant
Den kommer att ligga på en betongsula på ett packat bärlager, eventuellt med nån syllisolering emellan. Finns det någon beständigare typ av stålregel, typ i rostfritt stål, gjord för utomhusbruk?
 
Rickard.
C capybara skrev:
Den kommer att ligga på en betongsula på ett packat bärlager, eventuellt med nån syllisolering emellan. Finns det någon beständigare typ av stålregel, typ i rostfritt stål, gjord för utomhusbruk?
Det finns stålsyllar för yttervägg som är varmgalvade och rejälare men misstänker att dom inte finns för tunna väggar men det kan nog Google svara på, ytterväggsskena heter dom.

Någon sorts syllisolering bör du ha.
 
Jag skulle ändå förespråka att mura den i leca, att mura endast 2 varv är ett lämpligt första projekt i allra högsta grad. Det ska ändå blaskas med vatten på insidan och i och med att det är ett växthus kommer du inte ha något takutsprång som skyddar på utsidan. Det är ingen bra plats för en reglad trävägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.