Håller som bäst på att regla upp för duschhörn och vägghängda toaletter mm. Har läst på så gott man kan och konstaterat att det är stålreglar och ngn form av våtrumsskiva som gäller. Har köpt Gyprocs glasfiberarmerade skiva och funderar nu på om det räcker med enkel eller om det ska vara dubbel gips när man sätter reglarna med cc 300 mm.

Men det är inte orsaken till mitt huvudbry. Nej, detta handlar om hur tusan man ska bära sig åt för att kortla/kottla för vask etc.
Helst (och enklast) hade varit att sätta en OSB-skiva eller motsvarande och sen våtrumsskivan. Men det får man tydligen inte? Inget trä/organiskt material bakom skivan? Har läst på i både BKR och GVK men blir inte klokare. Så hur gör jag? Behöver en rejäl infästning för vasken + duschväggarna (Macros Skagen rund HLY888).

Ser lite konstigt ut på bilden men tanken är att det ska vara en hel infälld spegel (limmas fast på ytterväggen), stolparna runt duschen är för att dölja stigarledningar etc. Sätter inspektionsluckor vid taket så att kopplingar blir tillgängliga. Likadant under vasken där avlopp och rör kommer upp ur golvet. Alla stolpar + väggen/hyllan bakom vasken ska kaklas.
 
  • Badrum-tvättstugan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum-tvättstugan 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Jag var i samma sits som du när jag byggde vårt badrum. Försökte kortla och det gick väl sådär. Saken är att de reglarna/skenorna inte blir särskilt stabila utan är nästan mest i vägen. Speciellt när du ska borra upp hål för pluggarna så kommer kortlingarna som du kanske gjort med skenor ta emot på baksidan och tom böja sig innåt så du kommer aldrig igenom och de är ivägen för pluggarna. Så här i efterhand hade jag hoppat över dem på många ställen. Med facit i hand tycker jag cc30 och Ivaritskivor blev extremt stabilt att skruva i. Några månader senare sitter fortfarande allt vägghängt som det ska. Dock satte jag en träregel inne i stålskenan där duschdörren sitter. Oavsett vad reglerna säger så ville jag inte riskera en glasdörr som ramlar över en helt plötsligt.
 
Du får använda träreglar om du vill, finns inget som säger annat i "regelverken"! Om du tycker det känns otäckt/svårjobbat med träreglar kan du ju blanda och sätta trä plus kortlingar i trä där det så krävs tex bakom handfat och så...
 
Trä reglar och kortlingar i trä får man ha.
Det är OBS etc man inte får ha.
Om ni läser under Badrum i den klistrade tråden "läs detta innan..." så förklara detta endel.

Så mitt förslag är att kortla med trä där ni skall ha badrums inredningen.
 
Plåtreglarna ger då inte jag mycket för. Om du inte har förutsättningar som kräver det så kör på trä istället. Har du redan köpt så ja då är det bara att försöka så gott det går.
 
hej ! montera tex 45x145 kortlingar till handfat. ställ kortlingarna på syllen o ca en meter upp, skruva fast biten med gipsskruv.Vägghängda toaletter kräver riktiga grejor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.