Svårt att hitta rätt forumdel för denna tråd, men vi provar här.

Vi har rivit vår altan anno ~1983 som var byggd som en förlängning av entrébron. Stålramen fanns kvar där under altanen och nu skulle vi vilja sätta tillbaka den, med lite trall på, för att ha som temporär entrébro. Vi är dock lite osäkra på exakt hur den är tänkt att monteras. Innan vi rev den så satt det reglar "skohornade" in genom ramen, men jag gissar på att dessa sattes dit när bron skulle förlängas för att bli en altan. Inte den bästa bilden men:

Ram av stål och trä för en rivd altan, monterad i backen framför en ytterdörr på ett rött hus. Detaljer av reglar och stöttor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ramen var skruvad med 5st fransk träskruv mot huset plus en plint i mitten framtill. Stagen på sidorna har en bult nedtill bakåt, som jag gissar på ska skruvas mot grundmuren (med något mellan?) för att stabilisera på sidorna.

Fler bilder:

Rostig stålram liggande på gräsmatta, tidigare använts för att bygga en altan som förlängning av en entrébro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stålram monterad med skruvar på rödfärgad husvägg under vit entrédörr, synlig plint fram till i grus- och jordmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågan är som sagt hur det egentligen är tänkt att ramen ska användas. Det är 1250mm cc mellan "reglarna" / skenorna upptill, så att lägga trall direkt på ramen kommer nog inte gå. Jag har försökt googla på detta också, men "Stålram entrébro" ger inte så många träffar, det kanske heter något annat?
 
Ingen som har installerat eller rivit något liknande, eller bara har någon bra idé hur man kan göra?

Hittade att den beskrivs i den tekniska beskrivningen från när huset byggdes: "Tryckimpregnerad trätrapp på järnkonstruktion"
 
Är det bara tillfälligt hade jag satt två reglar bredvid de snea stagen, och bara skruvat i dem....
Ram av trä på gräsmatta med gröna plankor parallellt och två röda stöd i mitten, omgiven av träd och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så får det bli! Man skulle nog också behövt en skena ut i mitten framtill, men det blir nog svårt utan svets...

För dom bakre stagen, som har en bult som kan justeras och kommer ligga mot grundmuren, så tänker jag att jag bara lägger (gräver ned) en tryckt regel som då får ligga mellan grundmur och bult. Det borde väl vara tillräckligt för att fördela trycket så att det inte blir skador på muren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.