Hej på er,

Har ett litet problem som jag behöver bolla med er.
Jag ska sätta upp ett stålräcke av tvärsnittet rundstång. Detta ersätter ett tidigare träräcke.

Problemet som jag upptäckte när jag skulle montera var följande.
Trappan är av en L-form vilket innebär att lutningen är något annorlunda i svängen jämfört med den sista biten upp till andra våning. Jag började med att mäta upp höjden ifrån överkant trappsteg till överkant räcke 900mm på den första biten trappa innan svängen. Därefter 900 längst upp i trappan. När jag sedan skulle möta upp mina snören som jag dragit som monteringsmall i hörnet vid svängen så diffar höjderna. Vilket är logiskt eftersom steghöjden 200mm är samma för alla trappsteg men längden skiljer dem åt.

För att få en bättre bild av allt så har jag bifogat bilder som illustrerar problemet.

Hur hade ni gjort här? Hade ni kompenserat med höjden 900mm någonstans? Knäckt röret?
Jag behöver tips så att det blir snyggt men samtidigt som ledstången ska vara på en komfortabel höjd.

Tack!
 
  • Trappa i inomhusmiljö med mätlinje och trähållare, väggdekor av korg, och mjukt tyg på steg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhus trappa, mått markeringar, byggmaterial, verktyg, grå väggar, vit räcke, trästeg, konstruktionssite.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ditt vagnstycke är ju böjt, så räcket skall också vara böjt med 90cm upp till räcket från varje trappsteg.
När man går i en trappa skall handen på räcket upplevas att vara på samma höjd oavsett vilket steg man står på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.