Hej!
Vilket trevligt forum!
Vi bor på landet i icke stadsplanerat område och nu har jag tänkt uppfylla mina flickors högsta dröm, nämligen ett stall för två stora hästar. Till att börja med endast för sommarhästar. Önskemålet är två boxar med stallgång,( höförvaring/foder har jag ändå plats till i annat utrymme) gjutet golv med avlopp för spillvatten lagd i stenkista. Nu till mina frågor- Är det nån som vet om det blir billigare att bygga själv eller köpa modulhus? Har sökt med ljus och lykta efter sighter med stall och moduler. Nån som vet? Är tyvärr lite dålig på det här med mått och sånt! Kanske det finns färdiga ritningar att hämta nånstans! Nån som vet? Tackar på förhand!
 
Välkommen till forumet!

Det blir säkert billigare att bygga det själv. Sen beror det ju på hur mycket du kan/vill göra själv.

Ang. mått så är ett tips att innan du gör nåt annat ta kontakt med kommunens miljö- och hälsoskyddsnämnd. De kommer i vilket fall ut och inspekterar ditt stall när det är klart, så det är lika bra att de är med på det från början.

Annars är det visst jordbruksverket du ska kolla för att hitta bestämmelser om mått etc.
 
kolla på www.lantbruksnet.se där finns säkert länkar till ömse stallfabrikanter.

Annars kan jag rekommendera "Att bygga häststall - en idéhandbok" av Michael Ventorp och Per Michanek.
ISBN 91-576-6130-8.
Där står allt du behöver veta.
Minns inte vad den kostade när frun köpte den, men den kanske finns att få tag på via biblioteket.
 
Tackar för tipsen! Ska kolla upp det , det är nog bäst! Hejsvejs.....
 
Dessutom finns det olika tillverkare av moduler som annonserar i hästfackpressen.
Köp några av tidnngarna så får du ett bra underlag av leverantörer och utbud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.